Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 23:34

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: OPROEP: vraag z.s.m. TUG velden en Luchthavenregelingen aan
BerichtGeplaatst: 08 Sep 2010, 20:11 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste snorvliegers,

Sinds 1 november 2010 is de nieuwe Wet luchtvaart van kracht. Tegelijk werden de RGVLT (Regeling Veilig Gebruik Luchthavens en andere Terreinen) en de RBML (Regeling Burger en Militaire Luchthavens) ingevoerd. Dit had gevolgen voor o.a. de aanvraagprocedure voor start- en landingslocaties. Per 1 november 2009 zouden de artikel 14 velden ophouden te bestaan. De recreatieve luchtvaart mocht niet gedupeerd worden door de nieuwe regelgeving, vandaar dat per die datum de artikel 14 velden omgezet moesten zijn naar een luchthavenregeling.
De provincie had echter meer tijd nodig om de één op één omzetting van artikel 14 velden naar een luchthavenregeling te realiseren. Om die reden is afgesproken, dat de artikel 14 velden tot 1 november 2010 van kracht zouden blijven, inclusief de velden die tussen 1 november 2009 en 1 november 2010 zouden verlopen.

Achter de schermen wordt er sinds 14 maanden gewerkt aan een beter toepasbare regeling. Dit heeft zelfs geleid tot een (aangenomen) motie in de Tweede Kamer.

In het voorjaar leek het er op, dat we een passende oplossing, zoals vrijstelling voor de verplichting van het hebben van een luchthaven (motie) zouden gaan krijgen. De uitslag van de motie in de Tweede Kamer was hierover duidelijk en schiep verwachtingen. Eind mei 2010 bleek tot onze verbazing, dat we deze vrijstelling niet kregen (voor ballonvaren en scherm/zeilvliegen (lieren) werd deze wel gegeven). De achtergrondreden was voor ons niet bekend. Samen met de KNVvL is er direct gereageerd. Het gevolg was dat in juni j.l. beloofd werd, dat we spoedig uitgenodigd zouden worden voor een oplossingsgericht vervolg gesprek. Dat gesprek heeft vandaag (bijna drie maanden later!) plaatsgevonden.
Helaas heeft dit gesprek nog niet geleid tot wat we gehoopt/verwacht hadden. Er zou naar een, zoals dat zo mooi genoemd werd, een “passende oplossing” toegewerkt worden. Helaas is de werkelijkheid, dat het gesprek niet oplossingsgericht, maar (vanuit de overheid) slechts inventariserend verlopen is. We gaan uiteraard verder met het werken naar de passende oplossing.

De tijd gaat dringen

1 november 2010 is slechts nog 7 weken van ons verwijderd. Formeel zullen de artikel 14 regeling ophouden te bestaan. Het is voor ons niet in te schatten hoe we er op 1 november 2010 daadwerkelijk voor zullen staan.
Vandaar, dat we het advies uit willen brengen om zo spoedig mogelijk volgens de nieuwe procedure vlieglocaties aan te vragen.

Voor ons zijn er twee mogelijkheden:

1. Het TUG (Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik) veld, waarvan je 12 dagen per jaar gebruik kan maken.
2. De Luchthavenregeling. Deze regeling gaat veel verder, geeft meer mogelijkheden, maar geeft ook een grote ambtelijke en administratieve last.

De eerste (TUG) is relatief eenvoudig te verkrijgen, voor de tweede (Luchthavenregeling) moet je 3 tot 6 maanden uit trekken. De aanvraag voor beide mogelijkheden is relatief eenvoudig. Je moet een verklaring van de grondeigenaar hebben, dat hij/zij toestemming geeft om het betreffende terrein te gebruiken en de locatie moet voldoen aan de eisen, die genoemd zijn in de RVGLT. Verder moet je een aanvraagformulier invullen en opsturen naar de provincie, waarin de locatie zich bevind. De provincie verzorgt de rest.

