Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 10:15

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Waar stijgen jullie op?
BerichtGeplaatst: 05 Mei 2013, 18:53 
Hallo,

Ik ben de afgelopen weken zeer geïnteresseerd geraakt in jullie hobby. Ik heb enkele lessen zweefvliegen gevolgd maar het hele 'gedoe' rondom een half uurtje zweven is mij te veel van het goede. Ik zoek een meer vrijblijvende manier van vliegen, lees: vrijheid om te vliegen wanneer en waar ík dat wil. Enige obstakel rondom deze gedachte is de moeilijkheid om op te stijgen. Mijn vraag is dan ook:

Vraagt een ieder van jullie ontheffingen aan om vanuit je spreekwoordelijke achtertuin te starten, of kun je ook best terecht bij een bevriende boer, zo lang er maar niemand klaagt? Het is voor mij een doorn in het oog als ik de ambtelijke molen door moet rollen om zo af en toe op te kunnen stijgen.

Ik hoor het graag van jullie.

Groeten,
Eddie


Naar boven
  
Met citaat reageren  
 Titel: Re: Waar stijgen jullie op?
BerichtGeplaatst: 06 Mei 2013, 06:28 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste Eddie,

Helaas is het zo, dat je in Nederland niet zomaar op kunt stijgen.
Er zijn drie mogelijkheden.
1. Opstijgen van een luchthaven, zoals Hilversum en Teuge. De Rijksoverheid heeft aangegeven, dat we primair van deze velden gebruik moeten maken. Vanwege onze lage vliegsnelheid en het feit dat we recht tegen de wind op moeten stijgen en landen worden we geweerd. Ook op momenten, dat het gewoon moet kunnen. Denk hierbij aan de afwezigheid van activiteiten als zweefvliegen in de winter en/of door de week.
2. Een luchthavenregeling aanvragen. Dit duurt erg lang. Theoretisch 3-6 maanden. In de praktijk soms jaren. Twee provincies nemen de aan vraag niet in behandeling.
3. De ontheffing voor Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik, de TUG. Deze is nu min of meer bij afwezigheid van een goede structurele oplossing tot standaard verheven. Het is echter een regelgeving voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik, zoals de naam al zegt. Geen structurele oplossing.
De TUG geeft je uiterst beperkte mogelijkheden. 12 dagen per jaar en meestal slechts twee starts en landingen per dag.
Een TUG is vrij eenvoudig aan te vragen in vergelijking met een luchthavenregeling. Reken op vier weken.

Ik ben al meer dan drie jaar intensief bezig hier iets aan te doen. Het lijkt een gebed zonder eind, maar steeds meer mensen bij de overheid raken ervan overtuigd, dat de nieuwe regelgeving niet passend is. De onbekendheid met onze sport zorgt voor onbegrip.
Het hele traject is na te lezen op http://www.paramotorweb.nl/oplossing.html
Op deze site is veel te lezen over onze prachtige luchtsport.

Ondanks de afwezigheid van een goede regelgeving wordt er enorm genoten van deze prachtige luchtsport. Zoals jij het ook al schrijft is het uiterst belangrijk, dat je je niet alleen aan de vliegregels zelf houdt, maar er te allen tijde voor zorgt, dat er geen klachten kunnen ontstaan. Als we allemaal ambassadeurs van onze luchtsport zijn en blijven, dan moet het goed komen de passende oplossing. Daar ben ik van overtuigd.

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
Met citaat reageren  
 Titel: Re: Waar stijgen jullie op?
BerichtGeplaatst: 06 Mei 2013, 20:35 
Hallo Frank,

Hoewel het niet het antwoord is waar ik op hoopte toch bedankt, want de kern van m'n vraag is precies beantwoord. Misschien was het ijdele hoop van mijn kant dat er een écht vrije vliegsport te beoefenen zou zijn. Dat je op zaterdagmiddag 14.00 denkt: ik denk dat ik maar eens opstijg, zonder met de ambtelijke molen in de slag te moeten.

Het is voor mij een enorme drempel om duizenden euro's aan brevet en apparatuur uit te geven, en dan nóg niet vrij in doen en laten te zijn. En bovendien: de mogelijkheid dat de overheid nóg meer dwars gaat liggen, hangt dus nog altijd als ware het zwaard van Damocles boven de hoofden van jullie snorvliegers? Zijn jullie niet bang voor nog meer moeilijkheden, wat eigenlijk een complete devaluatie van geïnvesteerd tijd en geld zou zijn?

Hoe dan ook, mijn interesse blijft, ik zal er nog eens een paar extra nachten over slapen.

