Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 29 Mrt 2024, 06:59

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Frequentie snorvliegers 11 Feb, 2007
BerichtGeplaatst: 18 Mei 2009, 18:14 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:24
Berichten: 42
Woonplaats: De Westereen
"Voor de zweefvliegers is een aantal frequenties beschikbaar gesteld: 122.475 / 122.500 / 123.350 / 123.375 / 123.500 / 129.975 / 130.125 MHz. Zweefvliegers zonder de RT-aantekening op hun GPL of ander vliegbrevet, mogen alleen deze frequenties gebruiken. Deze zenders zijn er alleen voor om nuttige informatie door te geven. Een aantal clubs heeft beslist radiocontact nodig omdat de verkeerstoren van het (militaire) vliegveld waarop ze vliegen eist dat de vliegers snel via de radio te bereiken zijn. Houd de radiodiscipline in ere en gebruik de radio om volgens de regels - kort en krachtig - uitsluitend noodzakelijke mededelingen te doen. Zweefvliegers met een RT-bevoegdheid mogen alle burgerluchtvaartfrequenties gebruiken en kunnen bijvoorbeeld met een motorzwever op een nationaal of internationaal vliegveld landen."

Bovenstaand bericht is afkomstig van http://www.zeefvliegopleiding.nl

Zoals je ziet in bovenstaand schrijven zijn er (in de luchtvaartband) voor zweefvliegers wel een aantal frequenties vrijgesteld. Hiervoor is geen RT -bevoegdheid nodig. Is zoiets mogelijk voor ons ? Kan de taakgroep voor het snorvliegen of de KNVvL hier iets in betekenen zodat er een een snorvlieg frequentie komt ?

Terug naar boven


Jacques
Gast





Geplaatst: Ma 12 Feb, 2007 11:48:05 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Frequenties,
Jasper,wat wil je er mee bereiken?
Het heeft eigenlijk alleen zin als je op de Duch mill frequentie gaat om een CTR te Crossen,daarom zijn er al een aantal die hiervoor een RT hebben gehaald,heel verstandig natuurlijk.
Maar jij vliegt toch ook voornamelijk rond de kerk?
Een frequentie voor de ballelbox is er al,en die is landelijk bekent maar ik noem hem hier niet vanwegen pottenkijkers,als je snapt wat ik bedoel.
Bel dan maar even.
groet, jacques

Terug naar boven


Jasper



Geregistreerd op: 25 Jun 2006
Berichten: 38
Woonplaats: Zwaagwesteinde
Geplaatst: Ma 12 Feb, 2007 12:13:15 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Jaques, ik weet welke je bedoeld.

Het snorvliegen is gelegaliseerd. Laten we er dan voor zorgen dat bij komende ascpecten ook hieraan voldoen. Het is vervelend als je op een treffen vroeg of laat het Agentschap Telecom voorbij ziet komen. Overige uitleg hierover op de website voert te ver en wil het hier dan ook bij laten.

mvg Jasper

Terug naar boven


tinus



Geregistreerd op: 22 Jun 2006
Berichten: 288
Woonplaats: Purmerend
Geplaatst: Ma 12 Feb, 2007 17:38:31 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

We zijn MLA, dus we mogen de MLA frequentie gebruiken:

123.450 MHz. Maar voordat iedereen overgaat op de luchtvaartband die momenteel stappen heeft van 25 KHz, op korte temijn wordt die band geupgrade naar stappen van 8,33 KHz, waardoor zenden met een oude radio veboden wordt. Dit gaat in heel Europa gelden.

Als iemand Dutchmill oproept om een CTR te crossen zal er niemand wakker van liggen dat je geen zendvergunning hebt van het Agentschap. Heb regelmatig controle gehad van KLPD en hier is nog nooit naar gevraagd, want waarom iets bestraffen dat de veiligheid dient?

