Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 14:38

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: LUCHTHAVENREGELING AANVRAGEN
BerichtGeplaatst: 04 Sep 2013, 08:47 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 30 Aug 2012, 09:23
Berichten: 5
Woonplaats: Nunspeet
Allen, maar in het bijzonder degene die in het bezit van een luchthavenregeling zijn,

Net mijn felbegeerde brevet in bezit en nu heerlijk genietend van mijn vrijheid om te vliegen waar en wanneer ik maar wil. Ik heb drie Tug velden en een generiek Tug in mijn bezit, dus voorlopig zit dat het eerste jaar wel goed.

Graag zou ik de velden een meer permanent karakter willen geven en op 1 van daarvan een luchthavenregeling aan willen vragen. (provincie Gelderland)

De formulieren voor de LHR heb ik gevonden, en voor de rest is het invullen daarvan wel duidelijk, maar ik heb nog enkele specifieke vragen:

- Welke beperkingen/verplichtingen komen er voor de eigenaar/pachter :?:
- Is het zo dat een luchthavenregeling ook een belastingheffing voor de eigenaar zal geven :?:
- Als de grond is verpacht, moet er dan ook schriftelijk toestemming komen van de pachter :?:
- Welke hoeveelheid vluchten is verstandig om in de aanvraag te vermelden :?:

Alle ander tips en tricks voor een aanvraag LHR zijn uiteraard van harte welkom!

Alvast bedankt,
John

_________________
Always looking for good weather

PH-8B1
FB Thorix/Powerplay


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: LUCHTHAVENREGELING AANVRAGEN
BerichtGeplaatst: 04 Sep 2013, 14:23 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
hoi John,
Gefeliciteerd met al je papieren.
Jou vragen moet je eens doornemen met voor jou welbekende Pim,deze is ondertussen de ingelezen man in deze materie.
Hij doet het graag voor je,helemaal als je gezellig met hem gaat vliegen,want hij woont niet ver weg.
Hij weet het ondertussen beter als de provincies :mrgreen:

gr, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: LUCHTHAVENREGELING AANVRAGEN
BerichtGeplaatst: 04 Sep 2013, 19:51 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 14 Dec 2012, 22:00
Berichten: 26
Hallo John,

Als je toch bezig bent met zo veel papieren, vraag dan ook gelijk een milieu vergunning aan om benzine op te slaan...... Dan kun je gelijk dealer worden.... ;)

Veel succes met alles, spreek je snel weer.

Groeten, Ernst.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: LUCHTHAVENREGELING AANVRAGEN
BerichtGeplaatst: 13 Sep 2013, 07:57 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:54
Berichten: 52
Woonplaats: Zwolle
Hoi Hoi,

Zo een LHR aanvragen..... her einige advies die ik je kan geven is geduld..... ik zit in mijn 4 jaar van mijn aanvraag......... als je precies wil weten hoe en wat over het aanvragen van een LHR kun je me altijd bellen. Kijk maar op mijn site daar staan de gegevens.

Groeten,

Pascal

_________________
Wij zijn alles aan het restylen dus ook onze namen, website en shop dus feel free ....... neem eens een kijkje......

http://www.paramotorwinkel.nl

http://www.paramotorschool.nl

Groeten,

Pascal van Diermen


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: LUCHTHAVENREGELING AANVRAGEN
BerichtGeplaatst: 13 Sep 2013, 12:04 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:12
Berichten: 343
Woonplaats: Arum Fryslân
Friesland zes vliegvelden rijker voor MLA en paramotor!
Publicatiedatum: 13-september-2013 08:24

Provincie Friesland is druk doende geweest met de verwerking van diverse aanvragen
voor nieuwe luchtvaartterreinen voor MLA en paramotor. Onlangs heeft Provinciale Staten van Friesland
de luchthavenregelingen voor zes locaties vastgesteld en de Inspectie voor Leefbaarheid en Transport
heeft hiervoor de benodigde Verklaring Veilig Gebruik afgeven.

Er zijn luchthavenregelingen afgegeven voor:
- Ypecolsga
- Akkrum
- Jirnsum
- Kollumerzwaag
- Arum
- Nieuwehorne

Formeel is er nog bezwaar te maken op dit besluit, maar vooruitlopend hierop feliciteert de KNVvL de initiatiefnemers en de provincie alvast. Kijk in de bijlage voor de bovengenoemde verklaringen zoals gepubliceerd in de Staatscourant.

_________________
Afbeelding
http://www.louishagen.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: LUCHTHAVENREGELING AANVRAGEN
BerichtGeplaatst: 13 Sep 2013, 12:56 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 19 Jul 2013, 21:27
Berichten: 50
Woonplaats: Winsum (Groningen)
Sjoch, dat bedoel ik no! Net te slim dwaan.
Hulde oan de Fryske Amtner!