Eddie


Naar boven
  
Met citaat reageren  
 Titel: Re: Waar stijgen jullie op?
BerichtGeplaatst: 07 Mei 2013, 21:26 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Hoi Eddie,

Waar kom je vandaan?
Ik heb 14 jaar zweefgevlogen en nu 6 jaar m'n ppg-brevet, dus weet nu een beetje de voor en nadelen.
Kom maar eens kijken en praten dan leggen we eea uit.

Mvg,

Jan Willem.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
Met citaat reageren  
 Titel: Re: Waar stijgen jullie op?
BerichtGeplaatst: 08 Mei 2013, 06:42 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:40
Berichten: 167
Woonplaats: hellevoetsluis
Hoi Eddie
ook hier ben je welkom eens te komen kijken .
mvg Oscar

_________________
COME FLY WITH ME


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
Met citaat reageren  
 Titel: Re: Waar stijgen jullie op?
BerichtGeplaatst: 08 Mei 2013, 07:47 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Eddie,

Ik heb mijn antwoorden zo eerlijk mogelijk neergezet. Het is de situatie, zoals die sinds de invoering van de Regeling Burger en Militaire Luchthavens bestaat.

Sinds de invoering van de RBML zijn bepaalde zaken gedereguleerd naar lagere overheden. In dit geval de provincies. Helaas sluit het beleid en de onderliggende regelgeving niet aan bij de praktijk. De Tweede Kamer heeft zich in maart 2010, een kleine vijf maanden na invoering van deze regeling, helder over uitgesproken middels de motie de Rouwe/Meeuwis.
Dit gegeven op zich geeft al aan, dat de RBML "rammelt".

De praktijk leert, dat veel uitvoerende ambtenaren ons echt willen helpen. Deze ambtenaren hebben zich echter te houden aan de beleidsregels, die per provincie ook nog eens anders kunnen zijn.

Het overleg om tot een goede oplossing te komen verloopt uiterst stroef. Deze week heb ik wederom contact gehad met I&M (zeg maar het oude Verkeer & Waterstaat). Daar wil men, dat de provincies het initiatief nemen de situatie op te lossen. Het is vrijwel onmogelijk om 12 provincies opgelijnd te krijgen. Het is niet alleen een inhoudelijke strijd, maar een toneel waarin telkens andere posities ingenomen worden. Een tactiek, waar ik heel waakzaam voor ben.

Minister Eurlings heeft de Tweede Kamer medegedeeld, dat we voor een passende oplossing voor onze luchtsport tot 1 november 2010 de tijd hebben.
We zijn inmiddels ver over deze datum heen.
Persoonlijk vind ik het zeer onfatsoenlijk, dat we zo lang aan het lijntje gehouden worden. Ik heb mijn mening en visie deze week wederom helder en duidelijk aangegeven bij I&M. ik heb ook een moment gesteld, waarbij ik duidelijkheid wil hebben over de oplossingsgerichtheid.
Dit is mede gevoed door een draai, die I&M aan de situatie gegeven heeft.
Het voorstel om tot een vereenvoudigde luchthavenregeling te komen werd als een gezamenlijk gedragen oplossing gezien. Enerzijds is er nog niets bekend over de inhoud, dus kan er niet over een oplossing gesproken worden. Anderzijds is deze "oplossing" in samenspraak tussen de provincies en I&M tot stand gekomen. wij waren dus afwezig. Op zich geen probleem, maar de zaak moet wel helder blijven.
Het zou best kunnen zijn, dat de provincies een konijn uit de hoed toveren. Daar wil ik eerst op wachten voor we kunnen spreken van een oplossing.

De passende oplossing is niet zo moeilijk te maken. Als we naar ons omringende landen kijken, dan is die zelfs uiterst eenvoudig.
De RBML geeft ook mogelijkheden om binnen de kaders van deze regelgeving tot een goede oplossing te komen. Ook dit heb ik duidelijk aangegeven.
Het probleem is, dat iemand deze knoop door moet hakken.
Ik hoop echt, dat ik niet weer de stap richting de politiek moet gaan maken om de passende oplossing en daarmee de uitvoering van de motie af te dwingen.
Het is veel beter, dat we in gezond overleg met wederzijds respect tot een gezamenlijke oplossing komen.

Als één van de zaken (gezond, wederzijds, respect, gezamenlijk, oplossing) ontbreekt, dan opent dat de weg tot een nieuwe fase. Die conclusie trek ik nu nog niet. Dat heb ik ook zo met I&M afgesproken. Eind mei wil ik dat we de periode afsluiten en evalueren hoe we er voor staan. Daarna moet er echt oplossingsgericht gewerkt gaan worden. Daar hebben we recht op.

Wordt vervolgd,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
Met citaat reageren  
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.