Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 16:13

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiëren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 07 Dec 2014, 23:34 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Jammer, mislukt.

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 08 Dec 2014, 00:24 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 06 Nov 2009, 23:06
Berichten: 26
Woonplaats: Rijnsburg
Cook schreef:
Jammer, mislukt.


Even geduld Frank bij Jurg is het een stukkie later ;)
Morgen nog een kans.

_________________
Groeten,

Daan


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 08 Dec 2014, 03:10 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:32
Berichten: 39
Oke Frank hier wat antwoorden op je vragen daarbij uitgaande van mijn merk en type. Nogmaals elke vleugel kan anders zijn dus RTFM!

Vraag 1: Je kan je voorstellen als je de trims hebt open gezet en je gaat met je gewone toggles sturen, je aan de stuurkant het reflex profiel gaat vervormen. Lijkt mij een ongewenste situatie. Bij de Nucleon wordt het sturen met open trims erg zwaar, maar een inklapper krijg je nog niet. Wel als je ook je speedsysteem erbij open trapt. (zelf getest)

M.i. kan je beter je wingtip steer toggles gebruiken.

Vraag 2: wingtip steering kan je in elke setting gebruiken.

Vraag 3: frontstallen. Of ze het niet kunnen weet ik niet. Trims en speed gesloten kan ik hem er in krijgen. Trims open niet meer en dit is te verklaren doordat je gewicht nog aan de A en B risers hangt. Als je nu een frontstall wil trekken is het scherm zo zwaar belast dat je jezelf uit je zitje trekt. Maar wat er gebeurd als je met 2 man er aan ga hangen(even fictief) dat weet ik niet maar je trekt in ieder geval heel je overgebleven profiel weg en je zal uit de lucht lazeren kan ik me zo voorstellen. Frontstallen gebeurd niet door te diep aan te remmen! Hiermee veroorzaak je een full stall. Dat is weer wat anders en heftig ja.

De reden dat ik in een ver verleden al heb gekozen voor Reflex is dat ik het uitvoerig getest heb. 2008 nieuwjaarsvlucht en er helemaal van overtuigd ben. Ook omdat we al vanaf 2006 reizen organiseren direct aan de kust waar wat meer wind is. Zoals gezegd bied het je een groter windraam. Een conventioneel scherm hangt stil bij 3BFT en reflex vliegt door tot 5BFT.
Daar komt ook nog wat anders bij kijken waarom ik sommige reflex schermen aan een beginner durf te verkopen. Een certificatie is leuk maar je moet verder kijken denk ik. Zoals je weet doen ze diverse testen. Als een scherm 1 x een C classificatie heeft van 1 van deze testen wordt het automatisch als C gecertificeerd. Ook al is de rest een A.
Dan gaat het er bij mij ook om waar die C om de hoek komt kijken. Als dit bijvoorbeeld in een situatie van een inklapper al is zal ik hem niet adviseren, maar als dit is bij het uitleiden van een full stall is.........dan kan het al anders worden want de gemiddelde nederlandse paramotor vlieger zal dit niet snel doen en we vliegen in rustige stabiele omstandigheden.

Verder is het zo dat als mensen de opleiding verlaten ze ca. 30 uur hebben gevlogen. Moet je dan zeggen dat ze na een jaar vliegen pas een reflx mogen kopen? Commercieel erg goed natuurlijk maar zo werkt het niet. Advies is ook voor langere termijn.

Zo zijn er tal van factoren waar je rekening mee kan en moet houden. Bovenstaand is maar een voorbeeld. Swing was in het verleden niet zo reflex achtig. Zij maakten de vleugels alleen maar kleiner met als gevolg dat je je een bult moest rennen om bij 0 wind weg te komen en altijd je vermogen nodig had. Maar eindelijk hebben ze een straaltje licht gezien en geweten dat reflex een blijvertje is en veilig is. Maar ze hebben er aardig wat door verloren. Niet voor niets is als je op een willekeurige meeting kijk ca 45% Dudek wat er gevlogen wordt. En mensen laat je niet gek maken door sommige die verhalen vertellen dat er doden zijn gevallen bij die vleugels. Want wat werd er mee gedaan? Welke fouten werden er door de vliegers gemaakt? Dat wordt er niet bij verteld.

