Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 22:02

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Titel: Brevet, wat moet ik doen om te mogen vliegen???
BerichtGeplaatst: 18 Mei 2009, 17:57 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:50
Berichten: 0
Regelmatig komen er vragen binnen wat men nu precies moet hebben voor het brevet. Hier volgt een opsomming:

Allereerst ga je in opleiding bij een KNVvL-erkende instructeur. Vraag of je zijn brevet mag zien, dan weet je zeker dat je niet voor verrassingen komt te staan.

Tijdens deze opleiding wordt je geleerd om veilig met de paramotor te kunnen vliegen. Indien je minimaal 10 uur gevlogen hebt, kan de instructeur beoordelen of je de soloverklaring kan krijgen. Met deze verklaring kan je in aanwezigheid van een KNVvL-Instructeur zelfstandig starten en landen. Een soloverklaring geeft dus nog geen recht om geheel zelfstandig te mogen vliegen.

Indien je de soloverklaring ontvangen hebt moet je nog 10 extra vlieguren maken en dan kan je een praktijkexamen aanvragen. Dit examen wordt afgenomen door een KNVvL examinator, niet zijnde je eigen instructeur.

Een aantal maal per jaar organiseert de KNVvL ook nog theorie-examens.

Als je alle onderstaande documenten hebt behaald kun je het brevet aanvragen:

- Soloverklaring;
- Uitslagformulier Theorie Examen, waaruit blijkt dat je voor alle vakken bent geslaagd;
- Uitslagformulier Praktijk Examen, waaruit blijkt dat je met goed gevolg praktijkexamen hebt afgelegd;
- Kopie logboek, waaruit blijkt dat je de benodigde uren hebt gevlogen*;

Indien je de bovenstaande procedure niet volgt, kan er geen KNVvL-brevet afgegeven worden. Verzeker jezelf er dus van dat je opleiding volledig via de KNVvL richtlijnen verloopt.

Voor KNVvL-erkende Insructeurs en Scholen kijk op Snorvliegen.Net



*Let op alle vluchten van cursisten moeten afgetekend worden door de KNVvL-instructeur.

_________________
De posting van de Taakgroep Snorvliegen

Terug naar boven


Leendert van de Weerd



Geregistreerd op: 19 Jun 2006
Berichten: 8
Woonplaats: Leerdam
Geplaatst: Wo 22 Aug, 2007 19:23:33 Onderwerp: Vereisten vliegbrevet

--------------------------------------------------------------------------------

Nu vraag ik mij alleen af hoe je nu vóór de soloverklaring kunt vliegen c.q. welke status je dan als cursist hebt. Immers, zoals hierboven is duidelijk gemaakt, is deze verklaring niet bedoeld om zelfstandig solo te vliegen na 10 vleiguren. Doch die eerste 10 uur zul je hoe dan ook zelfstandig solo moeten vliegen. De rol van de instructeur is en blijft dezelfde voor en na de soloverklaring.

Of heb ik het niet goed begrepen?

Leendert

_________________
PH-9K5 * FB-SNAP * Powerplay-M Sting 2006

Terug naar boven


tinus



Geregistreerd op: 22 Jun 2006
Berichten: 288
Woonplaats: Purmerend
Geplaatst: Do 23 Aug, 2007 11:19:40 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

De eerste 10 uur sta je onder directe begeleiding van de instructeur. Hij geeft aanwijzingen wat je moet doen tijdens de gehele vlucht, totdat je het zelfstandig kunt doen. Je kunt pas een soloverkalring krijgen als de instructeur vindt dat je in pricipe zelfstandig kunt vliegen.

Indien je de soloverkalring hebt gekregen sta je onder de verantwoordelijkheid van de instructeur. Je start en landt zelf terwijl de instructeur toekijkt. De rest van de vlucht kan beoordeeld worden naar inzicht van de cursist. Mochten er tijdens de start of landing afwijkingen dan kan de instructeur aanwijzingen geven.

Deze laatste 10 uur zijn bedoeld om mensen aan het idee te laten wennen dat er niemand meer is die ze aanwijzingen geven als ze zometeen zelfstandig vliegen.

