Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 29 Mrt 2024, 05:52

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Titel: 29/3/2008 Persbericht KNVvL, Velden Transponder ed
BerichtGeplaatst: 18 Mei 2009, 18:06 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
Persbericht KNVvL

Gefaseerde Transponderplicht

Vandaag kregen we bovenstaand persbericht van de KNVvL, met direct de vraag wat dat voor gevolgen heeft voor de paramoteurs.

De minister is akkoord gegaan met de gefaseerde invoering van de transponderplicht, dit houdt dus in dat paramoteurs geen last zullen hebben van transponder. Wij kunnen makkelijk onder de 1200 voet blijven en dat is en blijft (voorlopig) vrijgesteld. Ballonnen en zweefvliegtuigen opereren vaak hoger en die zijn zometeen de dupe van de nieuwe regelgeving. Op dit moment staat welliswaar dat de overheid de weekenden en doordeweeks tussen 17:00 en 09:00 ongemoeid laat, maar hier zit een adder onder het gras. Dit geld alleen voor de militaire TMA en niet voor de civiele TMA's.

De overheid wil chartervluchten zometeen gaan laten uitvoeren vanaf Lelystad en Eindhoven. Hiervoor zullen nieuwe TMA's nodig zijn die in combinatie met Schiphol en Rotterdam bij geheel Nederland opslokken. Hierdoor blijft opereren tot 1200 over, maar verder niets en dat is dus het grote gevaar voor de voorzetting van Balonnen en Zweefvlieguigen.

Deze overheid die we nu hebben is bezig om recreative luchtvaart zoveel mogelijk terug te dringen. Was het met de vorige overheid mogelijk om afspraken te maken en meer ruimte voor de sprt te krijgen, met deze is dat zeker niet het geval. Ze willen wel meedenken over inperking, maar niet over uitbreiding. De veldenproblematiek zal dus niet worden omgezet in vrij starten bij een boe. Die wens die wij hadden en eerder was toegezegd is van tafel. De huidige procedure van artikel 14 velden, dus op basis van ontheffingen zal blijven bestaan met dien verstande dat door de nieuwe Natura 2000 wetgeving het moeilijker zal worden om een veld te bemachtigen. De uitgever van de ontheffing kan het per direct stopzetten indien een voeglaar gezien heeft dat een roodbortsje een veertje heeft verloren. Wij moeten als sport aantonen dat dat beeste dat veertje ook had verloren als wij daar niet hadden gevlogen en dat kunnen wij niet. Ik vind het dan ook jammer dat de posting over Natura 2000 verwijderd is.

Wat nu te doen??
Wij kunnen blijven vliegen onder de 1200 voet. Dus dat probleem van transponders zit ons niet echt in de weg.
Neem camera's en videocamera's mee als je gaat vliegen. Maak mooie opnamen van vogels die met je meevliegen en laat zien dat mens en dier op de grond geen last heeft als wij daar vliegen. Kortom; zorg voor bewijs dat wij de natuur niet verstoren. Houdt rekening met broedseizoen en vlieg daar dan niet over. Als er een klap te horen is en honderden vogels vliegen op en jijbent de piloot die daar vliegt, krijg jij de zwarte piet toegespeeld.

Vlieg daar waar het kan en niet daar waar het niet kan / mag. Ga dus niet vliegen op bijvoorbeeld Terschelling, want dat is funest voor onze sport, dan kun je net zo geod meteen je uitrusting bij het grof vuil zetten, want onze invloed is te klein om ons te kunnen weren.

Geplaatst: Zo 30 Mrt, 2008 11:13:04 Onderwerp: Re: Persbericht KNVvL, Velden Transponder etc

--------------------------------------------------------------------------------

Uit de media overgenomen:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=25255
http://www.rtvgelderland.nl/index.php?id=45427
http://www.luchtruim.zweefportaal.nl/asnltmz.htm
http://www.postimage.org/image.php?v=aV2QjEh9
http://www.zweefportaal.nl/modules.php? ... pic&t=1433

