Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 18:32

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Paramotor vliegen ZO Nederland
BerichtGeplaatst: 26 Feb 2017, 12:24 
Omdat ik nog geen toegang tot het forum heb post ik maar even hier.

Korte intro: jaren geleden woonde in tijdelijk in Taiwan en heb daar kennis gemaakt met paragliding en had meteen de drive om het te zelf te gaan doen echter was de taal barrière te groot (instructeurs spraken onvoldoende engels en het leek me geen sport om maar te raden wat de instructeur eigenlijk bedoeld). Daarna nog enige tijd in de US gewoond maar was teveel onderweg om de hobby op te pakken. Nu ben ik weer terug in NL en sinds kort van baan veranderd waardoor ik een stuk minder onderweg ben maw het moet er maar eens van komen.

Op de een of andere manier was ik op het spoor geraakt om met trike (MLA) te gaan vliegen maar begin me te realiseren dat paramotor vliegen een stuk flexibeler is (je neemt het bijvoorbeeld een stuk makkelijker mee naar andere locaties). Echter kom ik er achter dat in ZO Nederland eigenlijk geen les locatie om de hoek is (in Budel, 20 minuten rijden, kan ik bijvoorbeeld voor MLA lessen terecht). Dus zit ik o.a. met de volgende vragen:

- Zijn er mogelijkheden in ZO Brabant/midden Limburg?
- Omdat ik betrekkelijk dicht bij Belgie en Duitsland woon, vraag ik me af of iemand bekend is met les mogelijkheden daar en of een brevet dan ook toegang geeft tot vliegen in Nederland?
- Is een trip met een van de vlieg scholen naar bijvoorbeeld Italie/Frankrijk/Portugal een goede optie en wat zijn de voor/nadelen?

Sven


Naar boven
  
Met citaat reageren  
 Titel: Re: Paramotor vliegen ZO Nederland
BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2017, 15:06 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 27 Jul 2014, 08:21
Berichten: 6
Woonplaats: Werkendam
SVEN, ik weet niet waar je vandaan komt , maar vliegen of instructie krijgen kan op een locatie bij Waalwijk


Veel plezier alvast Willem

_________________

Live Life to the max...stay save...
I DO.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
Met citaat reageren  
 Titel: Re: Paramotor vliegen ZO Nederland
BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2017, 19:36 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Waalwijk, vertel???

Btw, wil je rug gedragen of trike gaan leren vliegen?
Voor rug gedragen kan ik je wel de grondbeginselen leren (=meeste tijd), de rest kan oa Jacques doen met z'n instruktie in Italië...ik heb hier inmiddels ervaring mee.
Nadeel van dit soort tripjes is wel dat als het slecht weer is je wel je vrije dagen kwijt bent en een deel van je investering.
In ieder geval zou ik vast gaan investeren (zelfstudie) in je theorie, 1e examen is in het voorjaar en altijd makkelijker om de praktijk te begrijpen.

Succes,
JW / Haaren N-Br.

p.s. Ja waar woon je?


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
Met citaat reageren  
 Titel: Re: Paramotor vliegen ZO Nederland
BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2017, 09:40 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 20 Jan 2012, 15:29
Berichten: 82
Sven, midden limburg, niet ver van belgie en duitsland ... dan zit jij wellicht niet ver van mij af regio Echt.

Hier zijn helaas geen erkende knvvl erkende instructeurs in het NL gedeelte.

Een vliegschool in midden nederland zoals paramotorclub holland, paramoteur.nl of skywings is daarin toch de beste optie.

Op een vlieg-les-vakantie kan je als het weer meewerkt lekker gelijk veel uren maken... in nederland zijn de vliegdagen nou eenmaal kariger

Ik weet het is even niet fijn, je word altijd op het laatste moment (het weer is niet altijd voorspelbaar) opgeroepen en dan moet je een uur gaan rijden voor een uurtje vliegen ...

