Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 10:19

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: KNVvL en Taakgroep snorvliegen zijn druk bezig
BerichtGeplaatst: 05 Dec 2009, 09:38 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste snorvliegers,

Onderstaande schrijf ik als lid van de taakgroep snorvliegen.
Sinds 1 november is de RVGLT en RBML van kracht. De artikel 14 velden hebben nog bestaansrecht tot 1 november 2010. En dan, zul je zeggen? Inderdaad, en dan?
Even voor de zekerheid:
De RVGLT: Regeling Veilig Gebruik Luchthavens en andere terreinen.
RBML: Regeling Burger- en Militaire Luchthavens.

Voor 1 november 2010 zullen alle artikel 14 velden omgezet moeten zijn naar een Luchthavenregeling of besluit. Er bestaat nog een mogelijkheid: een ontheffing voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik van een terrein. Je mag dan slechts 11 dagen gebruik maken van het terrein. Bij 12 of meer spreekt men van een structureel gebruik. Dit alles heeft heel veel gevolgen.

De KNVvL is samen met een vertegenwoordiging van luchtvaartsporten, die het aan gaat echt druk bezig om de overheid (V&W en IVW) te overtuigen van de onnodige extra regels, die m.n. de RVGLT met zich meebrengt.
Op 24 november j.l. hebben we een vergadering bij V&W gehad. Deze vergadering werd voorgezeten door de directeur Luchtvaart. Vanuit de KNVvL waren drie personen aanwezig, waaronder ik zelf. Verder werd IVW en V&W, buiten de directeur Luchtvaart, vertegenwoordigd door twee personen. De sfeer tijdens deze vergadering was niet optimaal. De meningen lagen ver uit elkaar. We hebben met de directeur Afgesproken, dat we binnen twee weken met een lijst van knelpunten komen, die ons inziens niet door de beugel kunnen, de veiligheid niet dienen, vormen van zinloze regeldrift zijn en een groot gevaar vormen voor de huidige kleinere luchtvaart, die afhankelijk is van terreinen niet zijnde reguliere luchtvaartterreinen.

Afgelopen dinsdag heeft er een voorbereidende vergadering plaatsgevonden bij de KNVvL, waarbij o.l.v. van de vice voorzitter met vertegenwoordigers uit scherm-, zeil-, snor, zweefvliegen en ballonvaren en KNVvL Operations het document dat naar V&W verstuurd gaat worden voorbereid is.
In januari is er weer een bijeenkomst gepland bij V&W.
Uiteraard wordt er ook andere wegen bewandeld. Er is contact met de politiek.
Mijn advies is om de website van de KNVvL ook in de gaten te houden

De KNVvL heeft ook contact met de provincie. Zoals jullie zullen weten heeft er een deregulering richting de provincie plaatsgevonden. Toestemming voor een terrein wordt nu via de provincie aangevraagd. De provincies waren niet goed voorbereid. Dat kun je negatief uitleggen, maar de praktijk leert ons, dat de meeste provincies juist zeer open staan voor goed overleg met de betrokken luchtvaatsporten. Dit heb ik niet alleen van horen zeggen, maar ook uit eigen ervaring. Het overleg, dat ik samen met een aanvrager van een terrein met de provincie Utrecht had was zeer constructief en verliep in een uiterst prettige sfeer. De provincie kwam op eigen initiatief zelfs met een tijdelijke mogelijke oplossing, zodat de structurele oplossing goed voorbereid kan worden. De provincies willen echt samen met ons allen tot goede oplossingen komen. Met een provincie verloopt het contact lastiger.
Het is erg belangrijk om te beseffen, dat de provincie de regels niet maakt, maar slechts uitvoert. Klagen bij de provincie over de inhoud van regels moet daarom voorkomen worden. Het zal ook afbreuk doen aan het goede overleg.

De KNVvL heeft daarbij op een centrale manier contact met alle provincies. Dat gaat via het zgn. IPO, Het Interprovinciaal Overleg.

Snorvliegen. Het is de KNVvL een doorn in het oog, dat snorvliegers nog steeds gezien worden als MLA's. We moeten slechts materiaal technisch voldoen aan de MLA regels en vliegen volgens MLA regels, die aangepast zijn voor snorvliegen. Maar voor de rest zijn we een schermvliegtuig met hulpmotor. We vliegen immers ook met een PGL en niet met een RPL, PPL o.i.d. Dit is dus niet alleen vanuit de taakgroep een speerpunt, maar ook vanuit de KNVvL.

Op de achtergrond wordt er dus heel hard gewerkt om onze belangen te behartigen. Ookal krijgen we deze winter een Elfstedentocht , het zal toch een hete winter worden.

We doen alles wat we in onze macht hebben om tot een realistische regelgeving te kunnen komen.
Dat kost veel energie...laten we dat nou net in huis hebben.
We staan dus niet aan de zijlijn. We strijden als onderdeel van en samen met de KNVvL tegen de zinloze regeldrift met als doel om op een veilige, verantwoorde manier onze luchtvaartsport uit te kunnen oefenen met respect naar mens, dier, flora en milieu.

