Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 22:31

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Titel: Re: Overleg vanaf 2012
BerichtGeplaatst: 07 Jun 2012, 15:48 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Update: 7 juni 2012:
Het vervolg gesprek heeft nog steeds niet plaatsgevonden. Het blijkt onmogelijk contact te leggen met de secretaris van de ICL. Ik heb diverse malen contact proberen te zoeken met hem. Dat is niet gelukt. Zelfs een vooraf afgesproken telefonisch overleg werd niet gemaakt. Het blijft dus bij radiostilte.
Tot op heden had hij alleen nog maar een concept geschreven n.a.v. het overleg van 12 april. Ik vond het van mijn kant niet fatsoenlijk om dit concept als definitief document te gaan gebruiken zonder hier overleg over gehad te hebben. Omgekeerd vond ik het niet echt fatsoenlijk, dat afspraken niet nagekomen werden en de oplossingsgerichtheid op de lange baan geschoven werd.
Afgelopen maandag 4 juni 2012 heb ik daarom de knoop doorgehakt. Ik heb overleg gehad met een collega van bovengenoemde heer. Dit gesprek heb ik als het afsluitende gesprek beschouwd. De betreffende ambtenaar zou de boodschap doorgeven.
Hierop heb ik zowel de KNVvL als DGLM ingelicht.
De volgende dag heb ik overleg gehad met de KNVvL. Het toeval wil, dat er die middag overleg was vanuit de KNVvL met de betreffende persoon van DGLM.

Wat gaat er nu gebeuren? Op korte termijn heeft deze persoon contact met het IPO (Inter Provinciaal Overleg). Ze wil weten waarom er na zo'n lange tijd nog steeds geen oplossing is. Een logische stap van haar kant. Ze moet immers inventariseren.
Van onze kant hebben we duidelijk gemaakt, dat we al het mogelijke gedaan hebben om er met de provincies uit te komen. Tevens aangegeven, dat we van mening zijn, dat het Rijk nu aan zet is.
Weg houden gezonde druk op de ketel!

Tot zo ver weer. Als ik nieuws heb, dan meld ik dat uiteraard weer.

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Overleg vanaf 2012
BerichtGeplaatst: 09 Jun 2012, 13:11 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Dat was weer een hele mond vol Pim :o ;) :mrgreen: ....

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Overleg vanaf 2012
BerichtGeplaatst: 10 Jun 2012, 19:36 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
Je hebt weer mooi gesproken Pim, ben het grotendeels met je eens,
In de politieke schaapskooi is er veel gemekker, en ten tijde van verkiezingen gaat dit over in een oorverdovend geblaat.
Maar als het puntje bij het paaltje komt, komt er maar weinig wol af

Groeten Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Overleg vanaf 2012
BerichtGeplaatst: 26 Jun 2012, 13:59 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Waarde collega snorvliegers en geïnteresseerden,

Vandaag heeft er een zgn. GA overleg plaatsgevonden tussen de KNVvL en DGLM.
Dit is een platform, dat opgericht is om direct bepaalde zaken en knelpunten in de recreatieve luchtvaart te kunnen tafelen.
Vandaag is er o.a. gesproken over onze situatie. Gisteren heb ik hierover contact gehad met de persoon bij DGLM.

Concreet inhoudelijk valt er nog niet zo heel veel te zeggen over het gesprek van vandaag, maar toch even wat lichtpuntjes.
1. Er is toegegeven, dat bepaalde "dossiers" te lang blijven liggen. Dit komt mede door reorganisaties binnen de overheden.
2. 5 Juli is er overleg met de provincies. Tijdens dit gesprek zal naar boven moeten komen waarom er met de provincies geen oplossing gekomen is.
3. De TUG problematiek wordt aangepakt. Dit geldt overigens niet alleen voor snorvliegen, maar ook voor andere luchtsporten zoals ballonvaren.
4. Er zullen werkgroepen gevormd worden om knelpunten in de kleine luchtvaart aan te pakken. Let wel, het gesprek is algemener geweest, dan alleen voor snorvliegen.
5. De Staatssecretaris is geattendeerd op bovenstaande.

Meer valt er op dit moment nog niet te zeggen. Het GA platform is er niet voor ingericht om details te bespreken. Dat zal apart gaan gebeuren. Ik verwacht zelf dus ook een uitnodiging.

Oh ja, ik blijf doorgaan.
Hartelijk dank voor alle warme reacties, die ik van veel snorvliegers afgelopen weekend in Basse-Ham heb mogen ontvangen.