Groeten,
Rutger


Martijn,
Ik vind nog steeds dat je het de gewone man die zich irriteerd aan onze sport, om welke reden dan ook,makkelijk maakt om ons aan de grond te krijgen. Eigenlijk geef jij hier de handleiding hoe het moet weg.
Voorbeeld; Mensen zien ons vliegen in de polder, denken mag dat eigenlijk allemaal wel?? (de meest gestelde vraag van de nitwit).
Hij gaat wat snuffelen op internet en komt op ons Forum,en leest dan heel éénvoudig hoe hij ons aan de grond krijgen kan door één telefoonje naar IVW. Het groepje mensen die het allemaal zo bedacht hebben is maar heel klein,en die zullen we vliegend niet zo snel tegen komen.
Waarom je mij en Terschelling er in moet betrekken weet ik niet? wellicht vind je dit een goed voorbeeld.
Leg mij eens het verschil uit tussen Terschelling en Ameland (volgens mij
één pot nat) Uit respect blijf je weg van het Natuurgebied (de Bosplaat) dat was mij ook wel duidelijk,verder mag je gewoon over Ameland en Terschelling vliegen. Op Terschelling mag je nog niet starten (maar daar wordt aan gewerkt). Het is natuurlijk van de zotte dat je met een paramotortje overlast zou bezorgen op een plek die tot voor kort de schietrange was voor F 16. Ik heb dan ook aan een aantal invloedrijke medestanders die achter me staan en graag helpen schoppen tegen de
burokratie op het eiland. Voorbeeld; Je mag niet met een 4x4 op het strand vanwegen de natuur naar als je € 40 antré betaald kan het wel en heb je een vergunning van Oktober tot Maart. Juist als voorbeeld wil ik op Terschelling laten zien dat onze vliegsport samen kan gaan met de natuur (ze waren F16 gewend) en ik vlieg er met twee uitlaten aan elkaar
om nog stiller te zijn! Tegenstanders zullen we altijd blijven houden,maar we kunnen ze we zoveel wind uit de zeillen nemen door zo STIL mogenlijk te vliegen (extra uitlaat,extra band om rezouitlaat,rubbers tussen naaf en prop,niet vol gas vliegen als het niet hoeft,)

Uw hobby kan andere iriteren hou daar rekening MEE!!
Afbeelding

Groet, jacques

Jacques,

Volgens mij is het eerste gedeelte van jouw posting onjuist:

Iedereen kan tegenwoordig informatie naar zich toe googlen.
Wat betreft bijvoorbeeld (nieuwe ontwikkelingen van) wet- en regelgeving, t/m de laatste versies onderzoeksrapporten valt dit op de sites van de ministeries te lezen. Omdat de overheid een informatieplicht kent. Menig gemeente plaatst tegenwoordig aanvragen en notulen van openbare vergaderingen op z’n site. Sterker, de gewone burger kent tegenwoordig een onderzoeksplicht. Waardoor deze nooit kan zeggen : “Ich habe es nie gewuszt”.
Onderliggende belangengroeperingen (ik noem de ANWB, Vereniging Eigen Huis, KNVvL als dwarsstraat) en hun subgroepen (zoals bijvoorbeeld afdeling Zweefvliegen, Schermvliegen) hebben o.a. de taak om hun leden (van ontwikkelingen) op de hoogte te brengen en te houden. Een medium zoals bijvoorbeeld een forum is daartoe een handig hulpmiddel. Een mooi voorbeeld zijn de prikkelingen rondom de introductie van de transponder op het zweefvliegforum. Zie o.a. http://www.zweefportaal.nl/modules.php? ... pic&t=1333 Dat inmiddels 14 pagina’s kent en meer dan 21.000 maal is bekeken.
Door op forumniveau bepaalde informatie bewust weg te laten (“De tegenstander zou eens op bepaalde gedachten gebracht kunnen worden”) kan de gedachte stimuleren dat men wel eens wat te verbergen zou hebben. Kan een uiting van een vorm van struisvogelpolitiek creëren. (“Het probleem is niet zichtbaar. Dus het bestaat niet”).

Dat wij bewust met onze opgelegde beperkingen dienen om te gaan, daarmee ben ik het helemaal met je eens. Dat daarbij, vanuit de juiste zijde, de begrenzing wordt opgezocht om meer duidelijkheid te verkrijgen is prijzenswaardig. Tenslotte is de wet geen eindpunt maar een beginpunt. En dat zoiets in alle openheid en met open vizier geschiet is alleen maar goed. Dat geeft blijk van macht, kennis en goede wil.

