Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 08:51

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiëren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 26 Nov 2014, 10:33 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 08 Aug 2014, 09:47
Berichten: 33
Woonplaats: Menaldum
Ik stel de vraag maar gewoon op het gevaar af dat ik voor simpel gezien wordt.

Wat me namelijk opvalt is dat met name over dit type scherm de meningen zo enorm uiteenlopen.
Op internet vind ik grote voorstanders van het scherm, omdat het makkelijk, veilig en snel zou zijn.
Met name over dat "veilige" zie ik nog wel wat geharrewar.

Dus ja: Wat is nu het principe van een reflexscherm en wat kan je objectief zeggen over het gemak, de veiligheid en andere eigenschappen van dit scherm.

Overigens vind ik deze vraag ook wel van toepassing op andere schermen.
Ik zie vooral veel persoonlijke voorkeuren voor schermen. Maar als ik een vergelijk ga maken, dan zou ik echt niet weten wat ik moest aanschaffen als ik aan een nieuw scherm toe ben.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 26 Nov 2014, 16:03 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 20 Jan 2012, 15:29
Berichten: 82
Een klassiek scherm klapt makkelijker in, (maar dan meer bij thermieken, acro) maar herstelt zich snel, uit zichzelf, is zeer vergefelijk.
Een reflex scherm is vormvaster, sneller, klapt minder snel in, maar als hij eenmaal inklapt, moeilijker te herstellen.

(trouwens : de kans dat je als standaard 'sight seeing' paramotor pilootje met basic vlieggedrag een inklapper krijgt, is nil)

Een klassiek beginner scherm stuurt/beweegt wat slomer, een reflex meer sportiever.

De gemiddelde beginnende piloot is naar mijn bescheiden mening goed af door te beginnen met een wat rustiger klassiek scherm.
En van daaruit te gaan experimenteren met andere schermen naarmate je behoeftes en skill level veranderen.

Nou heb je ook nog van die snotapen, die vanuit de wieg geschikt zijn om gelijk volle bak te gaan met high performance schermen ... ik noem geen namen ;-)
Dat zijn de uitzonderingen waar we enkel maar jaloers op kunnen zijn.

Wat betreft het geharrewar van reflex en veiligheid. Een reflex is niet onveilig.
Maar als je de grenzen van het scherm opzoekt zoals lage hoogte + trimmers open + speedbar erbij dan verhoog je de kans nou eenmaal op een niet te herstellen inklapper.

De meeste ongelukken die ik heb voorbij zien komen met reflex en inklapper gebeuren dan ook bv in slalom wedstrijden, stevig sportief laagvliegen of bij het opzoeken van de grenzen vaak overdags als de thermiek lekker knalt.

Daarom ook de mening bij sommigen dat reflex door zijn onvergefelijkheid bij inklappers niet geschikt zou zijn voor slalom wedstrijden/laag bij de grond.
Anderen nemen weer dat risico weer voor lief, het is een risicosport, ieder z'n keus... die fiets.

Er wordt trouwens in wedstrijden ook al gewerkt met gemodificeerde stuurlijnen/tip-steering om in full-speed die inklappers laag bij de grond te vermijden ... dus wat dat betreft ... evolutie staat nooit stil.


Naar boven
 Profiel  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 26 Nov 2014, 18:02 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 08 Aug 2014, 09:47
Berichten: 33
Woonplaats: Menaldum
Dank je wel Eve. Dit is voor mij al een stuk duidelijker.

Ik ben in deze luchtsport nog een beginner en ik ben ook meer van de categorie sight-seeing dan van acro hoor.

Maar, ik denk dat mijn volgende scherm wel wat sportiever mag.
Ik heb nu een Team 5 green. Die is erg makkelijk te starten, die kan je nog rugwaarts starten met 1 beaufort maar is behoorlijk sloom in de bochten. En dan moet ik ook nog behoorlijk in de lijntjes "hangen".