Gaande weg veranderd de rol van instructeur van opleider tot waakhond.

_________________
Snorvliegen.Net
Aerofun, It's fun to fly through the air!

Terug naar boven


havis



Geregistreerd op: 06 Aug 2007
Berichten: 2
Woonplaats: epe
Geplaatst: Ma 27 Aug, 2007 14:08:02 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Bovenstaande verhaal is mij duidelijk echter in de voorschriften m.b.t. snorvliegen staat dat er geen rijksbrevet nodig is maar komt het er op neer dat men moet kunnen aantonen voldoende kennis als zodanig te beschikken.
Vraag is dan ook: zijn b.v. 20 lessen een gegeven waarmee je e.e.a aan kunt tonen ? Ik vindt het niet echt duidelijk zoals het in de voorschriften vermeld wordt. Wie reageert.
Alvast bedankt. vr.gr Hans Visser

Terug naar boven


tinus



Geregistreerd op: 22 Jun 2006
Berichten: 288
Woonplaats: Purmerend
Geplaatst: Ma 27 Aug, 2007 19:11:38 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

De wetgever heeft die mooie kreet verzonnen, de prcieze tekst is:

Citaat:
Hoewel de brevetten voor de niet-gemotoriseerde luchtvaart worden afgeschaft, betekent dit niet dat iedereen zonder enige kennis van zaken dergelijke luchtvaartuigen mag bedienen. Zo geldt de eis dat de bestuurder moet kunnen aantonen te beschikken over voldoende bekwaamheid om op een veilige manier te kunnen deelnemen aan het luchtverkeer. Met name van belang is kennis van de luchtverkeersregels, aangezien door een gebrek hieraan schade aan derden zal kunnen worden toegebracht. Het al dan niet lopen van persoonlijk risico is aan ieder persoonlijk en behoeft geen rijksregeling. Tevens kan gedacht worden aan kennis over de techniek van het luchtvaartuig en de meteorologie, het beschikken over enige praktijkervaring en te weten waar het toegestaan is om met een bepaald luchtvaartuig te vliegen.


Het KNVvL brevet voldoet aan die voorwaarden en is tevens FAI erkend, dus ook geldig in het buitenland. Met 20 vlieguren kun je je KNVvL brevet op zak hebben,dus....

_________________
Snorvliegen.Net
Aerofun, It's fun to fly through the air!

Terug naar boven


baba



Geregistreerd op: 14 Okt 2006
Berichten: 35
Woonplaats: Witmarsum
Geplaatst: Di 28 Aug, 2007 14:35:50 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Allemaal leuk en aardig maar dan moeten de instructeurs die soloverlkaring wel afgeven terwijl die wettelijk geen enkele status heeft. en al je dan na meer dan 80 vlieguren maar eens examen doet zonder een enkele misstap en je vraagt de papieren aan zoals die door het kei gesteld worden op de website. kun je achteraf nog een soloverklaring laten tekenen door je instrukteur. anders krijg je je brevet niet. wel een beetje boter na de vis vind je ook niet? daarnaast vind ik die soloverklaring nutteloos en dus overbodig formuliertje die waarschijnlijk is ontwikkeld om een beetje interessant te doen want met de soloverklaring mag je namelijk niks meer dan zonder soloverklaring. een grote bureaucratische grap dus. haha zeer grappig. en verder is het misschien handig om als instructeurs en taakgroep eens te gaan communiceren zodat iedereen weet hoe het zit

Terug naar boven


skydance



Geregistreerd op: 28 Jun 2006
Berichten: 25

Geplaatst: Di 28 Aug, 2007 21:21:07 Onderwerp: Solo verklaring

--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb dit draadje natuurlijk gevolgd, zonder in eerste instantie te reageren.
Wat "baba" schrijft daar zit een kern van waarheid in. Wat moet ik als instructeur met die solo verklaring? Ik zou het niet weten.

