Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 18:46

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: vragen over luchtruimclassificaties en desbetreffende regels
BerichtGeplaatst: 17 Jul 2014, 19:57 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 18 Mei 2014, 14:44
Berichten: 0
Woonplaats: Rotterdam
Elders op dit forum zag ik een bericht dat enkele forumleden hun RT aantekening op hun brevet hebben gehaald om
eventueel een CTR te kunnen crossen.
Omdat een CTR altijd luchtruimclassificatie C is rees bij mij de vraag of hier dan geen transponderplicht geldt.
In mijn ogen is dit dan namelijk een vereiste.

Ik ben zelf nog in opleiding, heb in het verleden een andere luchtsport beoefend, maar intussen zijn veel regels
veranderd en toegevoegd waardoor ik me wil verzekeren dat ik de juiste informatie heb gevonden.

Voor zover ik nu weet is het zo:
klasse-G :geen transponderplicht / geen RT-plicht.
klasse-F : wel transponderplicht / geen RT-plicht.
Klasse-E : wel transponderplicht / geen RT- plicht.
Klasse-D: wel transponderplicht / wel RT-plicht.
Klasse-C: wel transponderplicht / wel RT-plicht.
Klasse-B: wel transponderplicht / wel RT-plicht.
Klasse-A: verboden voor VFR verkeer.

Met een transponder zou je je plafond eenvoudig kunnen verruimen naar FL65 (6500voet) binnen
alle Nieuw-Milligen TMA's en in de Nieuw-Milligen TMA's A,B,C,D, en E naar FL95 (9500voet) in de weekenden.

Heb ik het hier bij het rechte eind of zijn er regels en of wetgevingen die ik over het hoofd gezien heb??

_________________
Please drive a hybrid………. i need your fuel.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: vragen over luchtruimclassificaties en desbetreffende regels
BerichtGeplaatst: 17 Jul 2014, 21:45 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 20 Jan 2012, 15:29
Berichten: 82
De transponderplicht: ieder luchtvaartuig dient een transponder te voeren wanneer gebruik gemaakt wordt van het luchtruim boven de 1200ft.

Er zijn ctr's die bv lopen van de grond tot 3000ft en dan kan je met je RT - zonder transponder - een aanvraag doen om de ctr te doorkruisen.
Sommige ctr's hebben niet de classificatie C maar D, bv De Kooy CTR en Twenthe CTR

En er zijn nog afwijkingen op de vaste regel, kan je vinden in de aip/ais gids.
De Kooy CTR bv. wil van de GA eerst een schriftelijk verzoek en dus niet zomaar komen 'aanbellen'.

Daarom hebben sommigen dus die RT om ctr's te doorkruisen. Ik denk zelfs dat er een piloot zijn veld heeft in een ctr.
Dat zijn ctr's die vanaf de grond beginnen en waar men onder de 1200ft kan blijven.

Heb je nog een luchtvaartkaart? Als je die even bestudeerd samen met de legende die erbij zit, wordt het gelijk 'easy as pie' ;)


Naar boven
 Profiel  
 
 Titel: Re: vragen over luchtruimclassificaties en desbetreffende regels
BerichtGeplaatst: 18 Jul 2014, 12:21 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:02
Berichten: 48
Luchtruim C transponder plicht!
Luchtruim D geen transponder plicht!
Altijd tweezijdig radio contact verplicht in C en D.

VG Erik Tol

_________________
Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: vragen over luchtruimclassificaties en desbetreffende regels
BerichtGeplaatst: 18 Jul 2014, 15:19 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 18 Mei 2014, 14:44
Berichten: 0
Woonplaats: Rotterdam
@Erik:
Volgens jou dus geen radio verplichting in E en F?

_________________
Please drive a hybrid………. i need your fuel.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: vragen over luchtruimclassificaties en desbetreffende regels
BerichtGeplaatst: 18 Jul 2014, 20:08 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 18 Mei 2014, 14:44
Berichten: 0
Woonplaats: Rotterdam
@Pim.

Hallo Pim, zelf reddend lijkt mij hier nu gewoon van toepassing. In dit geval: bij vragen of onduidelijkheden vragen stellen aan
(z)(m)eer ervaren vliegcollega's en gebruik maken van hun adviezen of kennis.

