Beste Marijn,
De EAPR keurt volgens het Duitse protocol. Deze instantie houdt de zgn. K-Flug lijst aan. Hier worden de motoren en paramotorschermen getest. Let wel, alle maten apart met de verschillende motoren. Dit is een zeer omslachtige en eigenlijk ook geen praktische manier van werken. De toegevoegde waarde is ook discutabel.
In (rond) 2013 is er een hoop gebeurt rond de keuringen in Duitsland.
Om een lang verhaal kort te maken. Als een Paramotorscherm in één van de lidstaten van Europa toegelaten wordt, dan wordt het ook in Duitsland toegelaten.
Zo is men de Franse regelgeving gaan volgen. De Franse ILT (DGAC) laat paramotorschermen toe, maar keurt ze niet. Dat hoeft ook niet, want de fabriek voert uiteraard een uitgebreid testprogramma uit. De DGAC controleert of het scherm aan de eigen gestelde eisen voldoet. Het is vergelijkbaar hoe het RDW een buitenlandse auto in Nederland toelaat.
Je hoeft dus geen combinatie keuring (K-Flug) te hebben. Zowel het scherm als de motor moeten wel een keuring (motor) of keuring/toelating (scherm) hebben. Bij de motor gaat het met name ook om de geluidsproduktie. In Nederland blijft de 60dB(A) norm van kracht. Een eis waar we als Taakgroep Paramotor/KNVvL achter staan.
Jouw scherm zou dus een DGAC toelating kunnen hebben. Echter, dit kan ik niet terugvinden op de site van Skywalk. Of zich is dat best vreemd, omdat heel veel fabrieken nu juist de DGAC Fiche d'Identification ULM de classe 1 gebruiken. Deze moet apart ondertekend worden door de fabriek en naar je opgestuurd worden.
In 2013 hebben de Duitse keuringsinstanties kun accreditatie verloren. De EAPR heeft de accreditatie om te keuren weer terug gekregen.
Er was sprake van, dat de DULV de accreditatie ook weer terug ging krijgen, maar ik weet niet of dit al gebeurd is. Voor schermen van voor 2013 zou de LTF 23/05 nog gewoon moeten gelden. Ik ga er even van uit, dat jouw scherm een nieuwere ontwikkelde versie is.
Op de site staat wel, dat er voldaan wordt aan DULV keuringen. Vreemdgenoeg staat er verder niets bij.
Mijn advies zou zijn om contact op te nemen met Skywalk. Als je het scherm nieuw bij een dealer gekocht hebt, dan zou deze je ook verder moeten kunnen helpen.
Pascal van Diermen weet heel veel van deze materie. Hij zit speciaal in de Taakgroep Paramotor voor dit onderwerp.
Succes,
Frank
_________________ PH-9C5 Fresh Breeze Thorix 130 Swing Powerplay Scorpio 26 Time flies: http://www.frankmoorman.nl
 Frank Moorman
|