Mensen doen bij mij een opleiding en die is zo opgezet dat ze langzaam maar zeker opgeleid worden tot zelfstandig vlieger en het klopt wat Martijn schrijft: dan veranderd het werk van de instructeur, want ik krijg het steeds makkelijker, omdat de vlieger het op een gegeven moment allemaal zelf moet gaan doen. Natuurlijk hou je de controle erover en bespreek je tijdens de briefing en de-briefing alle ins en outs. Maar die jongen een soloverklaring geven terwijl hij toch nog bij mij vliegt???

Ik leid hem op tot hij brevet waardig is, zijn taken heeft gedaan en dan kan hij eventueel examen vliegen en hier krijgt hij alle papieren van zodat hij zij brevet kan aanvragen.

Wat ik ook nog even aangeven wil is dat er verschillende keren over 20 vlieguren is gesproken. Ik denk dat hier moet staan TENMINSTE, omdat ik sommige na 20 uur niet capabel genoeg vind om een brevet af te kunnen geven, maar dit zal zo wel bedoeld zijn.

Verder een betere communicatie richting de instructeurs over wet en regelgeving en wat er op stapel staat is iets waar BABA een grote punt heeft.

Groeten Jurg
http://www.skydance.nl
Voor een KNVvL erkende paramotor opleiding.

_________________
Earn your wings under a blue sky.

Terug naar boven


tinus



Geregistreerd op: 22 Jun 2006
Berichten: 288
Woonplaats: Purmerend
Geplaatst: Wo 29 Aug, 2007 12:02:01 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Alle KNVvL instructeurs hebben zich geconformeerd aan het Reglement Snorvliegen 2006, ze zijn tenslotte KNVvL-instructeur. In dat reglement staat precies beschreven wat de procedure is voor het verkrijgen van een brevet. Het reglement staat beschikbaar op internet, maar wordt niet veel gelezen. De communicatie is wel in orde, maar men wil niets met die soloverklaring of regeltjes, want men wilt vliegen.

Het is in de luchtvaart niet ongebruikelijk dat er eerst een soloverklaring gegeven wordt voordat je op kunt gaan voor je brevet. Bij het schermvliegen noemen ze het brevet 1, 2 en 3 en daar hoor je niemand over.
Met de soloverklaring kun je ook les krijgen van andere instructeurs, want die weet meteen op welk niveau iemand zit, namelijk zelfstandig kunnen starten en landen. De soloverklaring biedt dus wel degelijk mogelijkheden voor de cursist.

Ik weet dat BABA (sorry echt anoniem ben je niet) les gehad heeft in Firesland en te maken heeft gekregen met een instructeur die zich alles behalve aan het reglement van de KNVvL wilt houden. Ook laat hij de cursisten vliegen met een Frans ingeschreven toestel met een dito verzekering. Deze verkzekering biedt een WA dekking= Wettlijk Aansprakelijk, maar wel volgens de FRANSE WET en niet die van Nederland. Hoop dat diegene de Franse wet goed kent indien er iets gebeurd.

De KNVvL is een vereniging met haar reglementen. Indien je een brevet van de KNVvL wilt, dan betekent dit dat je aan de regels van de KNVvL moet voldoen. Indien je dit wilt veranderen, dan kan dat tijdens de algemene ledenvergadering van de KNVvL. Op Jurg er Arnoud Waalkens na zie ik daar nooit iemand. Men klaagt wel, maar als er mogelijkheden zijn om het op te lossen, of gevraagd wordt of iemand komt helpen hoor je ze niet.

De belangrijkste pasages uit het reglement:
HOOFDSTUK 3 - BREVETTEN



Artikel 1. - Algemene bepalingen
1. Er zijn twee gradaties brevetten te weten: Soloverklaring en Snorvliegbrevet
2. De Soloverklaring wordt uitgegeven door een K.N.V.v.L- erkende Snorvlieginstructeur, het Snorvliegbrevet wordt uitgegeven door de K.N.V.v.L.
3. Op het Snorvliegbrevet kunnen bevoegdheden, zoals bedoeld in hoofdstukken 4 en 5, worden aangetekend.
4. In principe is de opleiding “Foot-Launched”, indien er direct wordt begonnen met trike, gelden dezelfde eisen, alleen komt er op het brevet de vermelding “Trike-ONLY” te staan.
5. Voor het verkrijgen van brevetten en bevoegdheden die worden uitgegeven door de K.N.V.v.L., dient de aanvrager opgeleid te zijn bij een K.N.V.v.L.-erkende Snorvlieginstructeur.
6. Voor het verkrijgen van een brevet moet voldaan worden aan theorie- en praktijkeisen; voor het verlengen van een brevet moet voldaan worden aan praktijkeisen;
7. De aanvraag voor een brevet of de verlenging ervan kan slechts in behandeling worden genomen nadat het voor (her)afgifte verschuldigde bedrag is overgemaakt aan de K.N.V.v.L.