_________________
Snorvliegen.Net
Aerofun, It's fun to fly through the air!

Terug naar boven


Jasper



Geregistreerd op: 25 Jun 2006
Berichten: 38
Woonplaats: Zwaagwesteinde
Geplaatst: Ma 12 Feb, 2007 18:39:16 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Mag deze frequentie net als bij de zweefvliegers zonder RT-aantekening in je brevet worden gebruikt?

Terug naar boven


Jacques
Gast





Geplaatst: Ma 12 Feb, 2007 21:48:42 Onderwerp: zenders

--------------------------------------------------------------------------------

Martijn,
Zoals je weet ben ik het altijd met je eens......maar nu?
De helft van de amtenaren kan alleen rechtleinig denken dus krijg je toch een prent.
Daar komt bij dat we niet moeten stimuleren dat mensen zonder RT
die luchvaartband gaan gebruiken en zich gaan melden als jan janssen of
flodder.Dus stel ik voor dat als men interesse heeft dat gewoon gaat halen bij een vliegveld in de beurt.
Ook kunnen we bv afspreken dat we met een groep op terlet les nemen,
dat heeft een aantal van ons afgelopen jaar ook gedaan.
Interesse laat het dan hier weten voor de plaats Terlet.
Ik ga dan een instructeur regelen die les geeft.
Groet, jacques
Wel even je PH nummer vermelden of telefoonnr zodar we je kunnen berijken.

Terug naar boven


Jasper



Geregistreerd op: 25 Jun 2006
Berichten: 38
Woonplaats: Zwaagwesteinde
Geplaatst: Ma 12 Feb, 2007 22:54:41 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Jacques,

Ik kan me erin vinden dat de snorvliegers hun RT-bevoegdheid gaan halen. Ik weet dat bijvoorbeeld bij Drachten het sinds kort verplicht is om radiocontact te onderhouden met de toren. Uit oogpunt van veiligheid is het natuurlijk niet onverstandig om dit te gaan verplichten op MLA velden. Het zal me niet bevreemden dat dit met de toekomst op meerdere velden verplicht gaat worden.

Terug naar boven


Jacques
Gast





Geplaatst: Di 13 Feb, 2007 10:05:00 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Op meer velden??? zie er maar eens op te komen.
Beheerders zijn jaloers (Teuge) of hebben er geen verstand van(Hilversum) (zeppe) en de rest. Zo heb ik met Alfred een demo moeten geven op Hilversum
voor de provincie en IVW. Wat denk je......??....ik mocht eerst de lucht niet in van de beheerder,omdat hij dacht dat ik een soort ongeleide V1 was die niet te besturen was. Na wat overredingskracht en toch wel gewekte nieuwschierigheid mocht ik van start onder portobegeleiding.
MAAR hij had WEL het HELE veld platgegooi,er mocht geen vliegtuig in of uit. Wat denk je dat ik over die porto hoor...??.....IS dat alles...go jij kan overal tussen door......WAT gaaf!!!....Als je straks nog een rondje wil mag
dat ,maar dan laat ik wel het veld open dus uitkijken.
Groet. jacques


mag dat maar ik gooi nu me veld weer open!

Terug naar boven


tinus



Geregistreerd op: 22 Jun 2006
Berichten: 288
Woonplaats: Purmerend
Geplaatst: Di 13 Feb, 2007 12:07:53 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ik snap wel wat je bedoeld Jacques, maar op Drachten, Stadskanaal, Ameland en Middenmeer is radio verplichte kost. Je kunt ervoor kiezen om hier niet te gaan vliegen, of een radio te gebruiken.

Ik zeg niet dat RT niet handig is, maar op deze simpele veldjes is over de radio roepen dat je in de buurt bent meer dan genoeg. Een speciale RT licence zodat je met een 747 de volledige approch van Schiphol uit je kop weet is mijns inziens zwaar overdreven, omdat we vaak op hetzelde veld starten en landen.

Een simpele RT versie is waar de KNVvL mee bezig is zodat je je kunt aanmelden bij Dutch-Mill en een klaring kunt aanvragen.

