Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 11:27

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Titel: Re: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 22 Apr 2012, 20:26 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Gertjan en Pim,

Eerst antwoord op Gertjan zijn vraag.

Hierbij twee voorbeeld NOTAMs van lieren met parapentes/zeilvliegtuigen:

M0282/12 -
PARAGLIDING WILL TAKE PLACE WITH WINCH LAUNCHING CABLE AT WELL.
PSN 514550N0051227E BTN GND/1500FT AMSL RADIUS 2NM. GND - 1500FT AMSL, MON-FRI
1600-SS EXC APR 09 MAY 17 28, SAT 0800-SS, APR 09 MAY 17 28 0800-SS 0800-SS,
JUN 02 13 0800-SS, 25 MAR 16:00 2012 UNTIL 27 OCT 16:20 2012. CREATED: 06 MAR
14:57 2012

M0264/12 -
PARAGLIDING WILL TAKE PLACE WITH WINCH LAUNCHING CABLE UP TO
1500FT
AMSL AT VIANEN PSN 515823N0050414E RADIUS 2NM. GND - 1500FT AMSL, DAILY 0800-SS,
25 MAR 08:00 2012 UNTIL 27 OCT 16:20 2012. CREATED: 05 MAR 14:09 2012


Voor de zekerheid: een "winch" is een "lier".

Inderdaad een erg lange en ook vrijwel onzichtbare kabel. Met kan tot 1500ft komen.
IVW (nu IL&T) had de maximum lierhoogte op 500ft gezet nadat de vrijstelling voor schermzweeftoestellen en zeilvliegtuigen afgegeven was. Een onmogelijke hoogte!
Dat is later weer aangepast nadat er een oplossing voor de melding gevonden was. Eerst wilde men alle locaties op de ICAO kaart publiceren. Dat is onbegonnen werk. De NOTAM was de uiteindelijke oplossing.

Antwoord op Pim's vragen.

Het kan inderdaad lastig zijn om aan info te komen. Heel vreemd.
Je kunt via deze site veel informatie opvragen:
http://www.vliegen.sietse.net/

De vier lettercode "EHAA" staat voor de FIR (Flight Information Region) Nederland. Dus heel Nederland.
Je kunt via deze site ook weerinformatie opvragen.

ARO staat voor "ATS Reporting Office". Daar waar je op een vliegveld je vluchtplan in kunt dienen.
ATS staat voor Air Traffic Services.

De "vrijbrief" (soloverklaring) geeft alleen aan, dat je voldoende in staat bent gevonden om alle handelingen solo uit te voeren, maar dat er wel een instructeur direct beschikbaar moet zijn. Zowel op de grond als in de lucht. Je bent als vlieger te allen tijde zelf verantwoordelijk. Eigenlijk geldt dit dus vanaf je eerste vlucht. We vliegen, behoudens een aantal typen trikes vanaf vlucht één solo. Daarmee is de vlieger dus formeel de gezagvoerder en aansprakelijk. Het zou van zeer slecht instructeursschap getuigen als een instructeur een cursist laat starten van een terrein, dat dicht bij een verboden gebied ligt (volgens de NOTAM) o.i.d.

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 22 Apr 2012, 21:20 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Pim,

Ik ben ervan overtuigd, dat geen enkele instructeur in Nederland cursisten in verboden gebieden, etc laat vliegen. Integendeel!
De opmerking was slechts als een algemene opmerking bedoeld hoor!

De NOTAMs staan er overigens wel bij. Laat het vakje "Active" open (niet aanvinken) en kies alleen EHAA. De NOTAMS staat erbij hoor. Er wordt echter niet gerefereerd aan het bezoek van de koningin, maar dat o.a. "ROYAL" vliegtuigen "exempted" (uitgezonderd) zijn.

Blijft als een paal overeind staan, dat je eigenlijk alleen officiële bronnen zou moeten raadplegen.

Het lezen van NOTAMs is vaak erg lastig. Voor elke vlucht (bij mijn werkgever) nemen we altijd een hele lijst door. Je moet er echt even voor gaan zitten en de tijd voor nemen.

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 23 Apr 2012, 15:25 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 21 Okt 2011, 10:47
Berichten: 4
Woonplaats: Druten
Hey allemaal,

Volgens mij deze:

M0488/12 - TEMPORARY SPECIAL RULES ZONE 'VEENENDAAL' ACTIVATED.AREA: 520125N0053326E RADIUS 2NM BTN GND/2000FT AMSL.AREA PROHIBITED FOR ALL ACFT. ROYAL, POLICE, SAR AND MEDICAL FLIGHTS ARE EXEMPTED. GND - 2000FT AMSL, 30 APR 03:00 2012 UNTIL 30 APR 13:30 2012.CREATED: 12 APR 07:15 2012

M0487/12 - TEMPORARY SPECIAL RULES ZONE 'RHENEN' ACTIVATED.AREA: 515724N0053354E RADIUS 2NM BTN GND/2000FT AMSL.AREA PROHIBITED FOR ALL ACFT. ROYAL, POLICE, SAR AND MEDICAL FLIGHTS ARE EXEMPTED. GND - 2000FT AMSL, 30 APR 03:00 2012 UNTIL 30 APR 12:00 2012.CREATED: 12 APR 07:07 2012

Grtz

_________________
PH-9Y5
Bullix Fresh Breeze Simonini 122 CB
Powerplay Sting 160


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 24 Apr 2012, 09:43 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Rover,

Ook jij mag door voor de was machine.

