Hoi Jacques,
Bedankt voor je reactie.
Het geeft maar weer eens aan hoe lang we al bezig zijn.
De RBML had oplossingen moeten bieden voor o.a. luchtsporten, zoals snorvliegen.
Bij de invoering van de RBML heeft de Rijksoverheid de verantwoordelijkheden (beleid) voor luchtvaart zo veel mogelijk gedereguleerd naar lagere overheden. Dat zijn de provincies geworden.
De provincies waren niet goed voorbereid op deze taak. Een bijkomend probleem is, dat er vooral milieu ambtenaren op luchtvaart gezet zijn. Deze dames en heren proberen hun werk zo goed mogelijk te doen. Ik zou zelfs willen zeggen, beter dan de personen die het daadwerkelijke beleid maken.
De uitvoerende ambtenaren willen echt met ons meedenken en werken. Dat is me inmiddels wel duidelijk geworden. In de afgelopen periode hebben ook zij veel geleerd van luchtsporten. Van belang is, dat we allemaal ambassadeur van onze luchtsport zijn. Een goed voorbeeld is hoe jij zelf actief bezig bent om de geluidsproductie met technische middelen terug te dringen. Dat is aantoonbaar en wordt enthousiast ontvangen door de heren waar ik vorige week mee aan tafel zat. Er werd door één van hen ook zeer terecht gereageerd, dat het voor de sector ook lastig is om geluidsbeperkende maatregelen door te voeren. Een wijziging aan een snorvliegtuigmotor moet immers goedgekeurd worden door de minister (zie verlenging S-BVL). Ik heb duidelijk aangegeven, dat je direct samenwerkt met de fabriek.
Vroeger had je één Rijksoverheid, die het bepaalde. Dan kon je linksom of rechtsom.
Nu heb je 12 provincies met 12 aparte luchtvaartnota's. Dus 12 beleidsvisies. Dan heb je dus nog het spanningsveld tussen de ambtenaren, die echt met ons mee willen werken en denken en de daadwerkelijke beleidsmakers. Wij schommelen daar tussen in.
Tegen deze stroom in wil ik een gezonde landelijke regeling voor snorvliegen, waarbij we allemaal op een normale manier met respect naar de omgeving en het milieu kunnen vliegen, cursisten goed en veilig opgeleid kunnen worden en ontwikkelingen niet tegen gehouden worden.
Door telkens maar uit te blijven leggen en door te zetten komt er (als we allemaal onze stinkende best doen) een beeld, dat snorvliegen geen zure melk bij koeien veroorzaakt, zoals men vergelijkbaar in 1839 dacht bij de opening van de eerste spoorverbinding in Nederland.
Sinds vandaag publiceer ik ook via Twitter. Mijn eerste tweets zijn geretweet door de KNVvL.
In het begin was ik zeer terughoudend met het publiceren van waar we mee bezig zijn. Die visie laat ik nu steeds meer los.
Ik vond het op machtsmisbruik lijken als je tussentijds met informatie kwam waar de andere partij geen invloed op had. Dat zou dus eerder schade dan voordeel opleveren. Ik wil te allen tijde 100% fatsoenlijk blijven.
Met Twitter wil ik via de sociale media onze luchtsport op de kaart zetten.
Laat ik deze posting afsluiten met een anecdote.
In de provinciale luchtvaartnota's wordt, zover ik na heb kunnen gaan, veel gerefereerd aan natuur, stiltegebieden, etc. Vliegtuigen zouden significante verstoringen te weeg brengen.
In dierentuinen worden dieren actief gemaakt door het eten niet op een dienblaadje te serveren. Ze moeten er naar gaan zoeken.
Dieren kunnen nog actiever gemaakt worden door ze juist zo nu en dan te laten schrikken. Een Kieviet is heel slim, als je hem verstoord, dan doet hij net alsof hij op een andere plaats op zijn nest gaat zitten. Als je hem niet meer verstoord, dan zal dit natuurlijke gedrag kunnen verdwijnen.
Het gedrag van dieren kan bij te ver gaande cultivering de verkeerde kant op gaan.
Het bewijs is in mijn tuin te zien. We hebben twee konijnen en die lopen sinds kort vrij rond. ze hebben zichzelf uitgegraven en als liberale man vind ik dat ze recht hebben op hun vrijheid. Ze gaan namelijk verantwoord met de verworven vrijheid om.
Er lopen ook (vreemde) katten door de tuin. De konijnen rennen achter de katten aan en die slaan op de vlucht. De omgekeerde wereld! Gekker moet het echt niet worden
Veel vliegplezier,
Frank