Artikel 2. - Bevoegdheid
De Soloverklaring geeft bevoegdheid tot het maken van solovluchten, onder de verantwoordlijkheid van een K.N.V.v.L-erkende Snorvlieginstructeur, binnen 10 kilometer van het luchtvaartterrein.
Het Snorvliegbrevet geeft de bevoegdheid om zelfstandig te vliegen.

Artikel 3. - - Algemene geldigheid van de brevetten en aantekeningen
De Soloverklaring en het Snorvliegbrevet zijn gedurende 2 jaar na afgifte geldig.
Een brevet is slechts geldig zolang de in artikel 7 genoemde verklaring geldig is.

Artikel 4. - - Verlopen van de brevetten en aantekeningen
1. De brevethouder behoudt tot 6 maanden na het verlopen van zijn brevet de toepasselijke bevoegdheden, indien verlenging van dat brevet voor het verlopen ervan is aangevraagd en de aanvraag nog niet is afgewezen.
2. In alle overige gevallen is zelfstandig vliegen met een verlopen en dus ongeldig brevet niet toegestaan; vluchten gemaakt zonder de voor dat brevet de toepasselijke bevoegdheden zijn niet geldig.
3. Indien een brevet niet langer dan 6 maanden is verlopen, kan het alsnog worden verlengd, indien aan de eisen voor verlenging is voldaan, gerekend vanaf de datum van indienen van de aanvraag. (Vluchten gemaakt na het verlopen van het brevet, mogen daarbij uitsluitend worden meegerekend, indien gemaakt onder begeleiding van en afgetekend door een erkende Snorvlieginstructeur.)


4. Indien een brevet niet langer dan 2 jaar is verlopen, kan het alsnog worden verlengd, indien:
a. aan de eisen voor verlenging is voldaan, gerekend vanaf de datum van indienen van de aanvraag, (Vluchten gemaakt na het verlopen van het brevet, mogen daarbij uitsluitend worden meegerekend, indien gemaakt onder begeleiding van en afgetekend door een erkende Snorvlieginstructeur), én
b. wederom, onder begeleiding van een erkende Snorvlieginstructeur, aan de praktijkeisen voor De Soloverklaring is voldaan, én
c. een KNVvL erkend opleidingsinstituut opnieuw een luchtwaardigheidsverklaring heeft afgegeven.
N.B. Indien een Snorvliegbrevet is verlopen, en er is voldaan aan de eisen van verlenging van Snorvliegbrevet, kan een verlengd Snorvliegbrevet worden verleend. Als een Snorvliegbrevet is verlopen, en er is niet voldaan aan de eisen van verlenging van Snorvliegbrevet, maar wel aan de eisen van verlenging voor De Soloverklaring kan een verlengd Soloverklaring worden verleend.
5. Indien een brevet langer dan 2 jaar is verlopen, kan uitsluitend een nieuw brevet worden behaald door opnieuw aan alle daarvoor gestelde eisen te voldoen.
6. Indien een aantekening niet langer dan 6 maanden is verlopen, kan hij alsnog worden verlengd, indien aan de eisen voor verlenging is voldaan, gerekend vanaf de datum van indienen van de aanvraag.
7. Indien een aantekening niet langer dan 2 jaar is verlopen, moeten de voor die aantekening geldende praktijkeisen opnieuw worden behaald. Op het aantal benodigde uren wordt daarbij een reductie van 50% verleend.
8. Indien een aantekening langer dan 2 jaar is verlopen, kan uitsluitend een nieuwe aantekening worden behaald door opnieuw aan alle daarvoor gestelde eisen te voldoen.
9.
Artikel 5. - Schorsing van brevetten of aantekeningen
Een brevet of aantekening kan door de K.N.V.v.L. worden geschorst indien wordt getwijfeld aan de lichamelijke en/of geestelijke geschiktheid dan wel aan de kennis en bedrevenheid van de houder van het brevet. De schorsing wordt opgeheven nadat de houder met gunstige uitslag een keuring, als bedoeld in Artikel 55. - , heeft ondergaan, of onderscheidenlijk heeft aangetoond voldoende kennis en bedrevenheid te bezitten.
Een brevet of aantekening kan door de K.N.V.v.L. worden ingetrokken, indien de houder blijkens de uitslag van de keuring of een examen, niet meer voldoet aan de eisen die daar voor gelden.