Keep Smiling en Samen Sterk,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: KNVvL en Taakgroep snorvliegen zijn druk bezig
BerichtGeplaatst: 05 Dec 2009, 10:53 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:40
Berichten: 167
Woonplaats: hellevoetsluis
mooi man(en)

helaas ligt het niet in iedereens vermogen om
zo met deze materie bezig te zijn .
maar dat neemt niet weg dat ik het zeer waardeer wat jullie doen

keep up Flying

_________________
COME FLY WITH ME


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: KNVvL en Taakgroep snorvliegen zijn druk bezig
BerichtGeplaatst: 05 Dec 2009, 11:07 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 23:25
Berichten: 375
Woonplaats: Twello
Hoi Frank,

Duidelijk verhaal.

Tot nu toe...lekker doorvliegen dus...
Leer van gisteren, Droom van morgen, Leef vandaag

_________________
Happy landings,

Groet,

Alfred.

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: KNVvL en Taakgroep snorvliegen zijn druk bezig
BerichtGeplaatst: 06 Dec 2009, 12:56 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:13
Berichten: 58
Woonplaats: Bennebroek
Diep respect voor jullie inzet.
Geweldig!!

Patrick


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: KNVvL en Taakgroep snorvliegen zijn druk bezig
BerichtGeplaatst: 29 Jan 2010, 19:36 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste snorvliegers,

Het lijkt rustig aan het front, maar niets is minder waar. We (KNVvL en leden van de betrokken luchvaartsporten, waaronder snorvliegen), zijn heel druk bezig met intern overleg en overleg bij de overheid. We willen jullie erg graag op de hoogte houden van de ontwikkelingen, maar soms moet je juist op de achtergrond blijven om resultaatgericht te kunnen blijven. Van belang is, dat vanuit een centraal punt de berichtgeving verzorgd wordt. Het zal duidelijk zijn, dat het in dit geval de KNVvL betreft. We mogen echt blij zijn, dat de KNVvL zich zo inspant voor de betrokken luchtvaartsporten, waaronder dus het snorvliegen.
We werken goed samen met de andere luchtvaartsporten.

Hieronder staan een aantal links naar berichten op de site van de KNVvL.
Voor zij, die niet zo goed op de hoogte zijn van de wetgeving even een stukje uitleg over twee gebruikte afkortingen:

1. RVGLT: Regeling Veilig Gebruik Luchthavens en overige terreinen. Deze regeling is net als de RBML sinds 1 november 2009 van kracht. Er staan artikelen in, die met veiligheid te maken hebben. Een aantal artikelen zijn dusdanig beperkend, dat ze voor luchtvaartsporten als scherm-, zeil-, snorvliegen en ballonvaren als onzinnig betiteld kunnen worden.
2. RBML: Regeling Burger en Militaire Luchthavens. Hierin worden zaken als luchtvaartbesluit/regeling en terreinen voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik genoemd.







Groetjes,
Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: KNVvL en Taakgroep snorvliegen zijn druk bezig
BerichtGeplaatst: 29 Jan 2010, 22:36 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Nou Frank,
Nu ben je denk ik wel weer iets bleier,dat ik je naar Frits en de KNVvl toe joeg om je er mee te
bemoeien.
Man het lijkt er op dat ze het eindelijk eens vanuit de praktijk-hoek gaan kijken,(in ons geval dank zij Jou en
Martijn en Frits niet te vergeten).
Ik wil nog niet juichen,maar ik kan al wel melden dat jullie al ver gekomen zijn,(onze dank hiervoor bij deze).
Tien jaar geleden probeerde je te overleggen met Ezels en koekenbakker.
Is er een andere bezetting of hebben ze zich ontwikkeld???............of zijn het jou charme en Martijn zijn strenge blik??
Frank,mag ik nog even hameren op een aanvraag demo-dag,dat geeft verbroedering en maakt de zaak zoveel
duidelijker......(geloof me)......Hilversum was al een goed begin.
Alle takken van luchtvaart op één lokatie (1of2dagen)en het ijs van (vrees,onbekendheid,afgunst,minderwaardigheid) is gebroken.
Laat je niet afschepen met kan niet,is gevaarlijk,geen lokatie,enz.......ga er voor(ik sta je bij).
Frank tot zover bedankt,en ik speek je weer snel voor snode plannen.
Afrika....na..na
Jacques :mrgreen:

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: KNVvL en Taakgroep snorvliegen zijn druk bezig
BerichtGeplaatst: 29 Jan 2010, 23:16 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
ik (en ik denk met mij vele andere (leerling) snolvliegers) zijn julie zeer dankbaar dat julie zo knokken voor onze hobby.
ik denk dat Jaques gelijk heeft dat er een verbroedering optreed op het moment dat je ook paktisch samen werkt.je ziet van elkaar de mooie (en mischien minder mooie ) aspecten en daar over valt te discusieren. als je elkaar een beetje kent en merkt dat de ander zijn sport serieus neemt, zal dat alleen maar positief bijdragen.
ik hoop dat de politiek ook eens inziet dat nederland steeds meer betuttelend bezig is.ik kom dit soort dingen ook dagelijks in mn werk tegen en word soms doodmoe van amtenaren met geitewollen die de regels bepalen. terwijl ze deze in de praktijk nooit zelf toegepast hebben.
hopelijk komt het allemaal goed en zal er een wet ontstaan waarmee we allemaal kunnen leven.
ga zo door
vr gr Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.