Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 26 Mei 2018, 04:12
Aangepast zoeken
------------- ------------- ------------- -------------


Alle tijden zijn UTC





Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Titel: Luchtruimschendingen
BerichtGeplaatst: 07 Okt 2013, 09:10 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 973
Woonplaats: Loosdrecht
Beste vliegers,

Hieronder staat een tekst, die van de KNVvL komt.

Het komt te vaak voor, dat vliegtuigen in gebieden terecht komen waar ze zich vooraf hadden moeten melden of vanwege de aard van de uitvoering van de vlucht (VFR vliegen) verboden zijn om in te vliegen.
Het zal duidelijk zijn, dat dit potentieel gevaarlijke situaties met zich mee kan brengen.

Eén van de belangrijkste zaken om bovengenoemd probleem te voorkomen is te allen tijde 100% zeker zijn van je positie. Zeker als je in de buurt van gecontroleerde gebieden als een CTR vliegt. Zonder toestemming mag je niet in een CTR vliegen. Een aantal paramotorvliegers heeft een RT brevet gehaald om toestemming te kunnen (en mogen) vragen om door een CTR te vliegen.

Denk ook aan lucht boven je. Met de ICAO vliegkaart kun je je goed voorbereiden.
Jaarlijks worden er zaken gewijzigd, vandaar, dat je verplicht bent om een geldige kaart bij je te hebben. Ik weet, dat we tijdens de vlucht de kaart niet kunnen gebruiken. Zelf maak ik scans van de kaart van de gebieden waar ik in vlieg, plastificeer ze, gaatje er in, ringetje er doorheen, touwtje er aan en vast zetten in mijn front container.

Vluchtvoorbereiding voor de vlucht wordt bij sommige vluchten extra belangrijk.
Daar wordt door de overheden terecht op gehamerd.

Voor iedereen is het van belang om luchtruimschendingen te voorkomen. Er zal dan ook terugkoppeling plaats vinden over de oorzaken er van.

Veel vliegplezier,

Frank

Afspraken ILT en politie over handhaving ongeautoriseerde luchtruimschendingen.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de politie hebben afspraken gemaakt over een uniforme wijze van handhaving van luchtruimschendingen. De ILT Luchtvaart en de politie hebben medio 2013 hiervoor een samenwerkingsconvenant gesloten. Na het sluiten van het convenant is de wijze van handhaving niet meer afhankelijk van de plaats waar in Nederland het luchtruim werd geschonden.

Eén van de afspraken is dat de afdeling Luchtvaart van de politie alle meldingen beoordeelt. Voor alle veroorzakers van luchtruimschendingen gelden dezelfde criteria. De politie doet deze beoordeling op basis van feiten en omstandigheden en radargegevens. Een melding kan verder strafrechtelijk worden onderzocht, worden geseponeerd of worden afgedaan met een waarschuwing. In geval van een onderzoek wordt bekeken of er sprake is van verwijtbaar gedrag of van menselijk falen. De uitkomsten van het onderzoek bepaalt de maatregel die volgt.

De politie kan verschillende maatregelen nemen. De politie kan bijvoorbeeld een proces-verbaal opmaken wanneer bewust een risico is genomen, denk aan het niet goed voorbereiden van de vlucht. Een ander voorbeeld is een waarschuwing als de vlieger verwijtbaar handelt maar verder geen ernstige tekortkomingen in kennis of handelen zijn geconstateerd. De politie kan ook in overleg met ILT Luchtvaart. Dit gebeurt wanneer twijfel bestaat over de bekwaamheid van de vlieger (ILT kan dan bijvoorbeeld een brevet intrekken) of als een ondertoezichtstaande van ILT betrokken is (bijvoorbeeld een vliegschool). Overtredingen van buitenlandse vliegers in Nederlands luchtruim en overtredingen van Nederlandse vliegers in het buitenland worden door de ILT Luchtvaart afgehandeld in samenwerking met de buitenlandse luchtvaartautoriteiten.

Het afsluiten van het samenwerkingsconvenant moet leiden tot een eenduidig, voorspelbaar optreden van politie en ILT. Naast dit convenant voeren betrokken partijen maatregelen uit om het aantal luchtruimschendingen te verminderen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is in 2011 een overleg met sectorpartijen gestart (de werkgroep ongeautoriseerde kruisingen) om te komen tot maatregelen die het aantal en het risico van luchtruimschendingen moet terugbrengen. Zo heeft de LVNL de website verbeterd om het voor vliegers eenvoudiger te maken om de nodige vluchtinformatie te vergaren.

De vakverenigingen AOPA en KNVvL besteden in hun vakbladen met regelmaat aandacht aan het onderwerp (onder meer over de hotspots).

Het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL) volgt de trend van het aantal luchtruimschendingen en zet een enquête uit onder veroorzakers van luchtruimschendingen om meer achtergrondinformatie te verkrijgen in de oorzaken ervan. Deze informatie kan de werkgroep gebruiken om op een effectieve wijze het aantal en het risico van luchtruimschendingen verder terug te dringen.

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 


Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.