Beste paramotorvliegers,
Bij deze een bijdrage/ervaring van mijn kant.
Ook ik wilde eens verder kijken en een wat geavanceerder scherm kopen.
Ik vloog met een Swing PowerPlay Sting 140.
Sinds ongeveer anderhalf jaar vlieg ik met de Swing PowerPlay Scorpio 26.
Dit is een reflexscherm.
Swing is pas laat begonnen met de ontwikkeling van een reflex scherm.
De hoofdreden om een reflex scherm te kopen was om wat sneller te kunnen gaan vliegen.
Ik ga graag toeren over langere afstanden. Het scherm moest dus wat sneller zijn, maar zeker niet extra motorvermogen nodig hebben, waardoor het brandstof verbruik omhoog zou gaan.
Ik heb advies gevraagd bij de importeur en hij verwees me tevens naar Swing zelf voor goed advies over de maat van het scherm.
Met mijn 95kg en de Simonini waar ik toen mee vloog werd het een Scorpio 26.
Uiteraard heb ik ook andere schermen overwogen.
Opel rijders blijven bij Opel en Volkswagen rijders bij Volkswagen.
Zo bleef ik bij Swing.
Het scherm heeft bij de start de neiging wat door te schieten. Dit is heel eenvoudig tegen te houden. In het begin had ik met name bij hardere wind met een achterwaartse start wat moeite hiermee. Het scherm kwam immers heel snel boven je te staan. Ik remde dit te snel af.
Een advies van een zeer ervaren instructeur was de gouden tip.
Lezers, die in september 2013 aanwezig waren op de Ginkelse heide kunnen zich dit wellicht nog herinneren.
Het scherm start zowel voorwaarts als achterwaarts heel eenvoudig en stuurt heerlijk; lekker direct. Voor een beginnende vlieger wellicht te direct.
Ook bij nul wind start je zo weg.
Het scherm vliegt met de trimmers dicht ongeveer 43 km/uur. Ik vlieg vrijwel nooit met de trimmers helemaal open. Tot 1/2 - 2/3 open gaat de snelheid verder omhoog, maar hoef je weinig extra vermogen te geven. De afstand, die je kunt vliegen wordt dus duidelijk groter.
Je maakt dan ook niet meer geluid!!
Je krijgt er maximaal ongeveer 8-10 km/u bij.
Het scherm pendelde wel heen en weer.
Frappant is, dat sinds mei 2014 met een andere motor vlieg met, integenstelling tot de Simonini, een lage ophanging.
Geen idee of het daar aan ligt, maar het scherm pendelt niet meer. Nog sterker, door de lage ophanging kan ik meer met gewichtsbesturing doen en kan ik dus meer "handjes los" vliegen.
Het landen was even wennen. Zeker met weinig of geen wind.
De basis snelheid van dit scherm is aanmerkelijk hoger, dan die van de Sting.
Je komt dus met een flinke snelheid aanvliegen.
Het grote voordeel is echter, dat je de snelheid er heel goed uit kunt trekken. Beter dan bij de Sting.
Van belang is wel, dat je bij weinig of nul wind echt "handjes hoog" aan komt vliegen. Als je al een beetje getrokken binnenkomt, dan kun je veel minder de snelheid er uit flaren.
Niet moeilijk, integendeel, maar het scherm is hier minder vergeviungsgezind. Nog een reden om eerst wat uurtjes op te bouwen voordat je een meer geavanceerd scherm overweegt.
Het scherm wordt als een "advanced" scherm beschreven.
Dit heeft naar mijn inschatting met name te maken met het feit, dat je met trimmers open ook je speedbar mag gebruiken. Het scherm zou dan 60+ gaan vliegen, maar er wordt wel gewaarschuwd voor de vliegeigenschappen in die situatie.
Ik gebruik deze optie niet. Ik heb geen behoefte om de limieten op te zoeken.
Ik voel me persoonlijk zeer veilig onder dit scherm, ook in meer turbulente condities.
Ik heb ook met een aantal andere reflex schermen gevlogen.
Naarmate je de trimmers verder open zette kon je bij deze schermen steeds minder met de stuurtokkels sturen.
Dat vond ik niet prettig.
Je moest dan tipsteering gebruiken.
De Scorpio heeft ook tipsteering, maar ik gebruik het zelden of nooit. Ook met de trimmers open werken de stuurtokkels goed. Je merkt uiteraard wel wat verschil, maar niet dusdanig veel, dat je tipsteering nodig hebt.
In de handleiding staat dan ook, dat je indien gewenst de tipsteeringlijnen weg kunt halen.
Er lijkt een trend te ontstaan naar steeds kleinere en snellere schermen.
Enerzijds zul je dan ook steeds meer motorvermogen nodig hebben. Hierdoor zal je motor sneller slijten en maak je meer geluid.
Anderzijds hebben deze schermen ook vliegeigenschappen, die nogal wat van de gedrevenheid van de vlieger kunnen vragen.
Laat je dus echt goed voorlichten.
Foto: Elsefly 2014, gemaakt door Melissa BrunsVeel vliegplezier,
Frank