Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 18 Aug 2018, 16:26
Aangepast zoeken
------------- ------------- ------------- -------------


Alle tijden zijn UTC





Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Titel: EU Brevetten
BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2013, 11:47 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 973
Woonplaats: Loosdrecht
Allen,

Op de KNVvL site valt te lezen, dat vanaf 8 april 2013 nieuwe brevetten uitgegeven gaan worden. Het betreft de brevetten PPL en hoger.
Voor een RPL brevet (MLA) geldt dit niet.
Ook niet voor het PGL brevet.
Deze luchtvaartuigen vallen immers onder Annex II van EASA.
EASA is de overkoepelende Europese organisatie en Annex II is een vergaarbak van luchtvaartuigen, waar men nog geen Europese richtlijnen voor geschreven heeft.
Dit gaat mogelijk veranderen, maar de verwachting is, dat dit nog wel even voor paramotorvliegen zal duren.
De nationale autoriteit (voor ons dus I&M) is zolang er geen Europese wetgeving komt verantwoordelijk.

Lees hier: http://www.knvvl.nl/actueel/nieuws-knvv ... -brevetten

De KNVvL is tevens bezig om alle brevetten onder één instituut samen te laten vallen. Er zal dus een nieuw instituut ingericht worden i.p.v. het KEI (KNVvL Examinerings Instituut).
De wens is om ook de Annex II luchtvaartuigen daar in op te nemen.
Op het eerste gezicht lijkt dit slechts voordelen te hebben.

Binnen de taakgroep paramotor hebben we echter besloten, dat we voorlopig afstand willen houden.
De hoofdredenen:
1. Binnen het nieuwe instituut zullen audits op opleidingen en examinering verplicht gesteld worden. Dit zijn extra beperkende regels, waarvan de nut en de noodzaak op dit moment niet duidelijk zijn. Controle is in principe een goede zaak, maar de praktische uitvoering en consequenties kunnen problemen geven.
2. Het PGL brevet heeft op dit moment juridisch gezien geen status. Praktisch gezien kun je er wel mee aantonen, dat je "geoefend" bent. Dit laatste moet je immers wettelijk gezien weer wel aan kunnen tonen. Ook erg belangrijk voor je verzekering. Daarmee is een geldig het PGL brevet dus weer wel van belang.
3. De trikes staan (nog steeds) niet gedefinieerd in het Luchtverkeersreglement. IL&T houdt vast aan hun mening, dat het MLA's zijn. Praktisch gezien is dit om diverse redenen niet mogelijk.
4. Van belang is, dat eerst de basis van onze problematiek opgelost moet worden: de opstijg- en landingsproblematiek.
Op dit moment is het (praktisch gezien) niet of nauwelijks mogelijk om paramotorvliegen in Nederland geheel legaal te beoefenen.
De TUG is geen oplossing, twee provincies geven geen Luchthavenregelingen uit en de meeste provincies sturen aan op een TUG. Zelfs als een Luchthavenregeling aangevraagd wordt.
Voor diverse scholen is een TUG onwerkbaar. Stel je eens voor wat de consequenties van een audit zouden zijn als er op de 13 dag van het jaar vanaf een TUG training gegeven wordt of er een derde vlucht van de dag gemaakt wordt.

Uiteraard loopt het traject tot invulling van de motie de Rouwe/Meeuwis nog steeds.
De huidige status is, dat I&M (DGB) contact wil hebben met de voorzitter van de Interprovinciale Contactgroep Luchthavens. In normaal Nederlands met de oude termen: Verkeer & Waterstaat wil een ultieme poging ondernemen om toch samen met de provincies tot een oplossing te komen.
Als deze poging mislukt, dan wordt door ons van DGB verwacht om samen met ons tot een oplossing te komen. Lukt dit niet, of in eerste instantie niet, dan zal de politiek wederom benaderd worden. Uiteindelijk zal DGB de oplossing moeten geven (gedelegeerd vanuit de politiek of direct). Ik hoop, dat we de druk vanuit de politiek niet nodig hebben om tot de oplossing te komen. DGB kent ons standpunt, weet hoe we er in staan en weet ook wat onze vervolgstappen bij afwezigheid van resultaat zullen zijn.
Nogmaals, ik hoop, dat gezond verstand prevaleert en dat we er zonder zware stappen uit kunnen komen.

De houding van de provincies vind ik persoonlijk onfatsoenlijk. Zij negeren het probleem en geven aan, dat er eigenlijk geen probleem is. Zeeland spant de kroon door TUG en luchthavenregelingen voor onze luchtsport niet in behandeling te nemen. De ambtelijke en administratieve lasten zijn hierdoor nihil. Andere provincies hebben de TUG tot de standaard gemaakt. Hierdoor worden de lasten voorkomen, maar het is geen oplossing. De FUG is, zoals de naam ook zegt voor Tijdelijk en Uitzonderlijk gebruik. De behoefte van de paramotorvlieger is om regelmatig te kunnen vliegen en ook samen. De 24 uurs melding vooraf heeft geen toegevoegde waarde behoudens het nog beter kunnen traceren van de betreffende vlieger ingeval van een klacht. De praktijk leert, dat er niet of nauwelijks klachten zijn.
Ik weet, dat veel vliegers genieten van hun TUGs en dat er praktisch gezien prima gevlogen kan worden. Bedenk echter wat de consequenties zijn als er daadwerkelijk op de precieze regels gehandhaafd wordt.
Dit is in het verleden al gebeurd en heeft o.a. tot rechtszaken geleid. Minimaal één van onze vliegers is inmiddels al gestopt vanwege handhaving op vergaande regelgeving. De betreffende burgemeester ging mee in de gedachtenwereld van de klager.

Het goede overleg, dat ik met de KLPD (nu Landelijke Politie) heb draagt er toe bij, dat er slechts gehandhaafd wordt als dit ook echt nodig is.
"Rotte appels", als die er al zijn, zullen verwijderd worden.

Namens de Taakgroep Paramotor,

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 


Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.