Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 22:05

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Publicatie Staatscourant eind aug/begin sept 2012
BerichtGeplaatst: 10 Aug 2012, 14:46 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste Snorvliegers,

Ongeveer twee weken geleden had ik om een vraag van een Belgische snorvlieger te kunnen beantwoorden contact met IL&T.
Bij toeval werd er tevens over een publicatie in de Staatscourant verteld. Vanmorgen heb ik de betreffende persoon teruggebeld om meer informatie in te kunnen winnen. Het ging immers ook over snorvliegen. De wet spreekt hier over schermvliegen. En schermvliegen is alleen de voetgestarte versie.
IL&T (toen nog IVW) had al eerder aangegeven, dat trikes volgens de wet MLA's zijn.
Ik rook nu onraad, vandaar, dat ik nogmaals contact gezocht heb.

In het vroege voorjaar van 2011 hebben we met functionarissen van IL&T afgesproken, dat we v.w.b. de categorisering van trikes op de EASA regelgeving zouden wachten. In april 2012 zou EASA met regels komen voor vliegtuigtypen, die in de zgn. Annex II staan. Voor bepaalde luchtvaartuigen uit Annex II komt er (voorlopig) geen Europese overkoepelende regelgeving. Dat betekent, dat de nationale authoriteiten zelf voor de regelgeving zorgen.

Over onderstaande is zover ik na heb kunnen gaan geen overleg gevoerd met de betrokken partij.
Van de KNVvL heb ik geen reactie ontvangen, dat er overleg geweest is. Met mij, als bestuurslid van de afdeling gemotoriseerd vliegen voor snorvliegen, is ook geen contact geweest.

In het bovengenoemde gesprek (van het voorjaar 2011) was het standpunt van IL&T t.a.v. trikes dus helder. Ik heb toen aangegeven, dat om meerdere redenen het niet praktisch uitvoerbaar is om trikes onder de MLA's te zetten. Denk alleen al aan de opleidingseis, dat je van de verplichte 30 opleidingsuren er 20 DBO (Dubbel Besturings Onderricht, dus met een instructeur) moet vliegen. Dit heb ik vanmorgen wederom aangegeven.
Ook het afdelingsbestuur van gemotoriseerd vliegen ziet geen toegevoegde waarde om van trikes MLA's te maken.

In de opleiding voor RPL (Recreational Pilot License) staat zover ik na heb kunnen gaan geen belangrijke specifieke informatie over schermvliegen. De vraag is dan wat de toegevoegde waarde is. Omgekeerd, de huidige PGL opleiding zou dus beter zijn, dan de RPL opleiding.

Ik weet niet hoe het precies in de Staatscourant komt te staan. We moeten even afwachten wat er in komt te staan. Het ministerie heeft overigens de tekst geschreven, niet IL&T. IL&T controleert de tekst slechts. Op deze manier werd ik getipt.

Trike vliegers hoeven zich geen zorgen te maken over terreinen. De aanvraag procedure voor TUGs en LHR's is identiek aan die van snorvliegtuigen.
Wat men met de brevetten gaat doen is nog volstrekt onduidelijk. Het kan niet zo zijn, dat iedereen ineens een RPL nodig heeft. Dat zou echt onbehoorlijk zijn. Sinds 2004 wordt het toegestaan om met PGL brevetten te vliegen.

Wat komt er verder in te staan:

1. Snorvliegtuigen (schermvliegtuigen) moeten een S-BVL/BVI hebben. We weten niet beter. Formeel bleek dat echter in de wet niet zo 100% waterdicht geregeld te zijn. Ook hier ben ik al langer van op de hoogte. Nog sterker, ik heb tijdens een vergadering aan IL&T gevraagd waarom we jaarlijks 78 Euro moeten betalen voor de verlenging van de S-BVL als die geen rechtsgrond heeft.
Juridisch betekent het natuurlijk wel, dat er nu duidelijkheid is. Dat heeft ook voordelen.
2. Er komt een nieuwe categorie bij: MLH. Dit zijn lichte helicopters en gyrocopters. Die kunnen dus met een RPL-H gevlogen worden.
3. Voor voetstarters verandert er verder niets. Het KEI blijft de PGL brevetten uitschrijven.
4. Zoals iedereen weet is het verboden om commerciele activiteiten te ontplooien met snorvliegtuigen. Dit wordt nog eens expliciet uitgelegd/vermeld in de publicatie.
5. Het plan is om meer te gaan handhaven op het niet naleven van de regelgeving. Op zich is dit geen probleem. Nog sterker, de eventuele rotte appels (als die er al tussen zitten!) worden er dan tussen uit gehaald. Dit zal de toekomst van snorvliegen alleen maar ten goede kunnen komen.