Hoe nu verder?

1. Artikel 14 omzetting.
De provincie heeft als het goed is contact met je opgenomen voor de omzetting. Het kan zijn, dat je zelf nog niet gereageerd hebt of de provincie de omzetting nog niet gerealiseerd heeft.
Heb je een artikel 14 locatie, die nog niet omgezet is naar een luchthavenregeling, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met de contactpersoon van de betreffende provincie (zie lijst onderaan).

2. TUG- en Luchthavenregeling aanvraag.
Wil je graag van een nieuwe locatie gaan vliegen en deze locatie meer dan 12 dagen per jaar gebruiken, dan zul je een luchthavenregeling aan moeten vragen. Aangezien deze aanvraag minimaal 3 maanden gaat duren wordt geadviseerd om eerst een TUG regeling aan te vragen en direct ook een luchthavenregeling. De TUG aanvraag wordt over het algemeen snel behandeld, waardoor je vanaf 1 november in ieder geval kunt blijven vliegen. Zij het voor een beperkt aantal dagen met eventueel verdere restricties t.a.v. de vliegbewegingen per dag.
Praktisch gezien is het dus verstandig om beide aanvragen tegelijk te versturen. Dat is ook het advies van de provincie.
3. Voorkom illegaal vliegen. Dat zal het aanzien van onze sport schaden.

Wil je meer informatie over hoe je een TUG veld of Luchthaven regeling aan moet vragen, dan kun je het beste naar de website van de betreffende provincie gaan (Google: provincie (gewenste provincie), TUG, of Luchthavenregeling) of neem contact op met de betreffende contactpersoon (zie onderaan).
Van belang is om te beseffen, dat er per luchthavenregeling aparte terreinregels opgesteld worden. Zo kan er een beperking ingesteld worden op het aantal vliegbewegingen en/of vliegdagen. In de aanvraag kun je zelf aangeven hoeveel vliegbewegingen je wenst te maken. Stel, dat je 1000 opgeeft en de provincie vindt dat te veel, dan zal er geen tegenbod gegeven worden. De aanvraag wordt of toe- of afgewezen. Een aantal luchthavenregelingen met 100 vliegbewegingen is reeds afgegeven. Meer moet mogelijk zijn. Het is echter afhankelijk van de locatie en betreffende provincie.

Het verzoek is om zo spoedig mogelijk actie te nemen.

Elke dag, die je wacht is een verloren dag. Besef, dat een TUG je slechts 12 vliegdagen geeft en de aanvraag voor een luchthavenregeling 3 tot 6 maanden kan duren!!! Wacht niet, maar neem actie.
We hebben vandaag met ambtenaren van drie provincies gesproken. Opvallend was hoe graag deze heren ons willen assisteren. Besef, dat zij het beleid niet gemaakt hebben, maar slechts uit moeten voeren. Elke provincie kan binnen een bepaalde bandbreedte zelf invulling geven aan de uitvoering van het beleid. Er is duidelijk verschil in beleid.

Informatie van jullie

Als jullie al ervaring hebben met de aanvraag van een TUG veld of Luchthavenregeling, dan zouden we graag in het kort vernemen hoe het gegaan is en welke restricties er op het veld gelden. We zijn uiteraard extra benieuwd naar struikelblokken waar je tegenaan gelopen bent. Stuur de informatie naar: frank.moorman@planet.nl

We blijven oplossingsgericht werken naar de beloofde passende oplossing voor de start- en landingsproblematiek.

