Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 17:02

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


Standaard worden er 2 theorie-examens Snorvliegen per jaar gehouden.

In april en in oktober/november.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: instelhoek, snorvliegen theorieboek spreekt zichzelf tegen
BerichtGeplaatst: 08 Nov 2016, 18:20 
Offline
Kijkt de kat uit de boom
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2016, 08:49
Berichten: 0
Goedendag,

Ik ben mezelf de theorie voor het komende theorieexamen eigen aan het maken en loop tegen een onduidelijkheid vwb de term "instelhoek" in het theorieboek aan (4de editie).

Op blz 68. wordt gesproken over het feit dat bij het intrappen van het speedsysteem de instelhoek verkleint wordt omdat je de leading edge naar beneden trekt.

Op blz. 78 $5.10 regel 8, staat "Door het speedsysteem in te trappen wordt de instelhoek vergroot".

Wellicht ben ik in de war, maar wie kan mij vertellen wat correct is?? Mijn gevoel zegt mij dat het deel op blz. 68 correct is.

_________________
Ozone Spyder (26), PAP Thor 200,
https://www.youtube.com/channel/UC2QyEb ... 0fIeLMnLWA


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: instelhoek, snorvliegen theorieboek spreekt zichzelf tegen
BerichtGeplaatst: 08 Nov 2016, 22:24 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
GEEN van twee is goed, blijkbaar is dat stukje tekst geschreven door iemand met weinig theoriekennis(?)
Het is volgens mij nml de invalshoek, deze verandert tijdens de vlucht door bv je trims of je speedsysteem in te trappen.
De instelhoek is een vaste hoek van de vleugel tov de romp(hartlijn).

http://www.zweefvliegopleiding.nl/5-beginselen


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: instelhoek, snorvliegen theorieboek spreekt zichzelf tegen
BerichtGeplaatst: 09 Nov 2016, 09:22 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 20 Jan 2012, 15:29
Berichten: 82
Jesper


Laat even het theorieboek links liggen en neem even het handboek voor schermvliegen erbij vanaf pag 33 punt 3.2


http://www.paragliding.nl/pdf/Handboek_ ... liegen.pdf


Naar boven
 Profiel  
 
 Titel: Re: instelhoek, snorvliegen theorieboek spreekt zichzelf tegen
BerichtGeplaatst: 09 Nov 2016, 18:36 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Dank je Evi :ugeek:


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: instelhoek, snorvliegen theorieboek spreekt zichzelf tegen
BerichtGeplaatst: 09 Nov 2016, 22:01 
Offline
Kijkt de kat uit de boom
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2016, 08:49
Berichten: 0
Thnx eve. In het document van je link staat het inderdaad een stuk duidelijker beschreven.

grt. jesper.

_________________
Ozone Spyder (26), PAP Thor 200,
https://www.youtube.com/channel/UC2QyEb ... 0fIeLMnLWA


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: instelhoek, snorvliegen theorieboek spreekt zichzelf tegen
BerichtGeplaatst: 10 Nov 2016, 15:36 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 16 Okt 2016, 15:36
Berichten: 7
Woonplaats: Huizen
Mag ik daar nog een vraag aan toe voegen?

Wellicht onbenullig maar hoe wordt die hoek gemeten?
Ten opzichte van wat?
Wat in het boek 'groter' genoemd wordt zie ik als 'kleiner' en vice versa.

Zoals ik het begrijp is de invalshoek de hoek waarin de lucht de voorkant van het scherm raakt.
De instelhoek is de natuurlijke camber wat door de lijnen/bouw scherm bepaald wordt.
Klopt dit?

Laat me een voorbeeld geven want de ene keer lijkt het een gezegd te worden en de andere keer het andere.

Pagina 59: "bij het aanremmen van het scherm wordt de achterzijde van het scherm naar beneden getrokken en de invalshoek verkleind"
Als je de achterkant naar beneden trekt wordt de hoek toch groter?

Pagina 59: "door het intrappen van het speedsysteem wordt de instelhoek vergroot".
Als je het speedsysteem gebruikt komt het scherm toch vlakker in de lucht te liggen (minder weerstand)?
Dan wordt de hoek toch kleiner?

Een pagina eerder leek alles nog compleet logisch:
"Wanneer je de remlijnen aantrekt vergroot je de instelhoek en de hoek waarmee de wind tegen het scherm aanblaast de invalshoek".


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: instelhoek, snorvliegen theorieboek spreekt zichzelf tegen
BerichtGeplaatst: 10 Nov 2016, 16:17 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 16 Okt 2016, 15:36
Berichten: 7
Woonplaats: Huizen
Ik kan mijn post niet meer editen maar ik zie dat ik het woord 'camber' gebruik wat gereserveerd is voor het vleugeprofiel.
Ik bedoelde de horizontale stand van het scherm.