De ironie is, dat ga je na je brevet ook doen als je bij anderen gaat vliegen of in buitenland of op evenementjes ... zie het als een gewenningsproces :-)




In het belgische gedeelte bij genk zit wel een instructeur. Dit is dan een belg.

(ik zit even goed te denken maar juridisch gezien mag een belgisch brevet geen problemen vormen, het brevet is niet de bepalende factor voor inschrijving van een luchtvaarttuig in nederland ... 100% zeker ben ik het niet : kan hier iemand op inspringen?)

Uiteindelijk wel wat omslachtiger als bv brevet moet verlengd worden moet je weer naar belgie voor een proef.
Die proef heb je in nederland bij verlenging weer niet, is kwestie van papierwerk.


Naar boven
 Profiel  
Met citaat reageren  
 Titel: Re: Paramotor vliegen ZO Nederland
BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2017, 07:19 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
De inschrijving van een luchtvaartuig staat los van het brevet.
Vergelijk het met een auto. Je kunt een auto gewoon kopen, maar als je er in wilt rijden, dan heb je een rijbewijs nodig.

De Wet eist alleen een bewijs van bekwaamheid. Zuiver formeel heb je dus geen brevet nodig om een paramotor te mogen besturen in Nederland.
Praktisch gezien wel, want hoe bewijs je, dat je bekwaam bent. Denk hierbij ook aan de eisen die een verzekering stelt of kan stellen.
Een brevet is dus praktisch gezien wel vereist.

Verder zit er een knelpunt t.a.v. de paramotortrikes.
De bizarre situatie bestaat in Nederland, dat je een paramotortrike wel in kunt (moet) schrijven in het luchtvaartuigregister, maar dat dit luchtvaartuig voor de Wet niet bestaat.
De Wet kent alleen de voetgestarte versie. De officiële benaming is "gemotoriseerd schermvliegtuig".
Paramotortrikes en voetstarters worden echter wel op identiek dezelfde manier ingeschreven.

In de zomer van 2015 verbood IL&T de KNVvL/KEI de aantekening "Trikestart" af te geven. Dit, omdat een paramotortrike volgens IL&T een MLA zou zijn. Hiervoor is een RPL brevet nodig. Aan dit verbod is geen invulling aan gegeven. Er was immers ook geen andere optie.
In december 2015 lukte het me om het ministerie van I&M te overtuigen, dat een paramotortrike geen MLA. Een RPL is derhalve niet het juiste brevet.
In februari 2016 werd aangegeven, dat het hiaat van de afwezigheid van borging in de Wt een spoedige oplossing behoefde.

Ik ben persoonlijk al sinds 2010/2011 bezig dit hiaat in de Wet- en regelgeving opgelost te krijgen.
Een uiterst moeizaam proces.
Onlangs heeft het ministerie van I&M aangegeven, dat de oplossing niet voor 1 januari 2018 zal komen.

Een extra onderliggend probleem is, dat het uitblijven van de wettelijke borging van de paramotortrike nu ook tegen ons gebruikt wordt.
De provincies, het bevoegd gezag t.a.v. landzijdig gebruik door luchtvaartuigen, proberen er alles aan te doen om de paramortrikes buiten de vrijstellingsregeling te houden.
Men vindt, dat de luchthavenregeling een geschikt instrument is.
Ook dit is een uiterst bizarre houding. Twee provincies nemen immers de aanvraag van een luchthavenregeling niet in behandeling en twee andere heffen inmiddels extreem hoge leges.

Daarbij werd in maart 2010 in de Tweede Kamer de motie de Rouwe/Meeuwis aangenomen. Daarin stond, dat de uitoefening van de in de motie genoemde luchtsporten niet onnodig mag worden beperkt en dat er geen ingewikkelde voorschriften nodig zijn.
Een passende oplossing, zoals vrijstelling werd gevraagd.
Voor de voetstarter is die gekomen, maar de provincies zagen in de afwezigheid van de wettelijk borging van de paramotortrike een mogelijkheid de hakken in het zand te zetten.