_________________
Berend

Vertel mij en ik vergeet
Laat me zien en ik onthoud
Laat me doen en ik begrijp


-CONFUCIUS-


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: LUCHTHAVENREGELING AANVRAGEN
BerichtGeplaatst: 13 Sep 2013, 13:40 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:24
Berichten: 42
Woonplaats: De Westereen
Precies Berend,

Zonder de inzet van dhr. Slotegraaf en de onvoorwaardelijk steun van de provincie Fryslan hadden we dit niet voor elkaar gekregen. De Friese vlag kan nu uit. Morgen bij mooi weer maar even starten op onze 'luchthaven' en een Fryske vlag oanknoopje!


gr. Jasper


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: LUCHTHAVENREGELING AANVRAGEN
BerichtGeplaatst: 14 Sep 2013, 07:47 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Het is erg mooi te lezen, dat er weer zes vlieglocaties bijgekomen zijn in Friesland.
Het zijn geen, zoals de KNVvL dat noemt, vliegvelden. Het zijn slechts een aantal locaties, waar onder strenge restricties een luchtsport uitgeoefend kan worden.

De luchthavenregeling (LHR) was de structurele oplossing binnen de RBML om luchtvaartuigen en vliegers te faciliteren, die gebruik moeten maken van "terreinen niet zijnde luchthavens".

De TUG werd de standaard. Het verschil is een ontheffing of een vergunning. Bij een ontheffing zijn aanmerkelijk minder lasten. Praktisch gezien heb je bij een LHR twee keer zoveel mogelijkheden als bij een TUG. Dit is uiteraard afhankelijk van de invulling, die aan de LHR gegeven wordt. Meestal is dat 100 vliegbewegingen per jaar, 50 vluchten dus. Een start en een landing zijn twee vliegbewegingen. Als je vijftig vluchten per jaar zou maken, dan zijn er zes vliegers blij gemaakt in Friesland. Niet meer. En om daar nou de kop van een door de belangenvereniging gepubliceerd nieuwsbericht mee te vullen, terwijl er nog heel veel werk aan de winkel is gaat mij te ver.

Het geeft echter wel aan hoe bijzonder het is om een LHR geregeld te krijgen. Het blijkt voorpagina nieuws te zijn, terwijl het iets heel normaals zou moeten zijn.

Ik ben erg benieuwd hoe lang de aanvraagprocedure geduurd heeft.
Ik ben ook erg benieuwd of Zeeland en Flevoland n.a.v. het Friese succes de aanvragen voor een LHR nu wel in behandeling gaan nemen.
Ik ben ook erg benieuwd hoe ver de Interprovinciale Contactgroep Luchthavens is met het voorstel voor een sterk vereenvoudigde vorm van de LHR. Op 11 maart 2013 werd tussen de ICL en I&M besloten, dat de ICL met een voorstel zou komen. De richttijd was twee maanden. Die richttijd is inmiddels ruim driemaal overschreden. De Tweede Kamer is in juni al ingelicht, dat de oplossing er was. Helaas is er nog steeds geen uitzicht op een voorstel, laat staan een daadwerkelijke oplossing.
Op 2 september j.l. heeft de staatssecretaris de Tweede Kamer per brief laten weten, dat de provincies echt aan zet zijn.

Hoe dan ook, als na de ronde van zienswijzes blijkt, dat de LHR's gebruikt mogen gaan worden, dan wens ik de betreffende vliegers heel veel vliegplezier.

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: LUCHTHAVENREGELING AANVRAGEN
BerichtGeplaatst: 15 Sep 2013, 10:10 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Pim en andere lezers,

Ik probeer altijd een ondertoon te voorkomen.
Hij was nu echter wel heel duidelijk.

De ondertoon is overigens tweeledig:
1. Het goede nieuws, dat de provincie Friesland en de behandelend ambtenaar zo goed en prettig meegewerkt hebben om de luchtsporters, die met MLA's en Paramotors vliegen te kunnen faciliteren.
Hopelijk kan dit als een olievlek werken naar de minder positieve of zelfs afwijzende provincies.
De positieve ondertoon is hier dus de hoop, dat andere provincies zich net zo positief op gaan stellen.
2. De ietwat negatieve ondertoon is, dat ik het vreemd vind, dat dit nieuws een soort voorpagina nieuws is. Het zou iets bijzonders zijn. Dat lijkt het inderdaad te zijn. Dat is het echter helemaal niet. Het is juist heel bijzonder, dat het zo lastig, zo niet onmogelijk is een luchthavenregeling te krijgen.
We zijn sinds de motie de Rouwe/Meeuwis op de kop af 1271 dagen bezig om tot een passende oplossing te komen voor paramotorvliegen. In deze motie werd helder aangegeven, dat de luchthavenregeling een te zwaar instrument is voor bepaalde luchtsporten.
Zowel I&M (DGB) als de provincies hullen zich in ijzige stilte.
De staatssecretaris heeft op 2 september aan de Tweede Kamer gemeld, dat de provincies echt aan zet zijn.

Het advies van Pim is heel goed. Als iedereen van zijn TUG's een Luchthavenregeling probeert te maken, dan zullen de ambtelijke en administratieve lasten sky high worden.
Niemand zit daar echter op te wachten, maar het zou een manier zijn om de provincies wakker te schudden.

Het is, zoals Pim ook schrijft, te triest voor woorden, dat de goedwillende en meewerkende ambtenaren extra belast worden. Zij zouden hun tijd beter kunnen besteden.

Veel beter zou het zijn als we eindelijk tot een goede passende oplossing kunnen komen.
Het lijkt stil aan het front. Niets is minder waar!!!

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.