http://www.yvin.mijnwebserver.nl/paramotor/viewtopic.php?f=9&t=8879&start=0&hilit=duitse+inschrijvingIn bovenstaand post kun je er het 1 en ander over vinden. Naar mijn weten heeft dit altijd gewoon gemogen echter oordeelde een rechter in maart 2019 dat dit niet legaal zou zijn. Zie hiervoor het draadje hieronder:
http://www.yvin.mijnwebserver.nl/paramotor/viewtopic.php?f=166&t=9042&p=23746&hilit=duitse+inschrijving#p23746Frank Moorman (Cook op dit forum) weet hier alles van en vertelde mij dat er een hoger beroep zaak komt op 19 aug 2020. De buitenlandse inschrijving is hierbij een punt van discussie.
Ik heb zelf een Xcitor en een Bullix, beiden voorzien van een Duitse inschrijving. Bij het aanmelden van een locatiegebonden ontheffing kreeg ik direct een mail van de ILT over de Duitse inschrijving. De ILT stelde in deze mail o.a. dat:
- Een Duitse inschrijving alleen "tijdelijk van aard" zou mogen zijn en refereerde ook naar de 28 dagen die je noemde.
- De Duitse inschrijving niet mag als het gemotoriseerde schermvliegtuig in Nederland gestationeerd is.
- Ik in het bezit moet zijn van een Duits brevet!! (volgens mij heb je in Duitsland onder de 120Kg. überhaupt geen brevet nodig!!)
Ik ben bang dat de ILT zelf geen flauw idee heeft waar ze het over hebben!
Ik kijk erg uit naar de uitkomst van de hoger beroep zaak van 19 augustus a.s.!! Als er uitspraak is gedaan, zul je de uitkomst hiervan terug kunnen lezen in de nieuwsbrief van Paramotorweb. (De website van de K.N.V.v.L. afdeling paramotorvliegen). Als je hier nog niet op geabonneerd bent zou ik dat meteen doen via de website paramotorweb.nl
Overigens is uitwijken naar een Duitse inschrijving bijna noodzakelijk, omdat een modern scherm inschrijven in NL onmogelijk is. Nederland laat sinds 2013 nieuw ontwikkelde schermen niet toe vanwege de zgn. K-Flug eis. (motor en scherm combinatie moeten in deze lijst voorkomen).
Toen ik vorig jaar mijn combinatie Fresh Breeze Bullix met een nieuwe Ozone Speedster2 in wilde schrijven lukte dat niet in NL. Een oud scherm kon dan wel, wat een bizarre situatie is..
Overigens, achter de schermen wordt er bijzonder hard gewerkt om op te komen voor de paramotorsport! kosten nog moeite worden gespaard, denk hierbij o.a. aan het voeren van rechtszaken. Voor mij was dit een goede reden om lid te worden van de K.N.V.v.L. Uiteraard moet een ieder voor zichzelf weten of ze dit doen, het is toch een eenvoudige manier om hieraan bij te kunnen dragen.