http://www.swing.de/tl_files/content/pr ... ual_EN.pdf

Wat ik altijd doe als ik n nieuwe vleugel heb binnen gekregen? Ik print de manual uit, zet het bad open en ga er lekker een uurtje in liggen met mn nieuwe manual. De rest van mn bad adventure zal ik jullie besparen ;-)

Genoeg geschreven, ik ga douchen en me gereed maken voor de volgende tandemvluchten met mn niet reflex vleugel en in mn korte broek.
Jurg
http://www.skydance.nl

_________________


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 08 Dec 2014, 10:07 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Jurg, wederom weer geen speld tussen te krijgen duidelijk :D
Maar Frank dat jij nog zoveel vragen hebt verbaast mij, of probeer je Jurg uit de kast te kokken ?( wellicht goed gelukt) :mrgreen:
Maar ik denk dat Jurg en ik het er ook over eens zijn dat jij nog eens lekker in Bad moet :mrgreen: met je handleiding :lol:
WARNING
Read this Manual before using your glider!
The design of this glider means that some flight manoeuvres cannot be
performed according to the requirements in the type approval.

Sportieve groet, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 08 Dec 2014, 15:48 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
@Daan

Mijn korte opmerking was om een andere reden bedoeld hoor. Ik hoopte dat we in deze thread bij het onderwerp konden blijven. Dat was direct mislukt...tot het antwoord van Jurg.

@Jurg

Bedankt voor je wederom uitgebreide en heldere antwoord.
Ik herken zelf ook de vliegeigenschappen. Zelf blijf ik ver van de limieten van het scherm. De reden om de Scorpio aan te schaffen was om met vrijwel hetzelfde vermogen met een hogere snelheid een grotere afstand af te kunnen leggen.

Inmiddels heb ik de manual weer eens goed doorgespit. Niet in bad, maar aan het zwembad in een warm land in het Midden Oosten.

In het manual wordt ook gesproken van het gelijktijdig gebruik van zowel de tokkels als tipsteering.
Er wordt ook uitgelegd, dat je er echt even mee moet leren omgaan. Even wennen dus en vooral doorgaan met het leerproces.
De eerlijkheid gebied me te leggen, dat ik tipsteering enigszins "vreemd" vond vliegen.
Ik vroeg me ook af of er een verschil in veiligheid tussen tokkel en tipsteering zat bij de diverse trimstanden.
Onbekend maakt onbemind. Ik heb zelfs overwogen de tipsteeringlijnen, zoals ook in het manual als optie staat, weg te halen.
Dat gaat dus niet gebeuren. Bij de eerst volgende vlucht ga ik de tipsteering, zoals geadviseerd in het manual "leren" gebruiken.

@Jacques

Ik was erg blij, dat ik diverse schermen bij jou kon uitproberen.
Je hebt er een hoop over verteld en ook over de verschillen tussen de schermen waarmee ik kon vliegen.
Voor mij persoonlijk heb ik toen de juiste keuze gemaakt, maar het had ook een ander merk geweest kunnen zijn. We hebben ons toen op een aantal schermen geconcentreerd.
Ook prima. Anders zie je mogelijk door de bomen het bos niet meer.

Ik bleef echter met een aantal vragen zitten. Met name ook omdat de ene instructeur juist heel positief was over reflex schermen en een andere meer gereserveerd.
Toen deze thread zich begon te ontwikkelen vond ik het een uitgelezen kans om zo breed mogelijk inhoudelijke informatie te krijgen.

@ Alle lezers

Jurg schreef al, dat Swing terughoudend was om in de Reflex markt te stappen.
Ook Jacques, die direct contact met de fabriek heeft, vertelde me dit.
Mogelijk had ik diezelfde terughoudendheid ook.
Ik was immers erg blij met mijn Sting. Hij vliegt als een tank en je voelt je er superveilig onder.
Onder de Scorpio voel ik me trouwens net zo veilig. Ik heb inmiddels wel totaal zo'n 400 paramotoruren.