Zoals ik in m'n eerste bericht aangaf ben ik in opleiding, (ik ben nog maar heel kort geleden begonnen en nog niet airborne :oops: ).
Ik heb nog geen ICAO-kaart in m'n bezit. Ik zal er morgen meteen 1 halen. Gezien het feit dat het bijna een kwart eeuw geleden is dat ik er 1 in handen had hoop ik dat er nog wat parate kennis in de bovenkamer verstopt zit.

Wat ik inmiddels heb gedaan is het hele internet afgespeurd en om me heen gevraagd, verbazend is dat ik dan alleen maar tegenstrijdige antwoorden vind en hoor. Daarnaast is de informatie die ik op het internet heb gevonden misschien wel verouderd.

Aangezien jij al ervaren bent, heb jij de meest recente ICAO-kaart wel in je bezit en zal je kennis van zaken ook wel wat parater zijn dan die van mij.
Zou je met behulp hiervan mij misschien haarfijn uit kunnen leggen hoe het nu exact in elkaar zit?
Mijn dank zou groot zijn in dit geval, en misschien van anderen ook wel gezien het feit dat niemand tot nu toe exact kan vertellen hoe het precies zit.

_________________
Please drive a hybrid………. i need your fuel.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: vragen over luchtruimclassificaties en desbetreffende regels
BerichtGeplaatst: 19 Jul 2014, 10:39 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 18 Mei 2014, 14:44
Berichten: 0
Woonplaats: Rotterdam
@Pim.
Nee ik ben niet degene op het youtube filmpje. (ben ik nog wel welkom?? :D )

M'n dank is groot voor alle informatie, dit weekend maar eens flink "hier drukken".

_________________
Please drive a hybrid………. i need your fuel.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: vragen over luchtruimclassificaties en desbetreffende regels
BerichtGeplaatst: 19 Jul 2014, 20:03 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 13 Jul 2009, 10:34
Berichten: 61
Woonplaats: Boxmeer
Dag Jerd,

Mijn vliegvriendjes en ik hebben alledrie tug veldjes in de Volkel ctr.
Alledrie ook RT. We starten en melden ons als we in de lucht zijn met het verzoek om de CTR in te gaan. Één keer een probleem gehad omdat de verkeersleider vond dat we een transponder moesten hebben. Ook één keer gevraagd hoe hoog we mochten omdat Volkel tot 3000 voet gaat, nou we mochten maar tot 1200.
Ik moet er wel bij vertellen dat we Volkel/De Peel alleen in mogen als het vliegveld dicht is(open MaVr tot 1700 uur). De CTR is dan nog wel in gebruik en we moeten ons melden bij DutchMill. Meestal krijgen we wel de opdracht uit de ATZ te blijven en soms waarschuwingen voor luchtballonnen of zweefvliegers. We vliegen ook regelmatig in Niederrhein CTR.(toestemming vragen via de tower) Meestal moeten we dan ten westen van de Maas blijven. Ook wel eens als voorwaarde meegekregen om beneden 500 voet te vliegen...tja.
Naast nuttig is RT vooral ook leuk net als vliegen.

PS we zijn ook wel eens op bezoek geweest bij DutchMill in Millingen(doen is leuk) ik vroeg toen wat ze met onze meldingen eigenlijk deden, antwoord: Helemaal niks...tja
PS 2 de militaire CTRren zijn alweer een tijdje gelden allemaal van Class C naar D verhuisd het geen voor ons geen effect heeft voor zover ik weet.

_________________
René
http://www.rvandenbroek.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: vragen over luchtruimclassificaties en desbetreffende regels
BerichtGeplaatst: 19 Jul 2014, 21:44 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
http://www.knvvl.nl/download_file/1927_ ... r_2013.pdf

Ik begreep dat men nu niet meer interesse heeft in waar je naar toe vliegt alleen waar je bent en hoe hoog(?)


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: vragen over luchtruimclassificaties en desbetreffende regels
BerichtGeplaatst: 25 Jul 2014, 10:17 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
p.s. Bovenstaande bedoelde ik alleen voor CTR EHGR(!), de rest weet ik niet...

http://www.gemotoriseerd-vliegen.nl/con ... taire-ctrs


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: vragen over luchtruimclassificaties en desbetreffende regels
BerichtGeplaatst: 27 Jul 2014, 06:21 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 18 Mei 2014, 14:44
Berichten: 0
Woonplaats: Rotterdam
Inmiddels is mn kennis qua rechten en plichten aangaande transponder en rt iets meer up to date.
Zijn er mensen die met een transponder vliegen, hier op de site of bekend bij forumleden alhier?

_________________
Please drive a hybrid………. i need your fuel.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.