Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Apr 2024, 02:56

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: TUG is binnen !!
BerichtGeplaatst: 20 Jan 2011, 16:33 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 15:21
Berichten: 5
Woonplaats: Eefde
Op 20 december verstuurd en op 20 januari in de brievenbus.
De goedkeuring voor mijn veldje is binnen.
Rekening houdend met de feestdagen en alle gevoeligheden rondom dit thema:

CHAPEAU PROVINCIE GELDERLAND

Nu nog mijn scherm terug van de keuring en een beetje mooi weer

Een blije vlieger uit het Oosten des lands


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: TUG is binnen !!
BerichtGeplaatst: 20 Jan 2011, 16:52 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:55
Berichten: 60
Woonplaats: zelhem
gefeliciteerd jan
maar feestdagen zijn toch de perfecte vliegdagen ? of je moet er van houden om naar de ikea te gaan :lol:
maar voorjaar mag het echt wel weer worden ja lekker een graadje of 20 heerlijk

groeten ook uit het oosten .. :roll: nog net iets oosterlijker
mijn scherm moet ook ff naar de keuring :o na kleine reparatie :oops:

_________________
Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: TUG is binnen !!
BerichtGeplaatst: 20 Jan 2011, 19:11 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
Hey Jan,

Gefiliciteerd man, voorlopig kun je legaal genieten van je veld,

Groeten Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: TUG is binnen !!
BerichtGeplaatst: 20 Jan 2011, 23:53 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:04
Berichten: 131
Jan, gefeliciteerd. Geniet er van.
Vlieg vaak, regelmatig, bewust, goed, veilig en met plezier.

janhoetink schreef:
CHAPEAU PROVINCIE GELDERLAND


Chapeau voor de uitvoerenden van de provincie Gelderland.
Dat zijn, op een enkeling na, hardwerkende en betrokken werknemers.
Over menig beleidsbepaler heb ik echter een andere mening. Deze doet hier niet ter zake.
Daarom het volgende, autobiografisch, verhaaltje:

Jaaaaaaaren geleden, toen mijn vader tijdens het hondje uitlaten mij al zoenend met een meisje signaleerde zei hij niets. Hij glimlachte, knikte, knipoogde naar me. En gaf mij, toen ik thuis kwam, een pollepel. “Hier, ga maar vast oefenen. Eerst de techniek leren, dan pas het rijbewijs.” Hij was toen al een wijs man. Alleen, ik begreep het nog niet.
Later, na wat rondvaarten op de wilde vaart, kwam ik bij een zweefvliegclub terecht. Enthousiast als ik was maakte ik per vliegdag liever 5 dan 3 lesvluchten. Dat het in die periode voorspoedig ging was niet alleen te merken aan de loon- en prijsspiraal. Ook aan het stijgend aantal starts en aan de toenemende vluchtprijs op mijn maandelijks te betalen vliegnota’s. “Jongen, doe het regelmatig, bewust en met plezier. Dan doe je het automatisch veilig.” Mijn vader was een wijs man.
Na mijn opleidingsperiode nam de vluchtduur toe. En de wekelijkse frequentie. Het kwam regelmatig voor dat vanuit het klaslokaal de wolkenontwikkeling in de gaten werd gehouden. Afhankelijk van de soort les, leerkracht en ligging van het klaslokaal wilde het tijdens de laatste 2 jaar op de middelbare school nog wel eens gebeuren dat er een praktijktoets volgde. Wat het lesgevend comité niet ontging. Zo bleek uit ouderavonden. Mijn vader was een wijs man. “Ja, hij doet dat met plezier, bewust en regelmatig. En veilig. Want zijn schoolresultaten lijden er niet onder.”
Wat jaren later werd ik zweefinstructeur. De zweefclub moest professioneler doch veilig draaien. Tijdens menig vliegdag sprak ik meer dan eens de woorden “doe het vaak, regelmatig, bewust, goed, veilig en met plezier.” En dat sloeg niet alleen op het vliegen. Mijn vader was een wijs man.

