Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 14:53

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Onderzoeksraad n.a.v. ongeluk Dalfsen
BerichtGeplaatst: 15 Jul 2013, 21:18 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste Paramotorvliegers,

Op 21 april j.l. heeft er, zoals de meesten van jullie weten, een noodlottig ongeval plaatsgevonden.
Er is tijdens het onderzoek geen informatie over de toedracht van dit ongeluk gepubliceerd.
Enerzijds is dit gebruikelijk, omdat je echt eerst alle feiten wilt onderzoeken, voordat je met conclusies naar buiten kunt en wilt komen.
Anderzijds is het altijd erg jammer, dat een onderzoek vrij lang duurt. De impact op vliegers is na verloop van tijd altijd minder dan direct na een ongeluk.

Twee paramotorvliegers/instructeurs hebben hun medewerking verleend aan het onderzoek.
Zelf ben ik niet betrokken geweest bij het onderzoek, maar heb vanwege mijn vertegenwoordiging van de paramotorvliegers bij de KNVvL regelmatig contact gehad met de KLPD en beide bij het onderzoek betrokken paramotorvliegers.

De Onderzoeksraad Voor Veiligheid heeft in de kwartaal rapportage een kort artikel geschreven over de toedracht.
Het is naar mijn mening wel een heel sumier artikel geworden.

Hieronder het gedeelte van het paramotorongeluk:

Afbeelding

om het hele document te lezen. Hierin staan diverse ongevallen beschreven.

Er zijn diverse leringen te trekken uit het ongeval, dat plaatsgevonden heeft in de Overijsselse Vecht bij Dalfsen:

1. Preflight
Uit het onderzoek is gebleken, dat de vluchtvoorbereiding niet goed verlopen is. De witte transportdop zat nog op de brandstoftank.
Hierdoor is er een vacuum ontstaan in de brandstoftank. Vrijwel zeker is dit de aanleiding van de motorstoring.

2. Vliegregels
Ooggetuigen hebben verklaard, dat de vlieger laag gevlogen heeft. Als je laag vliegt boven water en je krijgt onverhoopt een motorstoring, dan is de kans dat je in het water terecht komt groot. Dit is uiteraard afhankelijk van de hoogte waarop je vliegt.
In het Luchtverkeersreglement (LVR) staat, dat we te allen tijde een veilige landing moeten kunnen maken ingeval van een motorstoring. Dit is niet zomaar een regeltje, het is een puur noodzakelijke veiligheidsregel waar niet aan getornd mag worden.
We zijn ook allemaal op de hoogte van de minimum vlieghoogte waar we ons aan te houden hebben.

De paramotorvlieger is na de motorstoring in het water terecht gekomen en is verstrikt geraakt in de lijnen van zijn scherm. Hierdoor heeft hij zichzelf niet meer kunnen redden.

3. Geleerde lessen
Het is eenvoudig te stellen, dat je altijd een goede preflight inspectie moet doen en je altijd aan de regels moet houden.
Als we dat allemaal doen, dan is de kans op een incident of erger uiterst klein.

Paramotorvliegen is nu ruim negen jaar gelegaliseerd in Nederland en de veilgheidstatistieken zien er zeer goed uit.
Onze luchtsport heeft zich bewezen zeer veilig te zijn. Een onverhoopte motorstoring leidt daadwerkelijk tot niets meer, dan een ongeplande buitenlanding.
Er zijn diverse redenen om vooraf al aan te kunnen geven, dat onze sport in basis veilig is: goed en gekeurd materiaal, tweejaarlijkse schermkeuringen, heldere regelgeving waarin duidelijk staat waar we ons aan dienen te houden (LVR en RVGLT), etc.

Ben jij een vlieger met gevoel voor verantwoordelijkheid?
Hoe vaak doe jij de preflight grondig? Doe je ook een postflight, oftwel een een controle van je materiaal na de vlucht.
Hoe goed doe je de vijfpunten check? En check je altijd de pinnen van je reserve chute?
Vlieg je wel eens buiten de regels om en als je dat doet, waarom?
Heb je een volledig legale kit met o.a. een PH registratie? Vlieg jij met een reserve chute?

De vlieger van het ongeluk had zijn paramotor niet ingeschreven en had derhalve ook geen PH registratie.
Formeel is deze overtreding van de Wet luchtvaart een misdrijf. De politie kan en zal daar op handhaven.
Over deze en meerdere zaken heb ik goed overleg met de KLPD.
We hebben allebei dezelfde doelstelling: vliegers weren, die een gevaar zijn voor het voortbestaan van paramotorvliegen.
Ik ben er van overtuigd dat zeer veel zo niet (bijna) alle vliegers er zo ver denken. Ik weet ook, dat er veel vliegers zijn, die zich irriteren aan het gedrag van de enkele vlieger, die vindt dat hij boven de wet staat.

Als je een vlieger ergens laag zou zien vliegen, boven land of water, zeg je daar dan iets van? Kortom, durf jij een andere vlieger er op aan te spreken op ongewenst gedrag?
Soms beseft een vlieger niet, dat hij ongewenst gedrag vertoont.
Het betreft niet alleen aanspreken op ongewenst gedrag, maar het kunnen ook gewoon gezonde adviezen zijn.
Denk hierbij aan start- en landingstechnieken en ook aan hoe om te gaan met de omgeving en het milieu.

Houd jezelf een spiegel voor en stel je de vraag of jij ongewenst gedrag vertoond. Praat er met andere vliegers over.

Zoals ik al vaak geschreven heb, hebben we de toekomst van onze prachtige luchtsport zelf in de hand.
Samen maken we er een prachtige toekomst van.
Houd elkaar in de gaten en laten we ervoor zorgen, dat we veilig en met respect voor de omgeving en het milieu vliegen.

Veel veilige, verantwoorde en mooie vluchten gewenst,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Onderzoeksraad n.a.v. ongeluk Dalfsen
BerichtGeplaatst: 11 Aug 2013, 15:09 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 19:02
Berichten: 197
zo als het daar staat zijn alle paramotors met een aparte tank dop .?

kijk eens na nirvana die heeft dat niet. !!!
en ik zeg na aanleiding van dit ongeval
dat jaq fresh breeze wel mag aanspreken voor andere doppen.
dit zou denk ik zeer eventief zijn,en de kans op ongelukken ook weer verminderd in mijn ogen .


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.