Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 29 Mrt 2024, 04:45

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Titel: Overleg Provincies/KNVvL/Taakgroep snorvliegen, 3 dec 2010
BerichtGeplaatst: 06 Dec 2010, 10:28 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste Snorvliegers,

Afgelopen vrijdag 3 dec 2010 hebben we overleg gehad met de provincies om tot een "passende oplossing" voor snorvliegen te kunnen komen.

Even een geheugen opfrisser.
We zijn samen met de KNVvL al anderhalf jaar bezig om de overheid te overtuigen, dat de nieuwe regelgeving niet in verhouding staat met de aard van de luchtsport snorvliegen en daarmee ook onwerkbaar is. Dit heeft zelfs geleid tot een motie in de Tweede Kamer. Deze motie is aangenomen. In de motie werd aangegeven, dat er een "passende oplossing, zoals vrijstelling" moet komen voor ballonvaren, scherm-, zeilvliegen (lieren) en snorvliegen. Per 1 juli 2010 was de vrijstelling voor de eerste drie luchtsporten een feit. Voor de duidelijkheid: de vrijstellling was een mogelijke passende oplossing. Voor snorvliegen is geen vrijstelling gegeven. Hieronder wordt duidelijk waarom.

13 oktober j.l. hebben we overleg gehad bij Verkeer en Waterstaat. De vertegenwoordiging van de provincies was ook aanwezig. Eén van de heren zag dusdanig veel aanknopingspunten, dat hij verwachtte, dat we er samen uit zouden kunnen komen. V&W was enthousiast over het plan en gaf ons de vrijheid samen in overleg te gaan. Dit overleg heeft afgelopen vrijdag 3 dec plaatsgevonden.

Vooraf hadden we een voorstel ingediend. De inhoud van dit voorstel was gebaseerd op reeds bestaande regelgeving, wensen van onze kant, de kant van de provincie, etc. Het was zeer op de praktijk gericht en voorzag in een sterk vereenvoudigde aanvraagprocedure voor een start- en landingslocatie.

Een bekend knelpunt voor de aanvraag van een Luchthavenregeling (LHR) is de lange doorlooptijd (minimaal 3 tot 6 maanden). Dit heeft te maken met het feit dat Provinciale Staten (PS) het behandeld. PS is het hoogste orgaan in een provincie. De provincies vinden zelf ook, dat LHR aanvragen op een lager niveau behandeld moeten worden. Dit heeft grote voordelen. De ambtelijke en administratieve lasten gaan daardoor omlaag. Dit is noodzakelijk voor de provincies. Er is immers te weinig mankracht om alle zienswijzen, etc bij LHR aanvragen te behandelen.

Het overleg verliep in een positieve sfeer.
Op het moment, dat er oplossingsgericht gesproken ging worden werd het gesprek zakelijk. De voorzitter gaf aan, dat de provincies geen generieke regels wilden en dat ze volledige controle over het beleid ten aanzien van luchtvaart wilden behouden, Provincies hebben van het Rijk namelijk de bevoegdheid gekregen om eigen beleid te maken.
Dit had een oorzaak. Toen de nieuwe regelgeving van kracht ging bleek, dat het Rijk zeggenschap zou houden over de grote luchthavens. Dat was een domper voor de provincies.
Zeven maanden na invoering van de nieuwe regelgeving kregen drie luchtsporten de vrijstelling, waardoor van het beleid weinig anders terecht kwam dan ontheffingen afgeven voor MLA’s, Helikopter en snorvliegers.
Het geeft uiteraard ook aan hoe krom de nieuwe regelgeving in elkaar zit.
Hoe dan ook, je zult je voor kunnen stellen, dat de provincies op zijn zachts gezegd boos waren op de Rijksoverheid. Het gevolg was o.a., dat de hakken in het zand gingen voor verdere versoepeling van start en landingsmogelijkheden voor snorvliegen. Provincies hebben de vrijstelling die toegezegd was door de Rijksoverheid geblokkeerd.

Wij hebben een motortje en dat was een aanknopingspunt om volledige vrijstelling voor ons tegen te kunnen houden. Het feit dat er zonder motor niet gelierd kan worden is nog steeds iets waar geen enkele overheid zich in wilt verdiepen, want het is wel geaccepteerd om een ronkende lier installatie de hele dag in het veld te laten staan, maar drie stappen met een motor op je rug en wereld is te klein.

Na de behandeling van ons voorstel waren we heel erg benieuwd naar het voorstel van de Provincies. Het voorstel van de provincies hield in, dat LHR's in de toekomst vrijwel zeker door Gedeputeerde Staten i.p.v. Provinciale Staten behandeld gaan worden. Praktisch gezien houdt dit dus een vereenvoudigde procedure met een kortere doorlooptijd in.
Dit is eigenlijk helemaal geen voorstel, het is immers een aanpassing, die noodzakelijk is voor de provincies zelf.
Daar komt ook nog eens bij, dat er op dit moment twee provincies zijn, die al helemaal geen medewerking willen verlenen aan LHR aanvragen voor nieuwe snorvlieglocaties.

Het voorstel was voor ons dus onacceptabel. Als we er niet uit zouden komen, dan zou dit teruggekoppeld worden naar V&W, dat overigens inmiddels I&M (Infrastructuur en Milieu) heet.
Het gevolg is dus, dat we ondanks een zeer realistisch en voor beide partijen goed uitvoerbaar voorstel van onze kant het woord dan weer aan de politiek zou zijn. Er is immers voor snorvliegen dan geen invulling gegeven aan motie.

Nadat we bovenstaand aangegeven hadden gaven twee provincies te kennen, dat ze toch mogelijkheden zagen in ons voorstel. Aangezien het voor alle partijen voor de toekomst beter is als we er samen uitkomen zijn willen we het tegenvoorstel afwachten.

De situatie is zo, dat alle provincies eigen beleid kunnen maken. Dat zorgt voor een onverwachte diversiteit in beleid t.a.v. onder andere snorvliegen. Voorbeeld: in een lege provincie als Flevoland neemt men de aanvraag voor een nieuwe LHR voor snorvliegen niet in behandeling. Te bizar voor woorden, maar de landelijke overheid kan hier niets aan doen en ook het overkoepelende Inter Provinciale Overleg (IPO). Zeeland heeft zelfs in de beleidsnota staan, dat het geen medewerking zal geven aan aanvragen m.b.t. tot luchtvaart.
Als we er niet uitkomen, dan rest ons dus slechts terug te gaan naar de landelijke overheid.

Het zal duidelijk zijn, dat de druk nu erg op de ketel staat bij de vertegenwoordigers van de provincies. Een situatie die we eigenlijk niet willen, maar door de starre houding van de provincies zelf ontstaan is.

Met vriendelijke groet,

Martijn en Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.