Samen met de KNVvL ben ik bezig deze onwerkelijke situatie tot een goed einde te brengen.

Sinds de invoering van het nieuwe Reglement Paramotor is het niet meer mogelijk om een vrijstelling te krijgen voor de theorie- en praktijkopleiding/examen voor het Nederlandse PGL brevet.
Diverse redenen lagen hieraan ten grondslag.
Het door het KEI (KNVvL Examinerings Instituut) afgegeven PGL brevet is in alle FAI aangesloten landen erkend.

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
Met citaat reageren  
 Titel: Re: Paramotor vliegen ZO Nederland
BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2017, 11:37 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 26 Feb 2017, 10:08
Berichten: 0
Bedankt voor de reacties! Ik ben net terug van een vakantie vandaar mijn late reactie.

Ik woon zelf in Weert, ik heb eigenlijk geen idee of er start locaties in de nabije omgeving liggen of dat ik sowieso altijd een uur moet rijden om te kunnen vliegen. Kempen Airport (Budel) ligt om de hoek, vandaaruit vliegen ze wel met trikes (ULM). Volgens mij moet er ook nog een club zijn net over de grens bij Roermond waar ze paramotor vliegen, heb me daar nog niet in verdiept (heb een voorkeur om het in NL te leren).

Verder zag ik dat er paraglide mogelijkheden in Sterksel zijn, wellicht dat ik dara de grondbeginselen kan leren, en dan even kijken of ik een aan een reis mee doe of ergens in NL vervolg lessen pak.

Vraagje: Het halen van een brevet bestaat uit een theorie gedeelte en een praktisch examen, correct? Het praktisch examen kan alleen na theorie? Kan het praktisch examen ook op zo'n reis gedaan worden?

Grt

Sven


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
Met citaat reageren  
 Titel: Re: Paramotor vliegen ZO Nederland
BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2017, 13:00 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 26 Feb 2017, 10:08
Berichten: 0
Nog vergeten te vermelden, ik ga initieel voor rug gedragen vanwege de flexibiliteit, in de toekomst kan ik me voorstellen om met een trike te gaan vliegen (lijkt me leuk om iemand mee te kunnen nemen).


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
Met citaat reageren  
 Titel: Re: Paramotor vliegen ZO Nederland
BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2017, 19:23 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Een trike kan ook heel flexibel vliegen, hangt er vanaf of je rug en knieën ook zo flexibel zijn(blijven).
https://www.youtube.com/watch?v=ahIP-vqi2xo

De meesten krijgen tussen hun 45-55 jaar toch wel problemen om vooral bij nul-wind nog een goede start te maken en iemand meenemen is leuk, maar je hebt ook heel veel verantwoording en je vliegt dan vnml voor iemand anders zijn plezier.
Er bestaan ook lichte 1-persoonstrikes (zie paramotorweb.nl)

Ten noord-oosten van Weert, tot aan de duitse grens, zitten genoeg paramotorvliegers.

Een cursus parapenten kan, maar verlengd wel het proces...met een beetje inzet, tijd en energie kun je in een half jaar je PGL halen.
Budel ben ik ook gaan kijken, maar dan was ik weer afhankelijk van een club, hangaar, extra kosten, duurdere opleiding, etc, maar wel vliegmogelijkheden bij meer wind, grotere afstanden afleggen en hoger benzineverbruik...het is maar net wat je wil!

Theorie moet je idd halen voordat een praktijkexamen gedaan wordt, lessen kan wel zonder theorie, maar is niet handig.

Als je in het voorjaar je theorie haalt, heb je met wat geluk in september je brevet.
Maar alleen aan beginnen als je er 200% achter staat en dan niet na één nacht ijs ;)

Succes!


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
Met citaat reageren  
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.