Om met een voorbeeldje (en niet vanaf het paramotorforum afkomstig ) te eindigen:
Als ik op een niet winderige zondag zie dat vlieger X* met registratie PH-9X8 op grasspriethoogte over m’n weide broedende vogels bekijkt of filmt of tussen m’n jonge vee door slalomt wil ik daarover m’n ei kwijt. Wil ik klagen over een verminderde melkproductie doordat het vee door geluidsoverlast werd opgeschrikt en in paniek raakte. Of ik effe kan vangen.
Doordat ik een boer van deze tijd ben bel ik niet de politie (ze komen toch niet, want er zijn geen dooien) maar het IVW. Een elektronische antwoordjufrouw met het nodige Veronica-gehalte vertelt mij dat er zondags niet gewerkt wordt. Dat ik op hun site een klachtenformulier kan invullen. Kortom, ik kruip achter de computer (waarmee ik o.a. beregening, bemesting, bezonning en voeding voor de dieren regel) en kom via de aangegeven site terecht bij het luchtvaartregister. Waar ik o.a. informatie vind zoals naam- en adresgegevens* en telefoonnummer* van de vlieger. Dat van zijn Powered Parachute, een FreshBreez Monster met type motor 1 F 33 serienummer 222 en bouwjaar 2002, het bewijs van luchtwaardigheid tot 18/8/2008 geldig is. Kortom, ik bel de vlieger om verhaal te halen. Word in de loop van het gesprek overgehaald tot het maken van een gratis vluchtje. Waarmee de kwestie is bijgelegd.
Waarmee ik wil zeggen dat wijzelf verantwoordelijk zijn voor het bestaansrecht en de toekomst van onze hobby. Dat wij in een informatiemaatschappij leven, waar iedere burger via de overheid van o.a. komende beleidsontwikkelingen en klachtenprocedures op de hoogte kan zijn. Daar hebben zij echt geen paramotorforum voor nodig.

Groeten, ook van Laurent en Alexandra,
Rutger


* Wegens privacy redenen door de schrijver weggelaten

Terug naar boven


Yvin
Site Admin


Geregistreerd op: 18 Jun 2006
Berichten: 918
Woonplaats: Vaassen
Geplaatst: Zo 30 Mrt, 2008 21:20:53 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ik verlang naar de dag dat ik dit regelzuchtige land kan ontvluchten.

_________________
Si vis pacem para bellum.







Laatst aangepast door Yvin op Di 01 Apr, 2008 16:19:44; in totaal 1 keer bewerkt

Terug naar boven


tinus



Geregistreerd op: 22 Jun 2006
Berichten: 288
Woonplaats: Purmerend
Geplaatst: Zo 30 Mrt, 2008 21:39:41 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Citaat:
Het groepje mensen die het allemaal zo bedacht hebben is maar heel klein,en die zullen we vliegend niet zo snel tegen komen.


Hier sla je de plankmis. Om wetten veranderd te krijgen moet je lobbyen. Dat doen wij als KNVvL met onze leden ook, 12000 in totaal.

Natuurmonumenten en Milieudefensie doen dat ook en elk voordeel dat ze kunnen halen zullen ze aangrijpen. Iedere wetwijziging geven ze dus ook door aan hun leden. Natuurmonumenten 880.000 leden en Mileudefensie 90.000.

Kortom de kans dat je gaat vliegen en iemand van deze organisaties je ziet is heel erg groot. Reden temeer om niets te doen waar je last mee kunt krijgen.

Citaat:
verder mag je gewoon over Ameland en Terschelling vliegen. Op Terschelling mag je nog niet starten (maar daar wordt aan gewerkt).


Dit is echt klink klare onzin.
Vliegen boven het Waddengebied mag alleen op 1500 voet hoogte en er mag alleen gestart en geland worden van Ameland enTexel. Hierdoor liggen er ook corridoors naartoe. Die helikopterplaats waar jij op doelt is van de SAR. Met alle EHR's en AHD's is het ook niet mogelijk om van Ameland of Texel naar Terschelling te vliegen. Kortom verboden!
Op dit moment zijn ze bezig om de gehele waddenzee Natura2000 te maken, dan wordt (behoudens de corridoors) het verboden om waar danook daarboven te vliegen.
Als je graag wilt vliegen bovende Wadden doe het dan op Ameland of Texel, maar nergens anders, je verpest er meer mee dan dat je er mee kunt bereiken.

