Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 27 Apr 2024, 18:20

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiëren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 28 Nov 2014, 14:11 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 21 Nov 2013, 09:59
Berichten: 10
Woonplaats: Gouda
Hoi Arjen,

Het een en ander is nu wel verteld, ik heb er niet veel aan toe te voegen.
Je zit waarschijnlijk in een keuzeproces van een nieuw scherm en ik, als beginner, heb dezelfde vragen gehad.
Ik vlieg zelf met een Dudek Universal. Nieuw gekocht en bevalt me zeer goed. Ik voel me er erg veilig onder en het scherm zet extreem makkelijk op. Tijdens de vlucht kan je de reflex-eigenschappen regelen.
Het beste kan je af gaan op je instructeur. Zijn advies bepaald je keuze. Natuurlijk zal hij zijn eigen merk promoten, maar zo erg is dat niet, want alle bekende merken leveren topschermen en de prijs is zo ongeveer gelijk.

Succes met je zoektocht naar informatie!

_________________
Met vriendelijke groet,

René Hinloopen
IT-kantoorklerk
PH-7U5


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 28 Nov 2014, 15:03 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
JW is een beetje jarig vandaag, dus stel het nog een nachtje uit, misschien wel twee...lalalalaa


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 28 Nov 2014, 15:19 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Jul 2012, 17:14
Berichten: 89
JW heeft het weekend en heeft een biertje op :mrgreen:

_________________
Ewout de Vries
PAP PA125
PH- 7Y1
Ozone Viper 3/Dudek Snake


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 28 Nov 2014, 19:10 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:13
Berichten: 159
60 km met ruggedragen en alleen met trims is wel erg hard jaques met de revo2
je mag het een x demonstreren :lol:
met trims open en speedbar erbij is et zeker te doen
ik vlieg met de apco nrg of ozone slalom
met speedbar zeker rond de 70 km per uur
mij broer in de xitor moest wel ff slikken toen ik em met matige snelheid passeerde :lol:
wel kost dit erg veel motorvermogen en dus ook brandstof
maar zeker met een reflexglider is dit superveilig

En jaques zolang ik nog zoveel rode motoren in nl zie vliegen
Heb ik nog geen medelijden met je :P
groet

_________________
Afbeelding PAP dealer


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 30 Nov 2014, 13:04 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Joost, waarom denk je dat je broer zo graag mijn nieuwe X-wing 24 wil overnemen :mrgreen:
Dan gaat hij weer 80+ en is de snelste man van Lunteren :lol:

Sportieve groet, jacques


Je hebt niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 01 Dec 2014, 17:16 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Na een "paar" jaar vlieg-ervaring en een paar nachtjes geslapen te hebben, hik :roll: ;

Eve gaf al een goede kijk op de schermen.
De keuze hangt idd af van de persoon en of je rug of trike wilt gaan vliegen.
Sommige reflex schermen vergen nml wat meer input tijdens de start bij nul wind, tip bij rug gedragen: start 's-avonds voordat de wind helemaal gaat liggen.

Afgelopen najaar heb ik dus ook een groot rondje gevlogen om eens te proeven.
"Nadelen" die ik van mijn PowerPlay(PP) ondervond was de lage grondsnelheid met tegenwind van >10knopen (5m/s=19km/h) en de iets wat tragere besturing dan bij een slanker profiel.
Mijn vlucht vond 's-avonds plaats met een JKL trike bij een zwakke wind met nog wat restturbulentie/thermiek van de dag.
Scherm Fusion 24, gewicht trike+piloot ~135kg.
Tijdens de start trimmers helemaal aangetrokken ivm zwakke wind, door collega vlieger was half geadviseerd ivm mogelijkheid tot pendelen(?)
Scherm kwam vlotter op dan de PP, maar schoot niet door, wel was de grondsnelheid iets hoger bij het loskomen(=logisch), waarna langzaam de handjes hoog gingen en er redelijk snel werd uitgeklommen tot 200meter.
Op deze hoogte het gas vastgezet, waardoor ik net zo hard vloog als de PP.
Vervolgens langzaam de trims op maximaal gezet wat zeer gemoedelijk verliep, ik had een lichte duik verwacht, maar het ging zo langzaam dat ik dacht dat de lus aan de trims mij vertelde dat ik er nog lang niet was.
Snelheid lag nu >5km hoger dan van de PP met maximale trim en was ~55km/h.
Toen ik een bocht probeerde te maken gebeurde er iets merkwaardigs: ik stuurde naar rechts, maar ging naar links...tokkel weer losgelaten en toen dacht ik aan de woorden van JB dat je bij trims los met de andere tokkels moest sturen, anders zou je tegenovergesteld gestuurd worden....wat een bevestiging was dat dit echt de maximale snelheid was met trims los.
Beheerst de andere tokkels gepakt en nu werkte de besturing zoals het moest.
Wat me opviel was het zwaarder sturen (zwaarder dan PP) en de geringe snelheidswinst (max. 6km/h), scherm lag wel vast, maar turbulentie was ook aan het verdwijnen.
Speedbar heb ik niet gebruikt, wordt mss een volgende keer en zoals bij de meeste schermen valt het gebruik ervan buiten de DULV, daarbij moet je fors gas bijgeven.
De PowerPlay kun je ook met een soort speedbar uitrusten, dan gaat deze ook harder, maar is niet DULV.
Er moest overigens wel meer gas bij gegeven gaan worden met deze trimstand, wat meer geluid geeft, maar je ook eerder weg bent boven een plek.
Samengevat:
5-6km/h snelheidswinst, is op een rechte vlucht van een uur slechts 2-3km winst.
Bij tegenwind van 15-20km/h is die 5km/h wel fijn, maar je kunt je route natuurlijk ook met zijwind plannen, levert weer afstandswinst op bij hogere hoogtewinden.
Bestuurbaarheid bij vol trims ging redelijk zwaar in vergelijking met een PP of een slanker scherm.
Hoger brandstof verbruik, meer toeren en slijtage, vooral bij de lichtere hoge toeren motoren.
Bij rustig weer (1,5 uur voor zonsondergang) weinig gevaar voor inklappers, maar een reflex zou dan veiliger kunnen zijn bij plotselinge veranderende omstandigheden.
Wat me verder opviel was een toenemende pendeling bij aangetrokken trims, dus elke keer weer even de armpjes van elkaar en een even aan de D-riser trekken en dan begint het na een paar minuten weer, beetje irritant....
Tot zover mijn ervaring :ugeek:


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 02 Dec 2014, 09:11 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Mooi verteld JW,
Ik meende ook in 2008 drie Fusions te moeten kopen maar ik was er snel mee klaar, ik vond ze niet rolstabiel en ik werd gek van
de pendelneiging,voelde me ook niet zeker onder het scherm door de weke tips die hun eigen leven leiden.
Bij de Revo2 was dit veel stabieler en gaf mij gelijk vertrouwen.
In combinatie met met de bullix 4Takt (92 kg) en de Revo2 kregen ik en Eric een big smile, vanwege zuiver starten (mooier ken ik niet) vervolgens
Zeer wendbaar met trimmers dicht,( neigt ook hier tot pendelen bij onervaren piloten) maar vanaf trimmers neutraal tot volledig open is dit scherm
als een huis en door het totaalgewicht van 200kg vliegt de Revo2 als een scheermes met 60 kmh (timmers open).
Voor de trike vliegers leen ik hem graag uit om eens te proberen,dus meld je maar :mrgreen:

Sportieve groet, jacques


Je hebt niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 02 Dec 2014, 10:20 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste paramotorvliegers,

Bij deze een bijdrage/ervaring van mijn kant.

Ook ik wilde eens verder kijken en een wat geavanceerder scherm kopen.
Ik vloog met een Swing PowerPlay Sting 140.

Sinds ongeveer anderhalf jaar vlieg ik met de Swing PowerPlay Scorpio 26.
Dit is een reflexscherm.
Swing is pas laat begonnen met de ontwikkeling van een reflex scherm.
De hoofdreden om een reflex scherm te kopen was om wat sneller te kunnen gaan vliegen.
Ik ga graag toeren over langere afstanden. Het scherm moest dus wat sneller zijn, maar zeker niet extra motorvermogen nodig hebben, waardoor het brandstof verbruik omhoog zou gaan.
Ik heb advies gevraagd bij de importeur en hij verwees me tevens naar Swing zelf voor goed advies over de maat van het scherm.
Met mijn 95kg en de Simonini waar ik toen mee vloog werd het een Scorpio 26.

Uiteraard heb ik ook andere schermen overwogen.
Opel rijders blijven bij Opel en Volkswagen rijders bij Volkswagen.
Zo bleef ik bij Swing.

Het scherm heeft bij de start de neiging wat door te schieten. Dit is heel eenvoudig tegen te houden. In het begin had ik met name bij hardere wind met een achterwaartse start wat moeite hiermee. Het scherm kwam immers heel snel boven je te staan. Ik remde dit te snel af.
Een advies van een zeer ervaren instructeur was de gouden tip.
Lezers, die in september 2013 aanwezig waren op de Ginkelse heide kunnen zich dit wellicht nog herinneren.

Het scherm start zowel voorwaarts als achterwaarts heel eenvoudig en stuurt heerlijk; lekker direct. Voor een beginnende vlieger wellicht te direct.
Ook bij nul wind start je zo weg.

