Met enige regelmaat krijg ik van piloten de vraag hoe het nu staat met de nieuwe regelgeving, deze had namelijk medio 2007 in werking moeten treden.
De Luchtvaartwet wordt vervangen door de Wet Luchtvaart. Dit was voor een groot deel al gebeurd, maar nog niet voor de terreinen, luchthavens. Deze maakte nog steeds gebruik van de Aangewezen terreinen en de BIGNAL (Besluit inzake Inrichting en Gebruik Niet Aangewezen Luchtvaartterreinen).
Hier is een wijziging op geweest de artikelen in de Luchtvaartwet worden geschrapt en de Wet Luchtvaart treedt in werking. De regelingen en besluiten die onder de Luchtvaartwet vielen komen hiermee ook te vervallen. De nieuwe wet treedt in werking zodra de nieuwe regelingen die onder de Wet Luchtvaart gaan vallen goedgekeurd zijn.
De nieuwe regeling heet: RBML Regeling Burger en Militaire Luchtvaartterreinen (Schiphol en de 4 andere grote luchthavens Groningen, Maastricht, Lelystad en Rotterdam vallen hier niet onder). Dit is een grove schets die met name over geluid gaat en het detail wordt verder uitgewerkt in het Besluit Luchthavens. Hierin komt de uitwerking voor de kleinste onder ons. Ieder veld hoe klein ook gaat Luchthaven heten.
De RBML hebben wij ter inzake gehad en hebben wij ons commentaar op kunnen geven. Dat was nietecht moeilijk omdat er maar 1 artikel voor ons van toepassing was en dat was de verwijzing naar het Besluit Luchthavens. Dit besluit hebben wij echter niet ter inzage gehad, wij blijven met grote vraagtekens zitten hoe dit eruit gaat zien. Voorals nog heb ik te horen gekregen dat het systeem van artikel 14 velden gehandhaafd zal blijven.
De Tweede Kamer heeft alle regelingen al goedgekeurd en het wachten is nu op de Eerste Kamer, maar die is de zaak onnodig aan het ophouden door allerlei andere regelingen tegelijk goed te willen keuren. Hierdoor wordt het geheel onoverzichtelijk en wordt het lastiger om een goed oordeel erover te vellen.
Kijk maar eens op deze brief van de Nederlandse Verenigingen van Luchthavens hoe die over de zaak denken.
Brief NVLCook:
De commissie heeft op 18 november 2008 naar aanleiding van de brief van de minister van Verkeer en Waterstaat, zoals opgenomen in het verslag van een schriftelijk overleg (EK 30.452, G), besloten de plenaire behandeling die was voorzien voor 24 en 25 november 2008, uit te stellen om de commissie op 25 november 2008 de mogelijkheid te geven om aanvullende vragen te stellen. Indien de vragen spoedig en adequaat worden beantwoord, is de commissie voornemens het wetsvoorstel op 22 en 23 december 2008 te behandelen.
<a href="http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/30452_regelgeving" target="_blank">KLIK HIER</a> voor alle informatie.
Groetjes,
Frank