Het beste dat we kunnen doen is de milieuorganisaties te overtuigen dat onze sport niet schadelijk is, door niet te vliegen waar we hen in de haren strijken en door bewijzen te verzamelen.

Overigens gaat het niet om geluid dat de overlast veroorzaakt, want daarvoor hebben wij een blauw boekje dat destijds met ze is afgesproken. Het gaat momenteel om "Silhouetvorm", de geelgespotte graskruiper denkt dat er een roofvogel boven het veld hangt als er iemand boven vliegt. Dit gaat niet alleen onze sport aan maar ook Ballonnen, Zweefvliegen, Zeilvliegenen Schermvliegen.
Bij Zeilvliegen, Schermvliegen (incl PPG) en Ballon is het argument dat we te langzaam vliegen en dat dieren daardoorin de war raken, bij Zweefvliegen is het dat ze geruisloos zijn.

_________________
Snorvliegen.Net
Aerofun, It's fun to fly through the air!

Terug naar boven


Luuk



Geregistreerd op: 11 Jul 2006
Berichten: 53

Geplaatst: Ma 31 Mrt, 2008 00:19:17 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

@ JB: Ben je nou echt in de waan dat je het voor elkaar krijgt om op Terschelling legaal te kunnen starten en landen? En dat je daar straffeloos overheen kunt vliegen. Dat het niet aan jou is uit te leggen wat nat is en wat niet, met welke regels daaraan verbonden zijn. Daar ga jij (gelukkig) niet over. Dat hoeven ze jou ook niet uit te leggen. Je bent gewoon de (Z)j(A)a(K)ques. Daar ben je gelukkig al aan gewend!
Tjonge, jonge, wat ben jij hardleers zeg! Hou je nou toch eens gewoon aan de regels! Die heb jij toch ook mee opgesteld? Lijkt me ook een goed plan dat je ook eens ophoudt met zeiken tegen anderen die het wel goed voorhebben met onze sport. En zeiken tegen anderen die jouw optreden van commentaar voorzien.
Jouw hobby, en de onze kan irriteren, zorg er dus voor dat je dat niet doet. Jij doet dat wel met ONZE hobby, en jij als persoon des te meer! Of mag ik dat niet zeggen?
@ Martijn, Goed bezig!

Daar ik eigenlijk besloten had nooit meer op dit forum van me te laten lezen, vond ik toch dat ik moest reageren. Ik ga daar daarentegen geen gewoonte meer van maken.

Met vriendelijke groeten,

Luuk

Terug naar boven


Kruk



Geregistreerd op: 07 Nov 2006
Berichten: 210
Woonplaats: Blaricum
Geplaatst: Ma 31 Mrt, 2008 01:14:40 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Luuk,

Graag voortaan op argumenten. En niet op de persoon.
Al vast bedankt.

Rutger

Terug naar boven


Thaicoen



Geregistreerd op: 30 Jul 2006
Berichten: 37
Woonplaats: Koh Chang / Pattaya Thailand
Geplaatst: Ma 31 Mrt, 2008 08:39:17 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Yvin schreef:
Ik verlang naar de dag dat ik regelzuchtige land kan ontvluchten.


He Yvin kom lekker bij mij in Thailand vliegen dan ben je overal vanaf,
zit nu even in het noorden en vlieg hier elke dag langst de de Mekong River en het is ook nog elke dag vliegweer.

Terug naar boven


Royal



Geregistreerd op: 11 Jan 2008
Berichten: 1
Woonplaats: Hapert
Geplaatst: Ma 31 Mrt, 2008 17:15:42 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Zo even tussendoor. Waar kun je in Noord-brabant allemaal vliegen? (bestaande plaatsen waar je mag stijgen en landen)

Bedankt

Terug naar boven


Jacques



Geregistreerd op: 01 Nov 2007
Berichten: 260
Woonplaats: Oosterbeek 0263513551
Geplaatst: Ma 31 Mrt, 2008 17:34:08 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Hoi Royal,
Ik denk dat "de Leek " (Luuk) wel zijn ilegale veld met je wil delen!
Sportieve groet, jacques

_________________


http://www.paramotorclub.nl

Terug naar boven


Alfred



Geregistreerd op: 19 Jun 2006
Berichten: 114
Woonplaats: EHTW (Europe,Holland,Twello;-))
Geplaatst: Ma 31 Mrt, 2008 17:55:33 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Met Respect Luuk, als Jacques, 10 jaar geleden niet zo 'rebels' was geweest, en niet was doorgegaan met 'zijn', (lees onze) passie, dan waren wij nog steeds 'grounded' !