Het scherm vliegt met de trimmers dicht ongeveer 43 km/uur. Ik vlieg vrijwel nooit met de trimmers helemaal open. Tot 1/2 - 2/3 open gaat de snelheid verder omhoog, maar hoef je weinig extra vermogen te geven. De afstand, die je kunt vliegen wordt dus duidelijk groter.
Je maakt dan ook niet meer geluid!!
Je krijgt er maximaal ongeveer 8-10 km/u bij.

Het scherm pendelde wel heen en weer.
Frappant is, dat sinds mei 2014 met een andere motor vlieg met, integenstelling tot de Simonini, een lage ophanging.
Geen idee of het daar aan ligt, maar het scherm pendelt niet meer. Nog sterker, door de lage ophanging kan ik meer met gewichtsbesturing doen en kan ik dus meer "handjes los" vliegen.

Het landen was even wennen. Zeker met weinig of geen wind.
De basis snelheid van dit scherm is aanmerkelijk hoger, dan die van de Sting.
Je komt dus met een flinke snelheid aanvliegen.
Het grote voordeel is echter, dat je de snelheid er heel goed uit kunt trekken. Beter dan bij de Sting.
Van belang is wel, dat je bij weinig of nul wind echt "handjes hoog" aan komt vliegen. Als je al een beetje getrokken binnenkomt, dan kun je veel minder de snelheid er uit flaren.
Niet moeilijk, integendeel, maar het scherm is hier minder vergeviungsgezind. Nog een reden om eerst wat uurtjes op te bouwen voordat je een meer geavanceerd scherm overweegt.

Het scherm wordt als een "advanced" scherm beschreven.
Dit heeft naar mijn inschatting met name te maken met het feit, dat je met trimmers open ook je speedbar mag gebruiken. Het scherm zou dan 60+ gaan vliegen, maar er wordt wel gewaarschuwd voor de vliegeigenschappen in die situatie.
Ik gebruik deze optie niet. Ik heb geen behoefte om de limieten op te zoeken.

Ik voel me persoonlijk zeer veilig onder dit scherm, ook in meer turbulente condities.

Ik heb ook met een aantal andere reflex schermen gevlogen.
Naarmate je de trimmers verder open zette kon je bij deze schermen steeds minder met de stuurtokkels sturen.
Dat vond ik niet prettig.
Je moest dan tipsteering gebruiken.
De Scorpio heeft ook tipsteering, maar ik gebruik het zelden of nooit. Ook met de trimmers open werken de stuurtokkels goed. Je merkt uiteraard wel wat verschil, maar niet dusdanig veel, dat je tipsteering nodig hebt.
In de handleiding staat dan ook, dat je indien gewenst de tipsteeringlijnen weg kunt halen.

Er lijkt een trend te ontstaan naar steeds kleinere en snellere schermen.
Enerzijds zul je dan ook steeds meer motorvermogen nodig hebben. Hierdoor zal je motor sneller slijten en maak je meer geluid.
Anderzijds hebben deze schermen ook vliegeigenschappen, die nogal wat van de gedrevenheid van de vlieger kunnen vragen.
Laat je dus echt goed voorlichten.

Afbeelding
Foto: Elsefly 2014, gemaakt door Melissa Bruns

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 02 Dec 2014, 18:09 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Jacques schreef:
Mooi verteld JW,Ik meende ook in 2008 drie Fusions te moeten kopen maar ik was er snel mee klaar, ik vond ze niet rolstabiel en ik werd gek vande pendelneiging,voelde me ook niet zeker onder het scherm door de weke tips die hun eigen leven leiden.



Tjac. ik ben het op de meeste punten totaal niet met je eens over Paramania fusion. ik heb nu een half jaar een fusion. echt al heel veel mee gevlogen. ik ben echt ongelooflijk goed tevreden mee. de pendelneiging doet die van mij absoluut niet. hij is heerlijk wendbaar. en vliegt met een mooie vlotte snelheid. de tip wat slapper is. dat klopt wel. maar dan praat je over 50cm denk. de rest van de scherm voelt stabiel en hard aan.

Ik ben er van overtuigt. dat ik met de fusion nog veel zeer tevreden uurtjes mee kan vliegen. en tot nu toe nog nooit een misstart gehad. en in alle weersomstandigheden mee gevlogen :o :mrgreen: ...

Wat mij betreft is het een grote aanrader voor een ieder sportieve vlieger :arrow: :mrgreen: ...

(Voordat ik de keuze heb laten vallen op Fusion. heb ik heel wat tests gevlogen met vele soorten vleugels)

Gr Evers

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 02 Dec 2014, 20:48 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Voor diegene die de belgische taal machtig zijn:

http://www.paramotorforum.be/viewtopic.php?t=1467

Opm:
Het pendelen overkwam mij alleen bij volledig aangetrokken trims,
niet bij halve of "losse" trims.
Vlgs JieBie was dit ook het geval bij het andere scherm, dus weinig verschil op dit vlak.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.