Het wel of niet hebben is niet iets waar de KLPD zich druk over maakt, want ze kunnen er niets mee. Je mag een radio bij je hebben om uit te luisteren en radio is niet verplicht in klasse G luchtruim. Laat ze maar eens dat je een radio aan het gebruiken was!

Mijn persoonlijke advies (dus niet vanuit taakgroep): Vraag aan de toren welke commando's ze willen horen op welke frequentie en verifieer na afloop of alles naar wens was. RT is nice to have, maar meer niet. Kosten om het te halen inclusief examen wegen niet op tegen het gebruik dat wij ervan maken. Als je vaak grote afstanden vliegt en langs meerdere CTR komt en etc is het aan te raden.

_________________
Snorvliegen.Net
Aerofun, It's fun to fly through the air!

Terug naar boven


love2glide



Geregistreerd op: 29 Dec 2006
Berichten: 10

Geplaatst: Di 13 Feb, 2007 15:23:00 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Hoi Jacques.. de instructeur die de lessen op terlet geeft, ken ik. (weliswaar via een mede-eigenaar van mn vliegtuig, maar toch).

Als je het op terlet gaat regelen dan betaal je klauwen met geld omdat terlet commercieel is. Daarom wil ik hem persoonlijk benaderen en een plek in het midden des lands iets organiseren zodat meerdere mensen geneigd zijn om te komen. Dit heb ik eerder op het forum gemeld en heb er toen 1 reactie op gehad. ik heb een groep van 8 a 10 man nodig en dan kunnen we het regelen. mochten we niet zo'n grote groep halen dan is terlet afzonderlijk, een zeer goed alternatief.

Dus als jij mee wilt doen dan zoeken we nog een man of 5 a 7.. (indien mogelijk meer.).

P.S. sorry Jacques dat ik dit bericht stuur(het is zeker ! ! niet mijn bedoeling om je aan te vallen ofzow ), alleen elke 50 euro die je kunt besparen kan je toch weer in brandstof en dergelijke stoppen of in de aanschaf van een goede radio.

blue skies and zero winds----> fly, that's all there is 2 it.

groeten en vliegse, anton.

Terug naar boven


roel



Geregistreerd op: 06 Aug 2006
Berichten: 36
Woonplaats: gennep
Geplaatst: Di 13 Feb, 2007 17:24:53 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ik kan me geheel vinden in de bewering van tinus:

"Mijn persoonlijke advies (dus niet vanuit taakgroep): Vraag aan de toren welke commando's ze willen horen op welke frequentie en verifieer na afloop of alles naar wens was."

tijdens mijn kerstvakantie heb ik gevlogen op Ameland Airport ( klinkt groter dan het is ) hier kreeg ik alle medewerking van de speciaal voor mij bemande Tower( klinkt....). Over radiocontact is zelfs niet gesproken.

Het halen van RT is voor iedereen zelf te bepalen, we moeten m.i. zorgen dat dit niet een verplicht onderdeel gaat worden, omdat een aantal piloten er toch al mee bezig zijn.

We moeten zo eenvoudig mogelijk de lucht in.

groet

roel

Terug naar boven


Jacques
Gast





Geplaatst: Wo 14 Feb, 2007 00:14:57 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Hoi Anton,
Ik voel me zeker niet aangevallen door jou,heel goed dat je meedenkt.
Bij Duch mill kom je steeds andere mensen tegen,die je eerst moet uitlegen wat je bent,(lastig).
Maar ik ben het helemaal eens met Martijn en Roel als we er op een éénvoudiger wijze mee weg kunnen komen.
Wellicht moeten we dit overlegen met Duch mill of hier een simpele oplosing voor is die dan ook afdoende is voor de veilligheid.
Groet, jacques

Terug naar boven


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Frequentie snorvliegers 11 Feb, 2007
BerichtGeplaatst: 12 Dec 2009, 20:13 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:12
Berichten: 343
Woonplaats: Arum Fryslân
Hij mag mijn oude mobieltje wel hebben...

Afbeelding

grrrr
louis

_________________
Afbeelding
http://www.louishagen.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.