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Overleg vanaf 2012
BerichtGeplaatst: 28 Jun 2012, 20:10 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:28
Berichten: 37
Heel goed bezig Frank,bedankt voor je inzet

Groetjes Bert :D


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Overleg vanaf 2012
BerichtGeplaatst: 24 Jul 2012, 16:30 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Update 24 juli 2012

Het is vandaag precies 28 maanden na het aannemen van de motie de Rouwe/Meeuwis.
Vorige week vernomen, dat degene, die de tweede poging het experiment leven in te blazen toegegeven heeft, dat veel dossiers, waaronder het dossier snorvliegen is blijven liggen. Er wordt extra mankracht ingezet om de dossiers de nodige aandacht te geven.
Frappant is echter, dat het dossier snorvliegen geen "slapend" dossier is, maar een dossier waar we heel actief mee bezig zijn. Een verkeerde voorstelling van zaken dus.
Samen met de KNVvL beraad ik me nu op de juiste volgende stap. Het is nu vakantie tijd, waardoor het even op zich laat wachten.

Vandaag een wijziging op de RVGLT (Regeling Veilig Gebruik Luchthavens en andere Terreinen) op www.snorvliegen.info gepubliceerd.
Het betreft meerdere luchtsporten. Voor ons zijn wijzigingen bij soaren (een aantal snorvliegers soaren ook) en terrein eisen voor snorvliegen.
Voor soaren worden geen terreineisen meer gesteld. Tevens is soaren nu als definitie opgenomen in de RVGLT.

Voor snorvliegen is de 500m eis voor obstakels hoger dan 45m aangepast. Voorheen was het een eis, nu moet de exploitant (de snorvlieger dus) maatregelen nemen voor veilig gebruik van het terrein als er een obstakel binnen 500m van >45m is. Er staat niet beschreven wat de maatregelen moeten zijn. Denk hierbij aan het goed briefen van een medegebruiker van het terrein en/of de in- en uitvlieg richting aan te passen. Gewoon logisch nadenken dus.

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Overleg vanaf 2012
BerichtGeplaatst: 27 Sep 2012, 17:54 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Citaat:
I&M (het oude Verkeer & Waterstaat) heeft toegegeven, dat te veel dossiers zijn blijven liggen, mede door een reorganisatie.
Er wordt ook oplossingsgericht gewerkt en de opzet die nu gebruikt wordt heeft in 2002 goede resultaten gehad.
Speciaal voor de grootste knelpunten, en daar is ons start- en landingsprobleem er een van, is iemand aangesteld.
Op 18 oktober a.s. is er een overleg tussen I&M en de KNVvL. We zijn hiervoor bezig een soort knelpunten nota in elkaar te zetten met alle luchtsporten, die besproken worden. Het zal duidelijk zijn, dat ik de honeurs voor de voorbereiding hiervan voor onze luchtsport waarneem.


Beste snorvliegers,

Bovenstaande "Quote" stond al elders op dit forum, maar hij hoort uiteraard ook hier thuis om deze thread volledig te houden.
We zijn druk bezig om de "knelpunten nota" goed en volledig te krijgen. KNVvL Operations neemt hierin het voortouw. Aangezien het hoofddocument met "Google docs" vanaf elke plaats in de wereld bereikbaar is (zolang je maar een internet verbinding en een computer hebt) kan er aan gewerkt worden.

Ik besef, dat het allemaal erg lang duurt. Veel te lang zelfs. Nu al ruim 30 maanden en drie regeringen. Een startbaan op Schiphol wordt sneller geregeld.

Groetjes en blijf vooral veel plezier hebben van onze prachtige luchtsport,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Overleg vanaf 2012
BerichtGeplaatst: 25 Okt 2012, 19:14 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste paramotorvliegers,

We zijn inmiddels 31 maanden onderweg sinds de motie.
Het knelpuntenoverleg heeft nog geen resultaat opgeleverd. Nog sterker, hoewel de knelpunten nota gezamenlijk goed voorbereid was (het ging over meerdere luchtsporten) bleek tijdens het overleg, dat het gebruikte format niet goed was.
I&M had en soort invulformulier gemaakt, dat nog geen definitieve versie was, maar wel gebruikt moest worden. Dat had ook voor het overleg overhandigd kunnen worden, waardoor de effectieviteit van het overleg groter zou zijn.

Er was nog steeds niet bij de provincies geinventariseerd waarom het telkens fout gegaan is. Eind november is nu een overleg tussen I&M en de provincies gepland. De voorzitter van de Interprovinciale Contactgroep Luchthavens (de contactgroep waar we telkens mee in overleg geweest zijn) zou mijnsinziens ook ter verantwoording geroepen kunnen worden. Dat hoeft geen zes maanden te duren.