Mede namens Martijn van Voorst,
Frank Moorman


Contactpersonen per provincie:

Provincie Groningen: Hendrik Cazemier, 050-3164534
Provincie Friesland: Simon Slotegraaf, 058-2925106
Provincie Drenthe: Geertje Akkerman, 0529-365679
Provincie Overijssel: Harrie Hamstra, 038-4997508
Provincie Gelderland: Gert Jan van Eijk, 026-3598744
Provincie Flevoland: Geert Jan ten Napel, 0320-265435
Provincie Utrecht: Suzanne Krueger, 030-2583117
Provincie Noord Holland: Sanne Ruijs, 023-5143775
Apart servicepunt voor info luchtvaart Noord Holland: 0800-9986734
Provincie Zuid Holland: Matthijs Mahler, 070-4418778
Provincie Zeeland: Berend Maring, 0118-631953
Provincie Noord-Brabant: Hans Wassenberg, 073-6812037
Provincie Limburg: Peter Simons, 043-3897549

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: OPROEP: vraag z.s.m. TUG velden en Luchthavenregelingen aan
BerichtGeplaatst: 09 Sep 2010, 05:27 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Nogmaals bedankt voor jullie inzet, dit kost veel tijd en geduld.

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: OPROEP: vraag z.s.m. TUG velden en Luchthavenregelingen aan
BerichtGeplaatst: 12 Sep 2010, 16:12 
Offline
Startend poster
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 10 Jul 2010, 07:00
Berichten: 8
Hallo Frank,

Ik ben bezig met een veld te zoeken. Mogelijk heb ik wat. Echter, de eisen kan ik nergens vind.. of ik zoek niet goed :mrgreen: . Waar kan ik deze vinden? En zijn de contactpersonen die genoemd zijn de personen die je moet contact om een veld aan te vragen?

alvast enorm bedankt!!

Gr Tony


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: OPROEP: vraag z.s.m. TUG velden en Luchthavenregelingen aan
BerichtGeplaatst: 12 Sep 2010, 17:52 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
Hoi Tony,
ik weet niet waar je woont, maar kijk ff op de site van de provincie waar je woont, desnoods ff de zoekfuntie op die site gebruiken.
de benodigde formulieren kun je daar downloaden.

suc6

vr gr Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: OPROEP: vraag z.s.m. TUG velden en Luchthavenregelingen aan
BerichtGeplaatst: 12 Sep 2010, 18:22 
Offline
Startend poster
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 10 Jul 2010, 07:00
Berichten: 8
Gevonden!! Thnx! :!:


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: OPROEP: vraag z.s.m. TUG velden en Luchthavenregelingen aan
BerichtGeplaatst: 12 Sep 2010, 18:44 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Tony,

1. Terrein eisen

Volgens mij is de meest actuele versie van de RVGLT (Regeling Veilig Gebruik Luchthavens en andere Terreinen) nog niet uit, maar dat vraag ik nog even na. De KNVvL heeft heel veel energie gestoken om bepaalde zaken gewijzigd te krijgen.
De eisen gelden zowel voor een TUG veld als voor een Luchthavenregeling.

On line kun je de versie van 25 juli 2010 vinden:


De voor ons belangrijke passage:

Artikel 26 § 5. Gemotoriseerde schermvliegtuigen

1. Een luchthaven die gebruikt wordt door een gemotoriseerd schermvliegtuig voldoet, onverminderd het bepaalde in § 2, aan de volgende eisen:

a. voor het landen en opstijgen is een baan beschikbaar met een lengte van ten minste 70 meter en een breedte van ten minste 25 meter;

b. de baan ligt in een obstakelvrije strook met een lengte van ten minste 170 meter en een breedte van ten minste 125 meter, waarbij de korte zijde van de baan op een afstand van 50 meter van het begin van de strook is gelegen;

c. de luchthaven is zodanig gelegen dat binnen een gebied met een straal van 500 meter vanuit de vastgestelde geografische positie van de luchthaven geen obstakels steken door een denkbeeldig horizontaal vlak op een hoogte van 45 meter boven het hoogst gelegen punt binnen de luchthaven;

d. de luchthaven is zodanig gelegen dat in het verlengde van de strook geen obstakels steken door een denkbeeldig vlak dat met de breedte van de strook als basis, oploopt met een helling van 1:5 (hoogte:afstand) en divergeert met 10% tot op een afstand van 215 meter van de baan of de landingsplaats;

e. de luchthaven is zodanig gelegen dat ter weerszijden van de strook geen obstakels steken door een denkbeeldig vlak dat met de lengte van de strook als basis, oploopt met een helling van 1:2 (hoogte:afstand) en aansluit op het horizontale vlak, bedoeld in onderdeel c.