Artikel 6. - - Gelijkstelling
Een buitenlands brevet of certificaat wordt door de K.N.V.v.L. gelijkgesteld met een Nederlands brevet dat overeenkomt met het IPPI niveau van het buitenlandse brevet of certificaat. (IPPI: International Pilot Proficiency Identification). Het buitenlandse brevet moet daartoe uitgegeven zijn door een instantie die is aangesloten bij de FAI (Federation Aeronautique International) en die het IPPI-systeem van de FAI hanteert. De K.N.V.v.L. kan op aanvraag eenmalig een overeenkomstig Nederlands brevet afgeven aan de bezitter van het certificaat na betaling van de normaal voor een dergelijk Brevet verschuldigde kosten.



HOOFDSTUK 4 - THEORIE- EN PRAKTIJKEISEN



Artikel 7. - - Theoretische Basiskennis voor Soloverklaring
1. Voor het verkrijgen van de Soloverklaring moet men enige kennis hebben van:
a. vliegtechniek;
b. aerodynamica;
c. meteorologie;
d. Snorvliegtuig en uitrusting;
e. reglementen en voorschriften.
2. De opleiding is verantwoordelijk voor het afnemen van een toets waaruit een voldoende theoretisch niveau blijkt.

Artikel 8. - - Theoretische kennis Snorvliegbrevet
1. Voor het behalen van een Snorvliegbrevet moet men voldoende kennis hebben van:
a. vliegtechniek;
b. aerodynamica;
c. meteorologie;
d. Snorvliegtuig en uitrusting;
e. reglementen en voorschriften.
f. navigatie
2. Voor het Snorvliegbrevet moet de leerling het landelijk, conform het examenreglement, door of vanwege de K.N.V.v.L. afgenomen theorie-examen met goed gevolg afleggen.

Artikel 9. - - Praktijkeisen Soloverklaring
De algemene praktijkeisen voor de Soloverklaring zijn:
1. het beheersen van de grondoefeningen:
a. het vliegklaar maken en checken van de uitrusting, beheersen 5 punten check + pre-flight check, het kunnen benoemen van de onderdelen;
b. het opzetten van het scherm en het starten;
c. het lopen, rechtuit en slalom, met het opgezette scherm, met en zonder paramotor;
d. het afbreken van de start.
2. het beheersen van de vluchtoefeningen:
a. een goede start, beheersen 3 fasen start: opzetten/checken/versnellen;
b. vliegen met minimale en maximale snelheid;
c. bochten van 90 en 180 linksom en rechtsom;
d. circuit vliegen;
e. een goede landing.
f. het vrijmaken van landingsterrein.
g. een correct gevlogen acht binnen 20 seconden;
h. twee correct gevlogen bochten van 360 binnen 20 seconden;
i. landings-circuit vliegen;
j. uit vier opeenvolgende landingen drie correcte doellandingen binnen een cirkel met een straal van 15 meter;
k. uitvoeren van een vooraf opgesteld vluchtplan;
l. sturen met gebruik achterste risers, of indien dit niet mogelijk is, met gewicht.
m. vliegen met “oren”, of andere daalmethode waarbij de daalsnelheid groter is dan de normale glijkhoek.
n. de achterwaartse start.
3. Voor de Soloverklaring zijn verder vereist: 10 vlieguren, waarvan 6 in de laatste 12 maanden, en minimaal 15 starts.