Ik denk er ook over om daarbij een harnas met een laag ophangingspunt nemen.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 26 Nov 2014, 20:32 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Hoi Arjen,
In de volgende video kun je zien hoe het een beetje werkt.
https://www.youtube.com/watch?v=ASWjUOqhJIg

Doordat bij een reflex wing het gewicht voornamelijk op de A en B gallerei hangt, wordt de
neus stabieler en harder en zal daardoor nog minder snel inklappen, de rest van het scherm draagt niet meer bij aan de lift, maar
werkt als een staatroer om de zaak mooi in evenwicht te houden.
Zodra je deze glider in de reflexmodes zet, snijd hij mooier en beter door turbulente wind als zijn classice broer.
In de snelste stand wordt hij plankhard en zal niet snel inklappen,maar mocht dit dan toch gebeuren dan vereist het meer ervaring hem weer vliegend te krijgen
lukt dit niet dan is het noodchute gooien.
Gelukkig ken ik nog niemand die een noodscherm heeft gehangen doordat vleugel A of B niet meer vliegbaar waren.
Het is natuurlijk wel zo :o hoe sneller je vliegt hoe meer motorvermogen je nodig hebt om boven te blijven.
Sportieve groet, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 27 Nov 2014, 19:51 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 08 Aug 2014, 09:47
Berichten: 33
Woonplaats: Menaldum
Inderdaad een heel mooi instructiefilmpje.

Dit is dan vermoedelijk niet meer een 1 scherm denk ik?
Of het is een 1 scherm wanneer de trim in een bepaalde positie staat, net als bij mijn Team-5


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 27 Nov 2014, 21:32 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Jul 2012, 17:14
Berichten: 89
Als je reflex eenmaal gewend ben wil je niet anders meer, tenminste, die ervaring heb ik... 8-)
Maar om te beginnen met een normaal, wat rustiger scherm is veel beter... Zo ben ik, en velen met mij, ook begonnen.. ;)

_________________
Ewout de Vries
PAP PA125
PH- 7Y1
Ozone Viper 3/Dudek Snake


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 27 Nov 2014, 22:53 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Hoi Ajen,
Als jij met een éénvoudige Reflex wil beginnen dan is onder andere de Revo2 het instapscherm bij paramania.
http://paramania.com/index.php?option=c ... cle&id=152
Als jij er eens 1 wil proberen dan kan dat :mrgreen: maar wees voorzichtig want je wordt er maar zo verliefd op.
Ook voor andere piloten ik heb er 2 en ik fluister de prijs zachtjes in je oor.
Eric en ik zijn helemaal verliefd op de Revo 2 in combi met de 4 takt Bullix .......maar het is net te veel van het goede voor beginnende piloten
met de kombi trike, voetstart gaat perfect ook met de jetterson van Fresh Breeze :lol:
Hij vloog bij ons gewoon 60 kmh met alleen de trimmers open, en licht daarbij als een block in de lucht,hoe meer je de trimmers
dicht doet hoe speelser die wordt.
Ajen laat het maar eens horen.
https://www.youtube.com/watch?v=fBTLVE8ociU
Jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 27 Nov 2014, 23:14 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:13
Berichten: 159
Niet direct zo commerciël jaques is net een boeiend onderwerp
En dan bloed et weer zo gauw dood
er is een speciale afdeling voor commerciël

sportieve groeten

_________________
Afbeelding PAP dealer


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 27 Nov 2014, 23:28 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
60km/h met trimmers los, zonder de speedbar ingetrapt???
Vast geen ruggedragen schermpje of zwaar overbelast..... :roll:

Ik zal eens nadenken over mijn ervaring met de Paramania Fusion 24 waar ik in het najaar mee mocht proefvliegen in vergelijking met de Powerplay 140 en daar een onpartijdige mening over schrijven :ugeek:


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 28 Nov 2014, 09:03 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
JW, Jij hebt mazzel :mrgreen: Jou vriend Jos heeft deze combi en ik weet zeker dat jij hem mag vliegen.
Een tip doe het niet want je wil niet meer terug :mrgreen:
En Joost, zins jij ook in mijn vijver vist moet ik meer me best doen boven water te blijven..........dat gun je me toch nog wel?

Gr,jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.