Geplaatst: Di 03 Apr, 2007 14:55:47 Onderwerp: TRANSPONDERPLICHT bij Eindhoven en Maastricht
--------------------------------------------------------------------------------
Maatregelen in het luchtruim bij Eindhoven en Maastricht
Vanaf 12 april 2007 gelden nieuwe maatregelen voor het luchtruim bij Eindhoven en Maastricht om de vliegveiligheid te vergroten. De Ministers van Verkeer en Waterstaat en Defensie wijzigen daarvoor de regelgeving. Details worden bekend gemaakt in de luchtvaartgids, de luchtvaartkaart en in Aeronautical Information Circulars (AIC-V en AIC-A).
Voor 2008 worden maatregelen voorbereid die de situatie in het hele Nederlandse luchtruim verder moeten verbeteren.
Maatregel 1: Instelling Transponder Mandatory Zone bij Eindhoven
Bij de luchthaven Eindhoven wordt een Transponder Mandatory Zone ingesteld waarin al het luchtverkeer een Secondary Surveillance Radar-transponder moet voeren. Deze maatregel houdt vooral een verandering in voor de zweefvliegers, zeilvliegers en ballonvaarders. Gemotoriseerde luchtvaartuigen hebben al een transponderplicht voor een groot deel van het Nederlandse luchtruim. Het voeren van een SSR-transponder is essentieel voor de werking van de botsingsvermijdingsapparatuur aan boord van verkeersvliegtuigen. Daarnaast geeft de SSR-transponder informatie over de hoogte en de positie van een luchtvaartuig door aan de luchtverkeersleider.
Maatregel 2: Luchtruim rond luchthaven Maastricht wordt klasse D
Al het luchtverkeer in de luchtverkeersnaderingsgebieden (Terminal Control Area - TMA) 1 en 2 van de luchthaven Maastricht moet radiocontact hebben met de luchtverkeersleiding op de luchthaven en een klaring hebben gekregen van de luchtverkeersleiding voordat men het gebied invliegt.
Deze verplichting wordt duidelijk gemaakt door het betreffende luchtruim een andere internationale klasse te geven. Dit stuk luchtruim wordt klasse D in plaats van E. De minimum zichtwaarde voor het uitvoeren van VFR-vluchten blijft 8 km. De ondergrens van Maastricht TMA 2 wordt verlaagd van 2000 ft naar 1500 ft AMSL.
Beide maatregelen zijn genomen op advies van de Luchtverkeerscommissie. Deze commissie adviseert de beide luchtvaartministers op het gebied van het gebruik van het luchtruim. In de commissie zitten vertegenwoordigers van de beleidsonderdelen van de beide ministeries, van de luchtverkeersdiensten in Nederland (LVNL, Defensie en Maastricht UAC) en van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Bij de voorbereiding van het advies zijn ook de belangenorganisaties van de General Aviation betrokken: de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) en de Aircraft Owners and Pilots Association (AOPA-NL). Deze organisaties steunen de maatregelen.
De maatregelen zijn in lijn met de voorschriften en adviezen van de internationale organisatie voor de burgerluchtvaart (ICAO) en EUROCONTROL.
Eerder zijn soortgelijke, maar minder vergaande maatregelen genomen bij Niederrhein, Rotterdam, Maastricht en Eindhoven (Caution Area’s). Voor 2008 worden maatregelen voorbereid die de situatie in het hele Nederlandse luchtruim verder moeten verbeteren. Een optimaal gebruik van zowel SSR-transponders als van de radio speelt hierbij een rol. Het doel is dat het aantal incidenten vermindert, in het bijzonder het aantal keren dat er zonder toestemming in gecontroleerd luchtruim wordt gevlogen. Daarnaast verbetert de efficiency van de luchtverkeersdienstverlening aanzienlijk.
Details van de maatregelen worden onder andere gepubliceerd in Aeronautical Information Circulars (AIC-V).
Een AIC-V bevat ‘operationele’ mededelingen voor de VFR-vliegers, aanvullend op de luchtvaartgids en de NOTAMs. De AIC-V is onderdeel van het VFG-pakket luchtvaartinlichtingen. Dit pakket is gratis te raadplegen op
http://www.ais-netherlands.nl _________________
De posting van de Taakgroep Snorvliegen
Terug naar boven
Luuk
Geregistreerd op: 11 Jul 2006
Berichten: 53
Geplaatst: Zo 02 Sep, 2007 17:44:28 Onderwerp: Transponder humor
--------------------------------------------------------------------------------
Dit artikeltje uit 'Airwork' of
http://www.airwork.nl I was flying for a little commuter airline and I was flying as a co-pilot just north of Little Rock, Arkansas when ATC said: ”You’ve got traffic twelve o’clock, slow moving, altitude unknown. Could be a flock of geese moving north.”
Indeed it was, we spotted the geese , reported them to ATC and went on our way. A week later we were flying in the same area when ATC all of a sudden said: ”Slow moving traffic, northbound, altitude unknown.’ Even though I was supposed to handle the radio my authoritative captain said: ”I’ve got it!” “Eh, Center, it’s probably just a flock of geese!”
Center replied: ”I don’t think so, unless they wear transponders nowaday