Artikel 10. - - Afgifte Soloverklaring
Het voldoen aan de praktijkeisen moet blijken uit afgetekende vluchten uit het logboek en uit een door een K.N.V.v.L.-erkende Snorvlieginstructeur gewaarmerkte takenlijst volgens een door de K.N.V.v.L vastgesteld model.Vluchten vereist voor de afgifte van de Soloverklaring moeten worden afgetekend door een K.N.V.v.L.-erkende Snorvlieginstructeur.
De Soloverklaring, een door de K.N.V.v.L. vastgesteld model, kan door een K.N.V.v.L.-erkende Snorvlieginstructeur worden afgegeven. De Soloverklaring dient te vergezeld te gaan van het logboek en de takenlijst.
De Soloverklaring wordt slechts eenmalig uitgegeven. Na het verlopen dient de cursist opnieuw met de opleiding aan te vangen.


Artikel 11. - - Praktijkeisen Snorvliegbrevet
De praktijkeisen voor het Snorvliegbrevet zijn: 20 vlieguren, waarvan 10 in de laatste 12 maanden, en minimaal 20 starts. Vluchten voor het Snorvliegbrevet moeten afgetekend worden door een K.N.V.v.L.-erkende Snorvlieginstructeur.
Voor een Snorvliegbrevet moet de leerling een door een Snorvliegexaminator afgenomen praktijk-examen met goed gevolg afleggen.

Artikel 12. - -Afgifte Snorvliegbrevet
Het voldoen aan de praktijkeisen moet blijken uit afgetekende vluchten uit het logboek.
Aanvraag van het Snorvliegbrevet geschiedt door de houder van de Soloverklaring door inzending van een kopie van de Soloverklaring en een kopie van het correct ingevulde en per bladzijde getotaliseerde Logboek waaruit blijkt dat de taken zijn uitgevoerd, plus een verklaring van de K.N.V.v.L.-erkende examinator, eveneens volgens een door de K.N.V.v.L.vastgesteld model, dat de betreffende piloot voldoende luchtwaardig is om Snorvliegbrevet te kunnen aanvragen

_________________
Snorvliegen.Net
Aerofun, It's fun to fly through the air!

Terug naar boven


Witte duif



Geregistreerd op: 28 Aug 2007
Berichten: 5
Woonplaats: Eindhoven
Geplaatst: Do 30 Aug, 2007 18:49:49 Onderwerp: Buitenland

--------------------------------------------------------------------------------

Duidelijk maar hoe zit het als je je opleiding in het buitenland hebt gedaan en in Nederland het examen wilt afleggen.

_________________
Groet: Leo van Bakel

Terug naar boven


havis



Geregistreerd op: 06 Aug 2007
Berichten: 2
Woonplaats: epe
Geplaatst: Za 01 Sep, 2007 11:00:11 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Een stukje uit het citaat zoals boven eerder vermeld:

Zo geldt de eis dat de bestuurder moet kunnen aantonen te beschikken over voldoende bekwaamheid om op een veilige manier te kunnen deelnemen aan het luchtverkeer.

Daarnaast wordt er in de snorvliegvoorschriften vermeld dat er geen rijksbrevet nodig is. Het reguliere brevet is toch een rijksbrevet.
Wat is dan de andere optie om aan te tonen kennis van zaken te hebben m.b.t het snorvliegen ?
Vandaar mijn eerdere opmerking: het volgen van een x aantal lessen (voor mij part 50) geeft toch ook een vorm van aantoonbare kennis ??


