Hoi Roel,
Je zou best een gelijk kunnen hebben.
Ik heb er even de "Regeling MLA/MLH/Gemotoriseerd Schermvliegtuig" op nageslagen. Er staat, dat aan de houder van bovenstaand luchtvaartuig bepaalde bescheiden moet kunnen overleggen om een (S)BVL te kunnen krijgen. Daaruit zou je inderdaad kunnen concluderen, dat het een het ander overbodig maakt.
Zie hieronder:
Hoofdstuk II. Speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid
Artikel 2
1. Een speciaal-BvL wordt aangevraagd door indiening bij de minister van een volledig ingevuld en ondertekend formulier waarvan exemplaren kosteloos bij de minister zijn te verkrijgen.
2. Aan de houder van een MLA, MLH of gemotoriseerd schermvliegtuig wordt een speciaal-BvL afgegeven indien de volgende bescheiden worden overgelegd: a. een document, afgegeven door de luchtvaartautoriteiten van Duitsland, Groot-Brittannië of Tsjechië waaruit blijkt dat het desbetreffende type en configuratie MLA, MLH of gemotoriseerd schermvliegtuig voldoet aan de desbetreffende luchtwaardigheideisen zoals die zijn vastgesteld in één van de genoemde landen; b. een verklaring van de houder waaruit blijkt dat wordt voldaan aan de aanwijzingen, afgegeven door de luchtvaartautoriteit van het in onderdeel a genoemde land aan wiens luchtwaardigheidseisen het desbetreffende MLA, MLH of gemotoriseerd schermvliegtuig voldoet en aan de door de minister afgegeven aanwijzingen; c. een verklaring van de houder, waarin deze verklaart dat de configuratie MLA, MLH of gemotoriseerd schermvliegtuig identiek is aan de goedgekeurde configuratie; d. een uittreksel van het geluidmeetrapport, opgesteld door of namens één van de in onderdeel a bedoelde autoriteiten dan wel door een door de minister erkende of geaccepteerde organisatie, waaruit blijkt dat de geluidsproductie gemeten volgens de in de bij deze regeling behorende bijlage 1 beschreven procedure: i. voor het desbetreffende type en configuratie MLA of gemotoriseerd schermvliegtuig niet meer dan 60 dB(A) bedraagt; ii. voor de desbetreffende type en configuratie MLH niet meer dan 68 dB(A) bedraagt; en e. een verklaring, in tweevoud, overeenkomstig de bij deze regeling behorende bijlage 2 van een door de minister erkende of geaccepteerde organisatie of persoon, dat het desbetreffende MLA, MLH of gemotoriseerd schermvliegtuig voor wat betreft de voor de geluidsproductie van belang zijnde aspecten overeenstemt met het MLA, de MLH of het gemotoriseerd schermvliegtuig waaraan de geluidsmetingen zijn uitgevoerd.
3. Indien een MLA of gemotoriseerd schermvliegtuig is voorzien van in Duitsland voorgeschreven reddingsapparatuur, voldoet deze apparatuur aan de in Duitsland daarvoor geldende luchtwaardigheidseisen.
4. Het model van het speciaal-BvL is opgenomen in de bij deze regeling behorende bijlage 3.
_________________ PH-9C5 Fresh Breeze Thorix 130 Swing Powerplay Scorpio 26 Time flies: http://www.frankmoorman.nl
 Frank Moorman
|