Beste snorvliegers,
Sinds 1 november 2010 is de nieuwe Wet luchtvaart van kracht. Tegelijk werden de RGVLT (Regeling Veilig Gebruik Luchthavens en andere Terreinen) en de RBML (Regeling Burger en Militaire Luchthavens) ingevoerd. Dit had gevolgen voor o.a. de aanvraagprocedure voor start- en landingslocaties. Per 1 november 2009 zouden de artikel 14 velden ophouden te bestaan. De recreatieve luchtvaart mocht niet gedupeerd worden door de nieuwe regelgeving, vandaar dat per die datum de artikel 14 velden omgezet moesten zijn naar een luchthavenregeling.
De provincie had echter meer tijd nodig om de één op één omzetting van artikel 14 velden naar een luchthavenregeling te realiseren. Om die reden is afgesproken, dat de artikel 14 velden tot 1 november 2010 van kracht zouden blijven, inclusief de velden die tussen 1 november 2009 en 1 november 2010 zouden verlopen.
Achter de schermen wordt er sinds 14 maanden gewerkt aan een beter toepasbare regeling. Dit heeft zelfs geleid tot een (aangenomen) motie in de Tweede Kamer.
In het voorjaar leek het er op, dat we een passende oplossing, zoals vrijstelling voor de verplichting van het hebben van een luchthaven (motie) zouden gaan krijgen. De uitslag van de motie in de Tweede Kamer was hierover duidelijk en schiep verwachtingen. Eind mei 2010 bleek tot onze verbazing, dat we deze vrijstelling niet kregen (voor ballonvaren en scherm/zeilvliegen (lieren) werd deze wel gegeven). De achtergrondreden was voor ons niet bekend. Samen met de KNVvL is er direct gereageerd. Het gevolg was dat in juni j.l. beloofd werd, dat we spoedig uitgenodigd zouden worden voor een oplossingsgericht vervolg gesprek. Dat gesprek heeft vandaag (bijna drie maanden later!) plaatsgevonden.
Helaas heeft dit gesprek nog niet geleid tot wat we gehoopt/verwacht hadden. Er zou naar een, zoals dat zo mooi genoemd werd, een “passende oplossing” toegewerkt worden. Helaas is de werkelijkheid, dat het gesprek niet oplossingsgericht, maar (vanuit de overheid) slechts inventariserend verlopen is. We gaan uiteraard verder met het werken naar de passende oplossing.
De tijd gaat dringen 1 november 2010 is slechts nog 7 weken van ons verwijderd. Formeel zullen de artikel 14 regeling ophouden te bestaan. Het is voor ons niet in te schatten hoe we er op 1 november 2010 daadwerkelijk voor zullen staan.
Vandaar, dat we het advies uit willen brengen om zo spoedig mogelijk volgens de nieuwe procedure vlieglocaties aan te vragen.
Voor ons zijn er twee mogelijkheden: 1. Het TUG (Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik) veld, waarvan je 12 dagen per jaar gebruik kan maken.
2. De Luchthavenregeling. Deze regeling gaat veel verder, geeft meer mogelijkheden, maar geeft ook een grote ambtelijke en administratieve last.
De eerste (TUG) is relatief eenvoudig te verkrijgen, voor de tweede (Luchthavenregeling) moet je 3 tot 6 maanden uit trekken. De aanvraag voor beide mogelijkheden is relatief eenvoudig. Je moet een verklaring van de grondeigenaar hebben, dat hij/zij toestemming geeft om het betreffende terrein te gebruiken en de locatie moet voldoen aan de eisen, die genoemd zijn in de RVGLT. Verder moet je een aanvraagformulier invullen en opsturen naar de provincie, waarin de locatie zich bevind. De provincie verzorgt de rest.
Hoe nu verder? 1. Artikel 14 omzetting.
De provincie heeft als het goed is contact met je opgenomen voor de omzetting. Het kan zijn, dat je zelf nog niet gereageerd hebt of de provincie de omzetting nog niet gerealiseerd heeft.
Heb je een artikel 14 locatie, die nog niet omgezet is naar een luchthavenregeling, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met de contactpersoon van de betreffende provincie (zie lijst onderaan).