Wat mij ook bezig hield was het volgende:
Mijn vader heeft net als ik in de Koninklijke Luchtmacht gevlogen.
Zijn laatste straaljager was de voor hem zeer moderne en doorontwikkelde NF-5.
Voor mij was dat het instapmodel (met technieken uit de jaren 50 van de vorige eeuw) opweg naar de F-16.
Inmiddels de F-16 een instapmodel.

De vraag, die ik mezelf dus ging stellen was of de reflex schermen dezelfde ontwikkeling doormaken. Waren ze een aantal jaren geleden alleen geschikt voor ervaren vliegers, maar zijn de (nieuwe) reflex schermen juist ook geschikt als "instapmodel".
Zijn de vliegers anders gaan denken?
Zijn de reflex schermen dusdanig veilig geworden, dat de enigszins slechte naam van vroeger al lang niet meer van toepassing is?

Ik hoop, dat deze thread zich informatief blijft ontwikkelen.

Ik hoop ook, dat ik weer snel de lucht in kan om weer eens meer te gaan leren van paramotorvliegen!
Het is en blijft een fantastische luchtsport!

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 08 Dec 2014, 16:20 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Frank ik sluit me bij je aan, deze thead heeft zich leuk ontwikkeld ondanks de afdwaling (ondertussen een leuk gesprek met Dirk gehad).
Wellicht kunnen we het forum hiermee op een hoger plan krijgen, en doelgerichter en minder gezwets (zal me hand ook in eigen boezem steken).
Pim heb ik hierover ook al gesproken, Evers nog niet maar die begrijpt de hint.
De stille lezers mogen ook wel eens wat educatiefs gaan inbrengen of een ervaring plaatsen,vragen stellen enz.

Sportieve groet, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 08 Dec 2014, 17:41 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 08 Aug 2014, 09:47
Berichten: 33
Woonplaats: Menaldum
Ik had hier nog wel een aanvullende vraag of gedachte bij.
Het reflexprofiel bestaat al,erg lang en is bij mijn weten vooral ontwikkeld om een stabiele vliegende vleugel te kunnen ontwikkelen (nurflugel). Deze autostabiliteit is hier al eens genoemd. Nu ging het bij de nurflugels om stabiliteit langs de dwarsas en het lijkt me dat dit bij een parascherm vanwege het lage zwaartepunt geen effect heeft.

Zit de stabiliteit dan wellicht in een hogere load op de A of komt het uit de hogere snelheid?
Of wellicht beide?


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 08 Dec 2014, 17:49 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:19
Berichten: 73
Nog even terug naar het onderwerp.

Het grote voordeel van Reflex schermen is het S-profiel bij speed.

Waar een standaard scherm op speed (trimmers of speedsysteem) door verandering van de instelhoek sneller gaat vlieger en harder (lees stabieler) wordt is het nadeel dat de aanstromende lucht moeite krijgt om de instroomopeningen te volgen en wordt het scherm fronstall gevoeliger (dus op speed onstabieler). Daarom staat bij een standaard scherm altijd in de manual bij turbulent weer speed/trimmers niet gebruiken en actief vliegen, dan vlieg die het veiligst.

Een fronstall is trouwens geen enkel probleem, maar de gemiddelde piloot schrikt ervan en gaat vaak overcorrigeren ;-(

Bij een Reflex scherm blijft de neus als het ware wat omhoog staan en blijft de lucht goed aanstromen ook op speed en blijft de vleugel heel hard. (Bij parapents heb je tegenwoordig de Sharknoise, die heeft hetzelfde effect, patent Ozone ;-)

Dat is dan ook vaak de reden dat je vanaf een bepaalde hoeveelheid trim/speed geen remmen meer mag gebruiken omdat je dan de reflex killed!

De huidige reflex schermen vliegen steeds vlakker en zijn vaak met trimmer dicht getrimd als een parapent waardoor je start en landings snelheid nauwelijks hoger zijn dan een standaard scherm. Ook proberen de fabrikanten de hoeveelheid Reflex in balans te houden ivm met motorvermogen.