2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op een terrein voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik dat gebruikt wordt door een gemotoriseerd schermvliegtuig.

2. Aanvraag

De genoemde personenen zijn inderdaad de betreffende contactpersonenen per provincie.

Een stukje uitleg. Vroeger (voor 1 november 2009) moest je een artikel 14 veld aanvragen bij de landelijke overheid. Sinds de invoering van de Wet luchtvaart en de daarmee actief geworden regelingen RGVLT en RBML (Regeling Burger en Militaire Luchthavens) is deze verantwoordelijk overgedragen aan de provincie. Artikel 14 velden bestaan sinds 1 november 2009 formeel niet meer (uitstel is verleend tot 1 november 2010, omdat de provincie in in staat is om de bestaande art. 14 velden voor 1 nov 2009 omgezet te krijgen naar een luchthavenregeling. Artikel 14 velden, ook die verlopen zijn tussen 1 nov 2009 en 1 nov 2010, mogen gebruikt blijven worden tot 1 nov 2010) en zijn vervangen door andere regelingen (TUG en Luchthavenregelingen). De verantwoordelijkheid hiervoor is overgedragen naar de provincie. Elke provincie kan haar eigen beleid er op los kan laten. Een aantal provincies is zeer meewerkend en willen ons echt van dienst zijn. Er zijn echter ook "lastige" provincies. Ik noem ze hier niet, want het gaat uiteraard ook om perceptie en ervaringen van individuele aanvragers.
Een luchtvaartregeling is geen op zicht staande regeling. De aanvrager kan middels de aanvrag verzoeken om het terrein op een bepaalde manier tre gebruiken. Voorbeeld. Je kunt vragen of je 50, 100 of 300 vliegbewegingen mag maken. De provincie kan bepaalde restricties opleggen. Van belang is dus om vooraf te bepalen hoe je het terrein wilt gebruiken en (bijvoorbeeld) met hoeveel vliegers.

Het is te adviseren om vooraf je vragen door de nemen met de contactpersoon. Hij/zij kan je verder helpen.

Op de websites van de betreffende provincies kun je over het algemeen de aanvraag procedure vinden.
Even googlen naar de provincie en dan op de betreffende website het zoek programma gebruiken.

In het kort komt het hier op neer:
1. je hebt een verklaring van de grondeigenaar nodig.
2. situatieschets van de locatie.
3. gegevens aanvrager, etc.

[b]TIP voor een situatieschets:[/b}
Ga naar de website van het kadaster. Je kunt op die site het adres van de locatie invullen. Tegen (online) betaling van E2,95 krijg je een email opgestuurd met een 1:500 en 1:12500 kaartje in PDF van kadastrale gegevens van de locatie. Naar ik aanneem gaat de provincie akkord met deze situatie schets. Obstakels, zoals windmolens, staan ook in de kaart. Binnen 500m mag een obstakel niet hoger zijn dan 45m. Dat was overigens bij de eerste uitgave van de RVGLT 2000m. Dit is één van de aanpassingen van de RVGLT door bemiddeling van de KNVvL.



De provincie neemt de aanvraag in behandeling. De aanvraag duurt 3 tot 6 maanden.

Je kunt ook alvast een TUG (Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik) veld aanvragen. Dan kun je vast 12 dagen vooruit. De aanvraag gaat vrijwel op dezelfde manier, maar de administratieve molen aan de provincie kant is aanmerkelijk korter. Er is sprake van een tijdelijk karakter, waardoor er allerlei wetten, die voor structureel gebruik gelden, nu niet van toepassing zijn.