Ik had het nog even stil gehouden, maar vanmiddag heb ik in Den Haag op het Binnenhof een goed gesprek gehad met twee Kamerleden gehad, beide VVD.
Dit gesprek had ik uiteraard zeer goed voorbereid. De VVD staat voor meer vrijheid en verantwoordelijkheid bij de burger en minder overheidsbemoeienis. Het feit, dat we al 31 maanden proberen tot een oplossing te komen, waarbij de provincies telkens niet thuis geven werd met verbazing ontvangen.
Het hele verhaal is behoorlijk complex geworden. Om via de Tweede Kamer tot een oplossing te komen moeten we ook de knelpunten, die ooit door minister Eurlings genoemd zijn, die een struikelblok voor een vrijstelling zouden kunnen zijn in opgenschouw nemen.

Er waren drie knelpunten: niet genoemd zijn in de BIGNAL, mogelijke geluidsoverlast, die met name bij concentraties veroorzaakt kon worden en de discussie over de zwaardere type snorvliegtuigen (trikes).

Op alle knelpunten heb ik antwoord kunnen geven.
1. BIGNAL. Daar stonden we niet in genoemd. We zijn een erg jonge luchtsport. Het zou ook niet meer gebeuren, vanwege de RBML, die voorbereiding was. Daarin zouden we een vergelijkbare status krijgen. Dat is niet gebeurd.
2. Geluidsoverlast bij concentraties als scholen. Door de vrijstelling alleen voor PGL gebrevetteerde vliegers te vragen is de kans op geconcentreerde geluidsbelasting door de vrijstelling (scholen) erg klein. Een gebrevetteerde vliegen blijft immers, integestelling tot een leerling, niet voortdurend bij het veld.
Tevens zaken uit de Regeling Burger Luchthavens uitgelegd in een document. Wellicht ben je daar niet mee bekend. In de RBL worden de kaders uitgelegd over geluid en veiligheid (plaatsgebonden risico). Voor ons is er praktisch gezien geen probleem t.a.v. de wet milieubeheer en het risico model.
3. Trikes. Dat is de meest lastige. De trike staat niet in de wet genoemd en IL&T ziet het als een MLA. Het is onmogelijk om voor een niet bestaand iets een vrijstelling aan te vragen. Vanaf het begin was het ook alleen de bedoeling de vrijstelling aan te vragen voor voetstarters. Hoewel ik daar persoonlijk moeite mee heb, heb ik het vandaag toch zo aangegeven.
De minister had immers aangegeven, dat de vrijstelling voor de "zwaardere categorie" niet zou gelden. Dan moet je een opdeling maken. Waar leg je de grens? Bij de Duitse limiet van 120KG, een of twee persoons, etc?
Inmiddels heb ik geleerd, dat we stapje voor stapje moeten gaan. Als het lukt om de vrijstelling te krijgen, dan wordt de volgende stap de definiering van de trike in de wet. We zouden dan volgens het Duitse model alles tot 120KG bij de voetstarters kunnen proberen te krijgen. Dit is slechts een voorbeeld.
De strekking van dit verhaal is meegegeven aan de twee leden van de Tweede Kamer. Ook daar moet dus een goede oplossing voor komen.
Let wel, als de vrijstelling er voor voestarters zou komen, dan kunnen trikevliegers uiteraard voorlopig op de huidige voet doorgaan. Daar verandert dan niets. Uiteraard gaan we dan wel door.

De huidige vrijgestelde luchtvaartuigen (vrije ballonnen, schermzweeftoestellen en schermvliegtuigen) moeten een verklaring van geen bezwaar i.v.m. met de openbare orde en veiligheid bij de burgemeester aanvragen.
Sommige gemeenten maken misbruik door hoge leges te heffen als afschrikking of door oneigelijke argumenten te gebruiken om de verklaring niet af te geven. Ook dit heb ik aan de kaak gesteld.

Ik heb tevens de start en landing video, die ook op de "Info" pagina van http://www.snorvliegen.info staat laten zien om aan te tonen, dat we erg weinig ruimte nodig hebben. De reactie was ook, dat het hele verhaal eigenlijk "nergens over gaat".
We hebben afgesproken contact te houden. Even afwachten op welke manier het kamerlid, dat ermee aan de slag gaat politieke druk uit kan gaan oefenen.

Ik heb in het hele traject, dat ik nu doorlopen heb ik, buiten de interne contacten bij de KNVvL natuurlijk, slechts tweemaal echt positieve energie ontvangen. Dat was beide keren tijdens de gesprekken met Kamerleden.

Tot zover weer.
Ik heb gezaaid.....
En ook de stille diplomatie gaat verder.

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Overleg vanaf 2012
BerichtGeplaatst: 25 Okt 2012, 19:44 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Bedankt voor de update Frank :) ...

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Overleg vanaf 2012
BerichtGeplaatst: 29 Okt 2012, 21:04 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:08
Berichten: 286
Woonplaats: Waddinxveen
Frank,

Wie zaait zal oogsten!!

Bedankt voor je inzet.

Groeten,
Peter

_________________
Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.