Hoi Jacques,
Je beseft het erg goed. Er is een periode geweest, dat ik echt het gevoel had te verzanden in de materie. Door gewoon door te gaan heb ik de hele zaak nu nagenoeg helemaal goed op mijn netvlies staan. Telkens als ik iets niet begreep, dan ging ik het uitzoeken. Hierin heb ik erg veel steun van de Frits Paymans en Veva Ekkelenkamp van de KNVvL en Martijn van Voorst gehad. Eigenlijk nog steeds. Frits en Veva hebben inmiddels de KNVvL verlaten, maar ik heb nog steeds contact met ze. Met Martijn uiteraard ook.
Tijdens een gesprek waar IVW o.a. aan tafel zat hebben we de trikes besproken. Ook jij geeft aan, dat we een BVI krijgen met bijbehorende registratie. Deze registratie komt uit de lijst voor snorvliegen geregistreerde PH nummers. De verzekering is rond, DULV, etc. Daarboven vliegen we met een PGL Brevet met de aantekening voetstart en/of trike. En toch vond IVW, dat een trike een MLA is, dat was altijd al zo. Een gesprek, dat langs elkaar heen ging. Erg lastig.
Voorts gaf ik aan, dat een trike niet op een MLA veld kan vliegen vanwege het starten en landen tegen de wind in. Een MLA moet met een RPL brevet gevlogen worden. We kunnen om meerdere redenen niet aan de opleidings- en examineringseisen voldoen. Belangrijker is, dat in de RPL theorie opleiding geen aandacht besteed wordt aan typische schermvliegzaken (materiaal kennis, aërodynamica, etc). De opleiding zelf geeft wel meer kennis, maar de vraag is of die nodig is en of die ook een toegevoegde waarde heeft.
Met een RPL mag je een heel scala aan luchtvaartuigen vliegen. Je krijgt geen "type bevoegdheid". Als je opgeleid wordt op een drie-asser, dan zou je dus met het behaalde brevet ook een PGL trike mogen vliegen. Ik vond dit ronduit onveilig. Het antwoord was, dat je wel aan moest kunnen tonen, dat je goed opgeleid was. Dat was de eigen verantwoordelijkheid van de vlieger.
Daarmee waren we terug bij af en gingen mijn hakken in het zand. We tonen immers al aan, dat we goed opgeleid worden. De safety records spreken boekdelen, zoals jij ookal aangeeft. Ik wil graag nadenken met de scholen en IVW hoe we de opleiding zouden kunnen verbeteren. De trikes worden groter en zwaarder en er wordt steeds harder mee gevlogen. Het is niet slecht om eens naar onszelf te kijken en te evalueren of we daadwerkelijk goed bezig zijn. Maar om gewoon als overheid je zin door te drijven zonder een heldere visie, daar gaan zelfs bij mij de haren overeind staan (voor zij die mij niet kennen, dat is fysiek vrijwel onmogelijk).
Het is natuurlijk erg vreemd, dat er vliegtuigen rondvliegen, waarvan het bestaan in de wet niet geregeld is. Nog vreemder is, dat voor deze toestellen SBVL's, BVI's, etc uitgegeven worden en dat jaarlijks het SBVL na overschrijven van 72 euro verlengd wordt. Het heeft allemaal te maken met zuiver juridische zaken, definities in de wet. Ik kan er nog uren over schrijven, maar het is de situatie waar we nu mee moeten leven en dat heeft dus gevolgen voor andere trajecten waar we nu mee bezig zijn. Het is onmogelijk om aan de politiek een vrijstelling te vragen voor iets wat niet bestaat. Omgekeerd moeten we dat wat in de wet niet bestaat, maar in de praktijk goed functioneert niet tegenwerken. Als ik bij de vrijstelling de trikes zou uitzonderen (dus in de aanvraag aangeven, dat trikes niet vrijgesteld worden) dan is dat voor altijd. Het wordt nu voor "schermvliegtuigen" gevraagd. Schermvliegtuigen zijn in de Wet luchtvaart op dit moment "voetstarters". Hopelijk lukt het om in de toekomst deze definitie uit te breiden met trikes. Op die manier kun je twee vliegen in één klap slaan. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen, dat ik nu al weet, dat dit niet voor alle trikes zal gaan lukken. Het is aannemelijk te maken, dat trikes met dezelfde schermen en motoren als voetstarters ook bij die categorie horen. Dat betekent niet, dat zware, meerpersoons trikes meteen MLA's zijn. Dit tussen gebied is de discussie waar we in zitten. De ontwikkeling bij EASA zal erg belangrijk hierin zijn.
Ik hoop heel erg, dat het project "Terlet" gaat lukken. Pim en Jacques zijn daar erg druk mee bezig. Er zijn nog veel knelpunten op te lossen. Ik zou het hardlopend willen doen, maar helaas gaat alles stapje voor stapje. Er zijn mensen bij de overheid, die vinden, dat ik nu al te hard ga. Woorden als "powerplay" zijn al genoemd.
Hopelijk kunnen we dit weekend nog wat vliegen. Het noord-westen lijkt de minste kans te maken.
Voor zij die het luchtruim gaan kiezen, veel plezier!
Groetjes,
Frank
_________________ PH-9C5 Fresh Breeze Thorix 130 Swing Powerplay Scorpio 26 Time flies: http://www.frankmoorman.nl
 Frank Moorman
|