Moraal van dit verhaal:
De nieuwe regeling ondermijnt de vliegveiligheid. Doordat er veel te weinig ruimte aan het aantal officiële vliegbewegingen wordt gegeven.
De nieuwe regeling dwingt tot illegaal vliegen. En bevordert het niet juist invullen van het logboek. Waardoor de jaarlijkse rapportage aan het bevoegd gezag niet een beeld overeenkomstig de werkelijkheid weergeeft.

Vaak:
Stel een leerling maakt tijdens een lesuur 3 starts. Dat zijn minimaal 6 vliegbewegingen.
Regelmatig:
Stel de leerling lest 1 dag in de week 1 uur. Geeft op jaarbasis (52 x 6 =) 312 vliegbewegingen.
Uitval wegens het weer stel 1/3 deel, blijft over (312 x 2/3 =) 208 vliegbewegingen op jaarbasis.
Doorsnee genomen krijgt een gemiddeld TUG-veld een ontheffing voor 100 vliegbewegingen per gebruiksjaar. Een enkel veld voor 50 vliegbewegingen. Met een maximum van 3 dagen per maand op niet-aaneengesloten dagen. Een enkel veld met een maximum van 10 dagen per maand. (Bron gegevens: provincie Gelderland)
Een tekort aan 108 vliegbewegingen per gebruiksjaar.
Veilig:
Om binnen het gestelde kader van de wet- en regelgeving te blijven vliegen zal het aantal starts per lesuur verminderd moeten worden. Analoog aan bovenstaand rekenvoorbeeld geven 2 starts per lesuur nog steeds een tekort aan ruimte binnen het aantal toegestane vliegbewegingen. In de praktijk komt het er dus op neer dat een leerling per lesuur maar 1 start en 1 landing kan en mag maken. Waardoor deze per gebruiksjaar eventueel nog 69 extra landingen kan maken.
Het behoeft geen betoog dat een opleiding met 1 vlucht per dag per week gedurende 1 jaar geen juiste basis voor een veilige opleiding is.
Goed vliegerschap:
Vliegerschap is een optelling van kennis, attitude en geoefendheid, die het de vlieger mogelijk maakt om een luchtvaartuig, ook onder slechtere omstandigheden, veilig te bedienen. Het is ook het onder alle omstandigheden vermijden van potentiële risico’s, ook onder goede weersomstandigheden.
Goed vliegerschap stoelt op goede communicatie, zelfkritiek, geoefendheid, waakzaamheid, besluitvaardigheid en stress (overconfidentie hoort hier niet bij). De meeste ongelukken of bijna-ongelukken worden veroorzaakt door slecht vliegerschap.
Goed vliegerschap behouden dwong, dwingt en zal binnen een onveranderde toekomst instructeur en leerling dwingen tot illegaal vliegen.

Conclusie:
De betrokken beleidsbepalers van de TUG-regeling
- zijn medeverantwoordelijk aan een ongeval of ongeluk welke zijn oorsprong vindt in onvoldoende getraindheid van een vlieger door een te laag aantal maximaal officiële oefenbare vliegdagen;
- zetten vliegers en instructeurs aan tot overtreding van de wet- en regelgeving.

Voor wat het waard is.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: TUG is binnen !!
BerichtGeplaatst: 21 Jan 2011, 07:30 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Gefeliciteerd met je veld.

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: TUG is binnen !!
BerichtGeplaatst: 29 Okt 2011, 14:10 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:55
Berichten: 60
Woonplaats: zelhem
wat moet je bij deze vragn dan invullen kan overal wel 100 neerzetten maar dat word ook niet gewaardeerd denk ik
zeker als ik bezoek krijg

3.Vluchtinformatie

1.Soort luchtvaartuig: paramotor
merk/type: Nirvana rodeo registratie nr. PH-9N2

2.Datum/data:

3.Aantal gewenste dagen:

4.Aantal vliegbewegingen per dag

5.Tijdstip van de vluchten:

6.Air Operator Certificate (AOC) aanwezig:


4.Vluchtomschrijving (Reden aanvraag/Soort vlucht)

_________________
Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.