Inmiddels de scholen aangeschreven (mogelijk, dat niet elke school mijn email ontvangen heeft. Ik kreeg tweemaal mails terug als onbezorgd) en de eerste reacties laten zien, dat er wel, zei het summier, les gegeven wordt over NOTAMs (niet over METARs, SIGMETs).
Het staat ook niet in de leerdoelen. Er zal dus niet eerder, dan dat dat de leerdoelen aangepast zijn over geëxamineerd worden. Dat is uiteraard ook logisch.
De wens ligt er wel om de leerdoelen tegen het licht te houden en daar waar wenselijk eventueel aan te passen. De insteek zal uiteraard praktisch gerichtheid zijn. Niet om het zonder onderbouwde reden moeilijker te maken.

V.w.b. de weersgegevens zijn er ook andere goede bronnen om als vlieger een goede vluchtvoorbereiding te kunnen maken. Door een vliegschoolhouder werd heel terecht de luchtvaartpagina's onder Teletekst pagina 707 genoemd. Die gebruiker zelf ook het meeste.

Nu nog wachten op vliegweer!

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 24 Apr 2012, 18:33 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
mischien kan er voor de wintermaanden een vervolg theorie curses (evt. voor gebreveteerden) opgezet worden met betrekking tot radio verkeer en notams ed. lijkt mij voor de meesten onder ons een goede aanvulling op onze kennis (of het ontbreken daarvan)
ik meld me bij deze al vast aan :)

vr gr Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 24 Apr 2012, 21:00 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Goed idee Gertjan...

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 03 Mei 2012, 12:09 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 02 Dec 2010, 20:33
Berichten: 77
Woonplaats: Almere
ik heb zelf een aantal website's die ik gebruik wat soms handig is om te vertalen wat er staat.
ben ook geen held in dit soort zaken en was opzoek gegaan naar wat hulpmiddelen.
heb met intresse dit onderwerp gevolgd.

docoder programma http://www.notamdecoder.com/
visueel programma http://www.orbifly.com/member/metmap.php?region_choose=BNL&mode=notams&icao_choose=&lang=ENG
nog een programmatje: http://www.lakesoft.eu/notam-plotter/

het is wel zaak om te kijken of deze wel up to date zijn het is tenslotte je eigen verantwoording. en ik check het vaak met teletext.

ik zoek nog een mooi programmatje welke dit combineerd met de navigatie en de notams overzet naar je navigatie voordat je gaat vliegen.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 29 Jul 2012, 08:28 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Pim,

Dat is inderdaad erg goed nieuws.
Vorig jaar heb ik het genoegen gehad deel te mogen nemen aan een workshop "Gadgets in de Kleine Luchtvaart".
Ik heb daar een presentatie gegeven over hoe wij als snorvliegers gadgets gebruiken. Ik heb toen laten zien hoe je NOTAM, weer, etc informatie op een vlieglokatie uit je smartphone (één van de "gadgets") kunt toveren.
Er was enige scepsis uit het publiek. Logisch, want het gevaar was uiteraard de bron. Je moet immers wel zeker weten, dat alle info van de juiste bron komt.

Ik heb de aanwezigen gevraagd of deze (digitale) ontwikkeling de toekomst heeft.
Er werd wisselend gereageerd. Mijn antwoord was, dat het niet de toekomst heeft, maar het inmiddels al dagelijks gebruik is. Een taak voor de overheid en betreffende organisaties om daar waar het nog niet gebeurd is snel aan te haken. De ontwikkeling is immers niet meer te stoppen.

De persoon, die na mij een presentatie gaf liet "live" op zijn iPad een vluchtvoorbereiding naar Engeland zien. Die presentatie zal de laatste "grijze muis uit het analoge tijdperk" over de streep getrokken hebben.
Iets wat op mij veel indruk maakte was het gebruik van een digitale kaart. Eén van de aanwezigen wees de spreker er op, dat de kaart niet volledig was en derhalve niet gebruikt kon worden. Het ging om nieuwe delen van de CTR van Schiphol.
In de vluchtvoorbereiding had hij in de App aangegeven tussen welke hoogte banden hij wilde vliegen. Op die hoogte zou hij buit dat gedeelte van de CTR blijven. De spreker paste in het menu de hoogte aan en de CTR delen waren meteen zichtbaar.
Ook de integratie met NOTAMs is mogelijk.

Ik ben dus erg blij, dat er daadwerkelijk officiële ontwikkelingen zijn.

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 29 Jul 2012, 10:17 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:19
Berichten: 73
Dit is een handige app voor Iphone/ipad, hij heet Notams ;)

Vooral wanneer je op map klikt kun je mooi de actieve notams in de buurt zien en je kunt kunt kiezen uit raw of decoded, decoded is het makkelijkts te lezen.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=app%20notams%20iphone&source=web&cd=1&ved=0CGAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fitunes.apple.com%2Fnl%2Fapp%2Fnotams%2Fid354048843%3Fmt%3D8&ei=cwsVUIWkLcGi0QWfnICQDg&usg=AFQjCNEHjIVt3DCLpVlsn_1w6GWfuP9-Dw&sig2=GdMCQiv1LOB_y8S7zrZKbA

_________________
Eric Wierenga

Dealer van:
Flyproducts paramotors
Fresh Breeze paramotors
Ozone Paramotor gliders
Flanders paramotortrikes
Micro Avionics headsets

http://www.poweredparagliding.nl
http://www.FlandersParamotorTrikes.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.