Overigens zie ik dat onderaan pagina 59 weer staat:
"Het speedsysteem verhoogt de vliegsnelheid van het scherm het scherm krijgt dan een kleinere invalshoek..."

:?


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: instelhoek, snorvliegen theorieboek spreekt zichzelf tegen
BerichtGeplaatst: 10 Nov 2016, 17:07 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Idd moeilijk,daarom éérst maar eens de theorie voor "echte" vliegtuigen lezen en dan proberen om de aerodynamica van een scherm te begrijpen ;)
Zo heeft een scherm ook geen rolroeren/ailerons, iets wat ik bij de grondbeginselen erg vreemd vond met sturen.

En hoe je de de hoek van de vleugel moet bepalen?
Geen idee....ik denk dat je een denkbeeldige nullijn/hartlijn moet tekenen in rust, je motor heeft dan een bepaalde hoek tov deze lijn, net als je scherm en deze veranderd bij verschillende toerentallen van de motor net als de motorophanging.
Daarom mag je bij een lichte combinatie icm een zware motor ook niet vol gas blijven klimmen met aangetrokken tokkels, je scherm zou dan zo'n grote invalshoek kunnen krijgen dat ie overtrekt, vooral bij turbulent weer (waar wij praktisch nooit in vliegen).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vleugel_(vliegtuig)

Leuk studiemateriaal voor de winter hè? :)

Frank?..............


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: instelhoek, snorvliegen theorieboek spreekt zichzelf tegen
BerichtGeplaatst: 10 Nov 2016, 18:30 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 16 Okt 2016, 15:36
Berichten: 7
Woonplaats: Huizen
Eigenlijk vind ik het allemaal erg logisch, behalve op de plaatsen waar ze het tegenovergestelde beweren van de pagina ervoor.

Dat begin al op pagina 10 en 11.

Pagina 10:
"een hogedruk gebied draait op het noordelijk halfrond altijd tegen de klok in".

Pagina 11:
"een hoog druk gebied draait op het noordelijk halfrond met de wijzers van de klok mee".

Mogelijk ligt er een verklaring in de quantummechanica.
Zolang niemand kijkt draait hij beide kanten op :D


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: instelhoek, snorvliegen theorieboek spreekt zichzelf tegen
BerichtGeplaatst: 13 Nov 2016, 18:52 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:32
Berichten: 39
Instelhoek is door fabrikant bepaald. Vlieger kan deze hoek wijzigen door trims of speed te gebruiken. Vlieger kan deze hoek dus instellen(om makkelijk te onthouden)

Invalshoek is de hoek tussen de koorde en de aanstromende lucht. Deze hoek is alleen door de vlieger te wijzigen door te remmen.

Rem je teveel kan je je scherm overtrekken en moet je de tekening dus anders op gaan zetten. Leading edge van de vleugel ligt in feite boven de trailing edge. Luchtstroom kan het vleugel profiel niet meer volgen(geen lift meer) en breekt af waardoor je de vleugel overtrekt. Doordat in het boek staat "negatief" moet je m.i. groter als kleiner lezen en omgekeerd. Dit komt volgens mij ook omdat we over een paraglider praten en normaliter de hoeken aangegeven worden bij een vast vleugelig toestel waarbij de vleugels net iets anders staan of de hoeken anders gemeten worden vanuit de romp bijvoorbeeld.

Zo is de koorde van een vleugel eigenlijk het voorste punt van de leading edge tot het achterste puntje van de traling edge en loopt dus door de vleugel heen. Bij de paraglider is er voor gekozen om de koorde te zien als de vlakke onderkant van de vleugel, maar dit is dus al anders dan hoe het eigenlijk is. Tijd om het boek eens te updaten.

Ik heb net een klusje aangenomen deze week, maar als er meerdere kandidaten zijn die graag bijgespijkerd willen worden laat het me dan weten. Wij hebben de theorie cursus er net op zitten maar dan geef ik nog wel een avond theorieles. Zeker het vak voorschriften is een vak wat lastiger uit n boek is te volgen. Dus....wie komt er woensdagavond???

Groet Jurg
Skydance paramotorsport
Engelaarsdijk 7
4693 RL Poortvliet
06-51004564
0166-662384

http://www.skydance.nl
http://www.dudek.eu
http://www.paramoteur.com
http://www.simplify-ppg.com
http://www.flandersparamotor.be
http://www.hscom.pt

_________________


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.