Tevens heb ik gevraagd wat nu precies de status van een snorvliegtuig is. In de wet wordt deze als "schermvliegtuig" gedefinieerd.
Als je je TUG er op naslaat, dan kun je lezen, dat er gerefereerd wordt aan een artikel 8a.51. In het bijbehorende artikel 21 staan de luchtvaartuigen genoemd, waar artikel 8a.51 over gaat. MLA's staan hier in, maar schermvliegtuigen niet. Het was voor Zeeland zelfs de reden om een TUG aanvraag niet in behandeling te nemen.
We zijn in dit geval "zweeftoestellen". Die staan er wel in. Ook hier nu duidelijkheid. Zeeland heeft dus de TUG onrechtmatig geweigerd.

Zijn we dan vrijgesteld voor de landing?
Ik ben er op door gaan vragen, want artikel 8a.50 gaat over vrijgestelde luchtvaartuigen. In het bijbehorende art 20 staan de betreffende luchtvaartuigen. Zweeftoestellen staan er bij en zijn alleen vrijgesteld voor de landing. Denk hierbij aan zweefvliegtuigen, die formeel een buitenlanding moeten kunnen maken. Als dat niet zou mogen, dan is een buitenlanding een noodlanding. Het zou van zeer slecht vliegerschap getuigen als de vlieger er bij de vluchtvoorbereiding al vanuit zou gaan, dat hij/zij een mogelijke noodlanding gaat maken. Vandaar deze vrijstelling in de wet. Voor bemande ballonen geldt dezelfde vrijstelling. Ze zijn sinds 1 juli 2010 ook vrijgesteld voor het opstijgen.

Aangezien schermvliegtuigen (voetgestarte snorvliegtuigen) zweeftoestellen zijn, zouden die dus vrijgesteld zijn voor de landing. Helaas kent de wet niet alleen de letterlijke tekst, maar ook de bedoeling erachter. We vliegen met een (hulp)motor en kunnen daarom te allen tijde bepalen waar we landen. Pas als de motor het niet meer doet kunnen we ons beroepen op art 8a.50. De landing is dan geen noodlanding, maar een ongeplande buitenlanding, net als bij een gewoon zweefvliegtuig.

Uiteraard heb ik het tevens over de start- en landingsproblematiek gehad. Gewoon om even te polsen of de publicaties in de Staatscourant ook nog voordelen op kunnen leveren. Daar is (zoals verwacht) verder niets uit gekomen. Wederom zal ik de jullie de details van het gesprek besparen. Na mijn vakantie ga ik met de KNVvL verder. Daar heb ik al een afspraak over gemaakt.

Nogmaals, voor mij kwam de informatie over de voorgenomen publicatie in de Staatscourant ook als donderslag bij heldere hemel. Aangezien er geen overleg geweest is heb ik daar ook zo mijn eigen gevoelens bij. Zeker, omdat ik met veel mensen in overleg geweest ben en deze pesonen ook veel uitgelegd heb over de aard van de luchtsport snorvliegen, zowel de voetstarters als de trikes. Tel daarbij op de afspraak, dat we zouden wachten tot de regelgeving van EASA.
We zullen echt even af moeten wachten op de publicatie zelf.

Als laatste: emotionale reacties op dit bericht zullen eerder schade brengen, dan een toegevoegde waarde hebben.

Laat je het vliegplezier niet ontnemen. Daarvoor is onze luchtsport veel te mooi!

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Publicatie Staatscourant eind aug/begin sept 2012
BerichtGeplaatst: 27 Sep 2012, 19:43 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Geen nieuws=goed nieuws(?)


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Publicatie Staatscourant eind aug/begin sept 2012
BerichtGeplaatst: 27 Sep 2012, 20:42 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Geen nieuws=goed nieuws(?)


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.