2. TUG- en Luchthavenregeling aanvraag.
Wil je graag van een nieuwe locatie gaan vliegen en deze locatie meer dan 12 dagen per jaar gebruiken, dan zul je een luchthavenregeling aan moeten vragen. Aangezien deze aanvraag minimaal 3 maanden gaat duren wordt geadviseerd om eerst een TUG regeling aan te vragen en direct ook een luchthavenregeling. De TUG aanvraag wordt over het algemeen snel behandeld, waardoor je vanaf 1 november in ieder geval kunt blijven vliegen. Zij het voor een beperkt aantal dagen met eventueel verdere restricties t.a.v. de vliegbewegingen per dag.
Praktisch gezien is het dus verstandig om beide aanvragen tegelijk te versturen. Dat is ook het advies van de provincie.
3. Voorkom illegaal vliegen. Dat zal het aanzien van onze sport schaden.
Wil je meer informatie over hoe je een TUG veld of Luchthaven regeling aan moet vragen, dan kun je het beste naar de website van de betreffende provincie gaan (Google: provincie (gewenste provincie), TUG, of Luchthavenregeling) of neem contact op met de betreffende contactpersoon (zie onderaan).
Van belang is om te beseffen, dat er per luchthavenregeling aparte terreinregels opgesteld worden. Zo kan er een beperking ingesteld worden op het aantal vliegbewegingen en/of vliegdagen. In de aanvraag kun je zelf aangeven hoeveel vliegbewegingen je wenst te maken. Stel, dat je 1000 opgeeft en de provincie vindt dat te veel, dan zal er geen tegenbod gegeven worden. De aanvraag wordt of toe- of afgewezen. Een aantal luchthavenregelingen met 100 vliegbewegingen is reeds afgegeven. Meer moet mogelijk zijn. Het is echter afhankelijk van de locatie en betreffende provincie.
Het verzoek is om zo spoedig mogelijk actie te nemen. Elke dag, die je wacht is een verloren dag. Besef, dat een TUG je slechts 12 vliegdagen geeft en de aanvraag voor een luchthavenregeling 3 tot 6 maanden kan duren!!! Wacht niet, maar neem actie.
We hebben vandaag met ambtenaren van drie provincies gesproken. Opvallend was hoe graag deze heren ons willen assisteren. Besef, dat zij het beleid niet gemaakt hebben, maar slechts uit moeten voeren. Elke provincie kan binnen een bepaalde bandbreedte zelf invulling geven aan de uitvoering van het beleid. Er is duidelijk verschil in beleid.
Informatie van jullieAls jullie al ervaring hebben met de aanvraag van een TUG veld of Luchthavenregeling, dan zouden we graag in het kort vernemen hoe het gegaan is en welke restricties er op het veld gelden. We zijn uiteraard extra benieuwd naar struikelblokken waar je tegenaan gelopen bent. Stuur de informatie naar:
frank.moorman@planet.nl We blijven oplossingsgericht werken naar de beloofde passende oplossing voor de start- en landingsproblematiek.
Mede namens Martijn van Voorst,
Frank Moorman
Contactpersonen per provincie:Provincie Groningen: Hendrik Cazemier, 050-3164534
Provincie Friesland: Simon Slotegraaf, 058-2925106
Provincie Drenthe: Geertje Akkerman, 0529-365679
Provincie Overijssel: Harrie Hamstra, 038-4997508
Provincie Gelderland: Gert Jan van Eijk, 026-3598744
Provincie Flevoland: Geert Jan ten Napel, 0320-265435
Provincie Utrecht: Suzanne Krueger, 030-2583117
Provincie Noord Holland: Sanne Ruijs, 023-5143775
Apart servicepunt voor info luchtvaart Noord Holland: 0800-9986734
Provincie Zuid Holland: Matthijs Mahler, 070-4418778
Provincie Zeeland: Berend Maring, 0118-631953
Provincie Noord-Brabant: Hans Wassenberg, 073-6812037
Provincie Limburg: Peter Simons, 043-3897549