Jacques en ik, hebben 3 jaar geleden, een demo mogen gegeven op EHHV (Hilversum), voor de KNvvL waarbij Jacques met die zelfde rebelsheid, het paramotorvliegen voor alle gemeenten van Nederland op de kaart heeft kunnen zetten. Niemand durfde, op dat moment de verandwoordelijkheid te nemen om Paramotors te laten starten, het veld ging geruime tijd dicht (tijdens zijn demo) en als uitwijk voor binnenkomend verkeer, werd EHAM (Schiphol) aangewezen.

Na het eerste rondje van Jacques, keken de heren elkaar aan, en zeiden: is dat alles...?, gooi het veld maar weer open !!, en Jacques, hij zette zijn demo voort.

Van o.a. dit soort actie's en deze demo hebben vele nu profijt, bij het aanvragen van hun art. 14 vld.

Waar maar mee gezegt is: Het zijn niet de slechtste appels waaraan de wespen knagen. (Ook mensen die veel presteren ontvangen kritiek)

Alfred


Laatst aangepast door Alfred op Ma 31 Mrt, 2008 21:18:56; in totaal 2 keer bewerkt

Terug naar boven


tinus



Geregistreerd op: 22 Jun 2006
Berichten: 288
Woonplaats: Purmerend
Geplaatst: Ma 31 Mrt, 2008 19:39:54 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ik sluit me aan bij Alfred.

Ook al ben ik het niet altijd met Jacques eens en zijn er acties die ik graag anders gezien had, hij is wel een van de grondleggers van de sport in ons land, en heeft heel veel goed werk verzet, net als anderen die weleens een veeg uit de pan krijgen zoals Jurg.

Jacques is iemand die je persoonlijk moet leren kennen. In het begin (2003) had ik hem wel eens aan de lijn en dacht ik: "Wat is dit voor rare snuiter!". Ik kreeg altijd als antwoord "kom eens op de koffie!". Dat heb ik gedaan en heb er nog nooit spijt van gekregen.

Na deze veer kan ik dan ook nog steeds zeggen dat ik het niet eens ben met de Terschelling actie. Bekritiseren mag, graag zelfs, daar kunnen we allemaal iets van leren. Zolang het maar opbouwend is en niet afbrekend op de persoon.

Ik hoop dan ook dat iedere Nederlandse vlieger zometeen in Basse Ham aanwezig is zodat we met één groot Nederlands team kunnen latenzien waar we goed inzijn. Lullen en vliegen!

_________________
Snorvliegen.Net
Aerofun, It's fun to fly through the air!

Terug naar boven


Kruk



Geregistreerd op: 07 Nov 2006
Berichten: 210
Woonplaats: Blaricum
Geplaatst: Ma 31 Mrt, 2008 20:30:45 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

tinus schreef:

Ik hoop dan ook dat iedere Nederlandse vlieger zometeen in Basse Ham aanwezig is zodat we met één groot Nederlands team kunnen latenzien waar we goed inzijn. Lullen en vliegen!


En een pintje met het Volkslied na afloop.
Laat de kleurrijke figuren maar boven komen drijven.

Rutger

Terug naar boven


roel



Geregistreerd op: 06 Aug 2006
Berichten: 36
Woonplaats: gennep
Geplaatst: Ma 31 Mrt, 2008 20:32:31 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

er zal in basse ham geen enkele vogel zijn die moet "wennen"aan onze contouren.

Citaat:
Geplaatst: Ma 31 Mrt, 2008 08:39:17 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Yvin schreef:
Ik verlang naar de dag dat ik regelzuchtige land kan ontvluchten.


He Yvin kom lekker bij mij in Thailand vliegen dan ben je overal vanaf,
zit nu even in het noorden en vlieg hier elke dag langst de de Mekong River en het is ook nog elke dag vliegweer.



Klinkt goed. Ik heb gehoord dat de natuur daar inderdaad erg mooi is

Greetzzz,

Yvin

_________________
Si vis pacem para bellum.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.