In de begin jaren van het Reflex gebeuren (in paragliders) zat er als het ware teveel reflex profiel in. Op het moment dat je de trims openzetten en/of speedbar uit trapte kreeg je een geweldige sneldheids toename van soms wel 20KM/H. Met als gevolg meer verbruik, meer geluid. Ook moest je de schermen bij het opzetten blijven doorduwen. Te vroeg los gelaten was een mis start. Met de loop der jaren is hier ook veel verandering in gekomen en is het reflex uitgegroeid tot een blijvend iets.
Wat gebeurd er nu precies als je je reflex gebruikt. Je doet het door je trims/speedbar open te zetten. De C en de D lijnen zijn niet meer belast en de leading edge, A en B risers worden zwaarder belast. Je vliegt in feite nog met een ½ scherm(even voor de beeldvorming) Doordat je vleugel opp. Zo klein is geworden neemt de snelheid toe ( bij de ene vleugel meer dan bij de ander) Doordat je vleugel belasting is toegenomen is de kans op een inklapper stukken kleiner.
Je vliegt dus sneller (ook door turbulentie)
Vleugel is zwaarder belast en zal niet snel inklappen
Groter windraam waarin je kan vliegen.
Inklapper is vaak het gevolg van verkeerde input vlieger omdat als je de trims en speedsysteem gebruikt je moet sturen met je wing tip steering. Wat er moet gebeuren om een inklapper te krijgen weet ik niet, maar ik kan je wel zeggen dat je dan al lang aan de grond had moeten staan. Het windraam waar je in kan vliegen is een stuk groter. Doe je dit onder laminaire omstandigheden is er niets aan de hand, en hier gaan veel mensen mee de fout in. Ze denken dat ze altijd kunnen vliegen en dat is natuurlijk niet zo. Maar is weer een menselijke fout. Geen fout van het Reflex profiel.
Het is een fabel om te stellen dat je veel moeite moet doen om een inklapper te herstellen. Ik heb met eigen ogen gezien hoe snel het gaat. Voor je er erg in hebt zijn de huidige vleugels weer in vliegbare toestand. Wat je ziet bij de slalom race is vaak he net te vroeg of te laat inzetten van je PA systeem. Als je namelijk Reflex vliegt, dien je met je alternatieve tokkels te sturen. Doe je dit niet dan heb je inderdaad zo een inklapper. Omdat de meeste gewend zijn om met de normale toggles te sturen is het los laten hiervan een mentale barriere. 1 maal er aan gewend is er niets meer aan de hand.
Bij een niet Reflex vleugel vlieg je altijd met wat druk in je remlijnen. Actief vliegen het dat. Wordt de druk teveel gaan je handen iets omhoog en wordt je glider week rem je iets meer aan. In tegenstelling tot een Reflex glider die moet je juist laten gaan. Want rem je die aan, dan trek je de trailings edge juist iets naar beneden, terwijl je hem open heb gezet met trims en of speedbar. Ongewenste situatie. Het is als gas geven met je auto met de handrem erop.
Reflex is zeer veilig, kan ook voor beginners maar je moet wakker zijn want er zitten een paar lijntjes meer aan. Ik vlieg al vanaf 2008 met reflex schermen en ik wil nooit meer anders. Ook niet voor de opleiding. Als de niet Reflex gliders stil hangen of aan de grond staan vliegen we met de Reflex door tot 5BFT. Laatste keer in Portugal wind op de grond 27km/h en de Nucleons vlogen gewoon door. Het probleem is op een gegeven moment dat je met een harde wind niet meer kan starten door te harde wind. Als je in de lucht ben hoeft het geen enkel probleem meer te zijn.
Een uitgebreid beschrijving vind je hier:
http://www.dudek.eu/en/reflex-profile/Maar voor je begint, lees je manual van je glider want links en rechts zijn er nog wel wat verschillen wat je wel en niet mag/moet doen.
Ik hoop dat jullie wat aan deze info hebben, de komende maanden en de afgelopen weken vlieg ik met een niet Reflex scherm. Maar ja in korte broek en op slippers hoor je mij niet klagen.
Groet Jurg
http://www.skydance.nlhttp://www.dudek.eu