gr. Hans

_________________
Ben momenteel aan het "rondneuzen" voor wat betreft snorvliegen.

Terug naar boven


skydance



Geregistreerd op: 28 Jun 2006
Berichten: 25

Geplaatst: Za 01 Sep, 2007 22:10:29 Onderwerp: buitenlands brevet

--------------------------------------------------------------------------------

Hallo Leo,

In mijn ogen kan je de praktijk doen door een keer voor te vliegen. Het mooiste is een keer met 0 wind en een keer met meer wind, maar ik durf te stellen dat ik zo zie of je al meer gevlogen hebt of niet en of dat je 20 uur ervaring hebt of 100. Nu ben ik je naam al veel vaker tegen gekomen en volgens mij heb jij het over een Belgisch brevet.
Ik weet dat het nog niet geheel gelegaliseerd is maar ik denk dat we kunnen stellen dat ze in Belgie al wel wat langer met deze sport bezig zijn dan hier en dat het in Belgie ook steeds professioneler wordt aangepakt, met name ook het theorie gedeelte.
Ik zal voorzichtig zijn met mijn uitspraken maar in mijn opninie kan je op z'n minst vrijstelling krijgen voor een bepaald aantal vakken en misschien dat je het brevet zo over zou kunnen schrijven maar 100%? durf ik dit zo niet te beweren.

Als reactie op Hans zijn bericht, het Nederlandse paramotor brevet is geen rijks brevet, maar wordt uitgegeven door de KNVvL.
Een andere manier om aan te tonen dat je kennis van zaken hebt is bijv. dat je een zweefvlieg brevet hebt wat nog current is. Hierin zit namelijk ook o.a. het vak voorschriften, maar let wel dit is voor de theorie en mocht je je KNVvL brevet willen hebben dan komen er nog wel een paar vakken bij en je praktijk moet je gewoon doen.
Afhankelijk welk brevet je hebt kan je voor diverse vakken vrijstelling krijgen.
Maar we dwalen wel af van het draadje!!!

Groeten Jurg
http://www.skydance.nl

_________________
Earn your wings under a blue sky.

Terug naar boven


thijs



Geregistreerd op: 03 Okt 2006
Berichten: 49
Woonplaats: wippie wappie wormerveer
Geplaatst: Ma 01 Okt, 2007 19:00:25 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Een krabbel in het logboek van de cursist, met het woord soloverklaring erbij. Beide door de instructeur getekend ( met stempel ) en klaar is Kees,denk.

Werkt bij het zweefvliegen perfect. Geen papierwinkel en gedoe.....
Voor het vliegen toont de cursist zijn logboek aan de instructeur en daar staat alles dan in.

_________________
http://www.paratrikes.net

Terug naar boven


antonie



Geregistreerd op: 06 Jan 2009
Berichten: 1
Woonplaats: veulen
Geplaatst: Wo 14 Jan, 2009 11:45:42 Onderwerp: paramotorbrevet van de nvvv

--------------------------------------------------------------------------------

hallo
bij deze wil ik berichten dat er ook een paramotor brevet te halen
is bij de nvvv
dit een no-nonsense vereniging zonder onderkomen,
De doelstelling van de vereniging is de schermvlieg- en de paramotorvliegsport te bevorderen tegen geringe kosten om zo de sport voor iedereen toegankelijk te maken en betaalbaar te houden.
zie http://www.nvvv.org
vlieg ze
groetjes antonie

Terug naar boven


tinus



Geregistreerd op: 22 Jun 2006
Berichten: 288
Woonplaats: Purmerend
Geplaatst: Wo 14 Jan, 2009 12:31:32 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb dat brevet van hun nog ergens in een la liggen.
Stond op "Paramoterbrevet", dus compleet met spelfout en al.

Het is alleen jammer dat het brevet niet FAI erkend is en je er dus helemaal niets mee kunt in het buitenland.

Het is alleen jammer dat de NVVV geen paramotor opleidings reglement heeft met een kwaliteitshandboek, waardoor je niet kunt spreken van aantoonbare kennis van de theorie en aantoonbare ervaring van praktijk. Dit is wel nodig volgens de NL wet.

Het is alleen jammer dat de NVVV geen gesprekspartner is bij het GA overleg en dat dit overleg het enige is waarin de overheid haar voorstellen en beargumentering met wederhoor plaats laat vinden.

Je kunt ook je bibliotheekpas meenemen tijdens het vliegen. Heeft ook geen enkele waarde.

_________________
Snorvliegen.Net
Aerofun, It's fun to fly through the air!


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.