Ook lukt het de fabrikanten steeds beter om snelheid om te zetten in lift, dit zie je vooral bij parapente (maar inmiddels ook bij paramotorschermen). Wanneer je in het verleden speedsysteem gebruikte ging je wel sneller maar nam ook je daalsnelheid ernstig toe, met de huidige parapente schermen is de daalsnelheid enorm verbeterd tijdens gebruik met speedsysteem.

Nadeel is echter van de meeste reflex schermen dat ze getest worden zonder speed en trims en dan al EN C gecertificeerd zijn. Dit heeft niet altijd met veiligheid te maken maar ook met de manier van certificeren. Hier wordt al jaren over "gestreden", wat is een juiste keuring voor paramotorschermen???

Bij Ozone (Roadster2 en Speedster) hebben ze er voor gekozen dat je evenveel speedsysteem als trims hebt waardoor het niet uitmaakt of je speed of trims gebruikt. De schermen zijn ook EN gecertificeerd met speedsysteem.

Ook kun je de tipsteering en tokkels combineren zonder dat het gevaarlijk wordt, die tipsteering werkt super en een paar cm is als genoeg om de bocht om te gaan ;-)
Gebruik je speed en trimmers tegelijk dan geeft alleen tipsteering de voorkeur.

Belangrijk is dat je een scherm vliegt wat bij je past, ik verkoop al jaren de Roadster (Roadster 1 was semi reflex) aan leerlingen omdat het scherm heel fijn start en vliegt en door de Reflex wat meer speed heeft dan een standaard scherm.

De Speedster is ook reflex en heeft zijn sporen inmiddels verdient en is ook prima voor de piloot die net zijn brevet heeft.

De Roadster2 is EN B met speedsysteem.
De Speedster heeft 1 C ( inklapper meer dan 75 %), 1x B en verder allemaal A (ook met speedsysteem).

Bij Ozone adviseren ze bij lichte turbulentie om trimmers open te vliegen met tipsteering, bij hevige turbulentie adviseren ze trimmers neutraal en tokkels gebruiken. Zo heeft iedere fabrikant zijn eigen mening/beweegreden. (uiteraard zie manual)

Wat wel belangrijk is dat een scherm gecertificeerd is en bij de vliegstijl van de piloot past, dit is en blijft de verantwoording van de school/instructeur.

Kortom, inmiddels zijn er Reflexschermen die voor beginners geschikt zijn en niet als een tank vliegen.
Bijna elke fabrikant heeft inmiddels een Reflexscherm voor beginnende piloten en voor gevorderden. Waar ik me meer zorgen over maak is dat steeds meer "ervaren" piloten met kleine niet gecertificeerde (reflex)schermen gaan vliegen en wel de grens op zoeken!

Hier vindt je meer info over de 2 Ozone schermen:
http://www.flyozone.com/paramotor/en/pr ... ter2/info/
http://www.flyozone.com/paramotor/en/pr ... ster/info/

Uiteindelijk kan elk scherm inklappen, ook een Reflex.
Voordeel van Reflex is vooral meer speed en stabieler op snelheid ;-)

Groetjes Eric
POWERED BY ASPEN!

_________________
Eric Wierenga

Dealer van:
Flyproducts paramotors
Fresh Breeze paramotors
Ozone Paramotor gliders
Flanders paramotortrikes
Micro Avionics headsets

http://www.poweredparagliding.nl
http://www.FlandersParamotorTrikes.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 08 Dec 2014, 18:50 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Mooi en duidelijk verhaal Eric.
Nu zou het nog mooi zijn als Pascal,Ivo, en Nuccu hier hun verhaal zouden doen, dan hebben we alle scholen gehad, ....? o zou ik bijna Max vergeten.
Deze thead leid wellicht tot meer saamhorigheid......en goede ontwikkeling.

Sportieve groet, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 08 Dec 2014, 19:05 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 14 Jul 2010, 16:43
Berichten: 0
Dit word een bewaar draadje!

_________________
Met vriendelijke groeten aan alle vrije paravliegers (in de lucht),

Dirk


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.