Het advies is dus om voor de locatie een TUG veld aan te vragen en ook direct een Luchthavenregeling.

Voor de duidelijheid. We zijn met een tweetal personen uit de taakgroep snorvliegen en de KNVvL al 14 maanden bezig om de regelingen werkbaar te krijgen. Er is ons beloofd (ook de uitslag van de motie in de Tweede Kamer), dat de eerder genoemde "passende oplossing, waaronder vrijstelling" er voor ons zou komen. Voor 1 november 2010 moet dit gerealiseerd zijn. Dit laatste klinkt allemaal erg formeel en wellicht zelfs wat ambtelijk. Nou, dat is het feitelijk ook zo.
Hoewel we zelf een helder beeld hebben hoe de passende oplossing er uit moet zien garandeert dit niets voor de toekomst. Reden om het advies uit te brengen TUGS en Luchthavenregelingen aan te vragen.
Kom je er niet uit, neem contact op met de betreffende provincie.

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: OPROEP: vraag z.s.m. TUG velden en Luchthavenregelingen aan
BerichtGeplaatst: 12 Sep 2010, 19:10 
Offline
Startend poster
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 10 Jul 2010, 07:00
Berichten: 8
Hoi Frank!

Echt hartstikke bedankt!!! Hier kan ik wat mee en ziet het er naar uit dat het lukken gaat! Wel nog een (nog een??? ja nog een.. :D ) vraag. Is of heeft iemand een voorbeeld van de verklaring van de eigenaar?

Nogmaals BEDANKT!!!


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: OPROEP: vraag z.s.m. TUG velden en Luchthavenregelingen aan
BerichtGeplaatst: 12 Sep 2010, 20:15 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
ik hoefde niet speciaal een document van de eigenaar te overhandigen, wel de adresgegevens van de landeigenaar.

gr Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: OPROEP: vraag z.s.m. TUG velden en Luchthavenregelingen aan
BerichtGeplaatst: 13 Sep 2010, 11:26 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Situatie schets!

Het zesde bericht (mijn tweede) in deze thread heb ik zojuist aangepast.
Voor je aanvraag heb je een situatie schets nodig. In de tekst heb ik een link gemaakt naar een pagina op de website van het kadaste. Je kunt daar adresgegevens invullen. Vervolgens ga je door totaal vir stappen heen, waaronder een betaal stap (E2,95). Je krijgt per email een PDF bestand met een 1:500 en 1:12500 tekening. Ook obstakels staan op de kaart. Naar mijn inschatting accepteren de provincies deze kaart bij de aanvraag. Er wordt gevraagd om een 1:10.000 kaartje, maar de combinatie van een 1:500 en 1:12500 moet voldoende informatie geven.



Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: OPROEP: vraag z.s.m. TUG velden en Luchthavenregelingen aan
BerichtGeplaatst: 22 Sep 2010, 19:13 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 28 Jul 2010, 18:34
Berichten: 0
Woonplaats: Gorredijk
Zou iemand mij ook kunnen vertellen wat het ongeveer kost om een TUG en luchthavenregeling aan te vragen?

Ik ben dan wel nog niet begonnen met Snorvliegen, maar als ik de regelgeving en de laatste ontwikkelingen zo door lees lijkt het mij niet geheel onverstandig om nu alvast "een plekje" vast te leggen waar ik kan starten en landen.

Natuurlijk is dit wel een beetje afhankelijk van de kosten die deze hele procedure met zich meebrengt.
Mocht dit een paar tientjes zijn dan kan ik het er nog op wagen, mocht ik voor die tijd mijn brevet niet halen, nou ja, jammer dan.
Kost dit verhaal al snel € 100,- of meer, dan wordt het natuurlijk weer wat anders.

_________________
gone..........by the winds


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.