Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 27 Apr 2024, 15:02

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiëren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 02 Dec 2014, 21:05 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Ik citeer een Belg:

ik weet zeker dat je van die fusion bezeten zal zijn.

Ja Jan Wllem. het lijkt er op dat de Belgen ook gek op de Fusion zijn :mrgreen:...

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 02 Dec 2014, 22:05 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Evers,
Ik weet dat er vooral Belgen idolaat zijn van de Fusion, dit scherm was toen net uit in 2009 waar JW naar verwijst.
Maar 6 jaar later wordt er geen 1 Fusion meer verkocht en dat zegt genoeg.
Maar jij hebt gewoon wat Belgisch bloed en dat maakt jou ook zo mooi :mrgreen:
Maar gelukkig dat ieder mens een andere smaak heeft,en ik ben ook blij voor jou dat je gek bent op je Fusion,niets verkeert aan als hij
je past......dikke kus van je vriend, jacques
Doe ook nog eens een rondje met de GTR 22 :mrgreen:

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 02 Dec 2014, 23:05 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:13
Berichten: 159
fusion is een heerlijke vleugel
ik heb met alle maten wel gevlogen en de 23
is het meest wendbaar en nog goed te starten met nul wind
en jw de fusion 24 bestaat niet hoor het zou 23 of 26 moeten zijn maakt niet veel uit maar voor et idee

groet

_________________
Afbeelding PAP dealer


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 03 Dec 2014, 20:05 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Kun je nagaan, 6 jaar gelden kenden wij alleen het woordje Reflex van DuranDuran.
Die belgen lopen gewoon minimaal 5 jaar voor op ons :? :lol:

Vlgs mij was het de 26 gezien de gewichtsklasse tot 140kg en ik verbruikte iets meer dan 5 ltr/h bij 49km/h met de trims los.(Simonini Mini 2Plus/200cc/ 1:3.1-3blads)


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 05 Dec 2014, 15:42 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:32
Berichten: 39
In de begin jaren van het Reflex gebeuren (in paragliders) zat er als het ware teveel reflex profiel in. Op het moment dat je de trims openzetten en/of speedbar uit trapte kreeg je een geweldige sneldheids toename van soms wel 20KM/H. Met als gevolg meer verbruik, meer geluid. Ook moest je de schermen bij het opzetten blijven doorduwen. Te vroeg los gelaten was een mis start. Met de loop der jaren is hier ook veel verandering in gekomen en is het reflex uitgegroeid tot een blijvend iets.

Wat gebeurd er nu precies als je je reflex gebruikt. Je doet het door je trims/speedbar open te zetten. De C en de D lijnen zijn niet meer belast en de leading edge, A en B risers worden zwaarder belast. Je vliegt in feite nog met een ½ scherm(even voor de beeldvorming) Doordat je vleugel opp. Zo klein is geworden neemt de snelheid toe ( bij de ene vleugel meer dan bij de ander) Doordat je vleugel belasting is toegenomen is de kans op een inklapper stukken kleiner.

Je vliegt dus sneller (ook door turbulentie)
Vleugel is zwaarder belast en zal niet snel inklappen
Groter windraam waarin je kan vliegen.

Inklapper is vaak het gevolg van verkeerde input vlieger omdat als je de trims en speedsysteem gebruikt je moet sturen met je wing tip steering. Wat er moet gebeuren om een inklapper te krijgen weet ik niet, maar ik kan je wel zeggen dat je dan al lang aan de grond had moeten staan. Het windraam waar je in kan vliegen is een stuk groter. Doe je dit onder laminaire omstandigheden is er niets aan de hand, en hier gaan veel mensen mee de fout in. Ze denken dat ze altijd kunnen vliegen en dat is natuurlijk niet zo. Maar is weer een menselijke fout. Geen fout van het Reflex profiel.

Het is een fabel om te stellen dat je veel moeite moet doen om een inklapper te herstellen. Ik heb met eigen ogen gezien hoe snel het gaat. Voor je er erg in hebt zijn de huidige vleugels weer in vliegbare toestand. Wat je ziet bij de slalom race is vaak he net te vroeg of te laat inzetten van je PA systeem. Als je namelijk Reflex vliegt, dien je met je alternatieve tokkels te sturen. Doe je dit niet dan heb je inderdaad zo een inklapper. Omdat de meeste gewend zijn om met de normale toggles te sturen is het los laten hiervan een mentale barriere. 1 maal er aan gewend is er niets meer aan de hand.
Bij een niet Reflex vleugel vlieg je altijd met wat druk in je remlijnen. Actief vliegen het dat. Wordt de druk teveel gaan je handen iets omhoog en wordt je glider week rem je iets meer aan. In tegenstelling tot een Reflex glider die moet je juist laten gaan. Want rem je die aan, dan trek je de trailings edge juist iets naar beneden, terwijl je hem open heb gezet met trims en of speedbar. Ongewenste situatie. Het is als gas geven met je auto met de handrem erop.

Reflex is zeer veilig, kan ook voor beginners maar je moet wakker zijn want er zitten een paar lijntjes meer aan. Ik vlieg al vanaf 2008 met reflex schermen en ik wil nooit meer anders. Ook niet voor de opleiding. Als de niet Reflex gliders stil hangen of aan de grond staan vliegen we met de Reflex door tot 5BFT. Laatste keer in Portugal wind op de grond 27km/h en de Nucleons vlogen gewoon door. Het probleem is op een gegeven moment dat je met een harde wind niet meer kan starten door te harde wind. Als je in de lucht ben hoeft het geen enkel probleem meer te zijn.

Een uitgebreid beschrijving vind je hier:
http://www.dudek.eu/en/reflex-profile/

Maar voor je begint, lees je manual van je glider want links en rechts zijn er nog wel wat verschillen wat je wel en niet mag/moet doen.
Ik hoop dat jullie wat aan deze info hebben, de komende maanden en de afgelopen weken vlieg ik met een niet Reflex scherm. Maar ja in korte broek en op slippers hoor je mij niet klagen.
Groet Jurg
http://www.skydance.nl
http://www.dudek.eu

_________________


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 05 Dec 2014, 18:38 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 14 Jul 2010, 16:43
Berichten: 0
Eindelijk een specialist aan het woord!!

_________________
Met vriendelijke groeten aan alle vrije paravliegers (in de lucht),

Dirk


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 05 Dec 2014, 18:49 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Ook een mooi duidelijk verhaal Jurg...

Gr Evers

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 05 Dec 2014, 21:21 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Jurg, inderdaad een bijdrage van een kenner, dat herken je zo ;)
Maar wie is dan de nieuwe Raboflyer :?: zijn bijdrage;...Eindelijk een specialist aan het woord!!
doet voorkomen dat hij hier ook wel eens wat leuks kan schrijven over al zijn ervaringen, dan kunnen Pim en Evers even rust nemen :mrgreen:
Sportieve groet, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 05 Dec 2014, 21:45 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 14 Jul 2010, 16:43
Berichten: 0
Dag Jacques, geen RABOflyer, maar ROBOflyer alias "Willy Wortel!
Ik ben nog vrij nieuw maar ik waardeer en respecteer Jurg zijn deskundigheid en
gedrevenheid tot in de details.

P.s. gaat er al een lampje branden?

Met vriendelijke groet

_________________
Met vriendelijke groeten aan alle vrije paravliegers (in de lucht),

Dirk


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 06 Dec 2014, 07:37 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Jacques schreef:
dan kunnen Pim en Evers even rust nemen


Zou mooi zijn Tjac. even geen geleuter meer op de forum van mij :mrgreen: ...

Gr Evers

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.