Hoi Gertjan en Pim,
Eerst antwoord op Gertjan zijn vraag.Hierbij twee voorbeeld NOTAMs van lieren met parapentes/zeilvliegtuigen:
M0282/12 -
PARAGLIDING WILL TAKE PLACE WITH WINCH LAUNCHING CABLE AT WELL.
PSN 514550N0051227E BTN GND/1500FT AMSL RADIUS 2NM. GND - 1500FT AMSL, MON-FRI
1600-SS EXC APR 09 MAY 17 28, SAT 0800-SS, APR 09 MAY 17 28 0800-SS 0800-SS,
JUN 02 13 0800-SS, 25 MAR 16:00 2012 UNTIL 27 OCT 16:20 2012. CREATED: 06 MAR
14:57 2012
M0264/12 -
PARAGLIDING WILL TAKE PLACE WITH WINCH LAUNCHING CABLE UP TO
1500FT
AMSL AT VIANEN PSN 515823N0050414E RADIUS 2NM. GND - 1500FT AMSL, DAILY 0800-SS,
25 MAR 08:00 2012 UNTIL 27 OCT 16:20 2012. CREATED: 05 MAR 14:09 2012Voor de zekerheid: een "winch" is een "lier".
Inderdaad een erg lange en ook vrijwel onzichtbare kabel. Met kan tot 1500ft komen.
IVW (nu IL&T) had de maximum lierhoogte op 500ft gezet nadat de vrijstelling voor schermzweeftoestellen en zeilvliegtuigen afgegeven was. Een onmogelijke hoogte!
Dat is later weer aangepast nadat er een oplossing voor de melding gevonden was. Eerst wilde men alle locaties op de ICAO kaart publiceren. Dat is onbegonnen werk. De NOTAM was de uiteindelijke oplossing.
Antwoord op Pim's vragen.Het kan inderdaad lastig zijn om aan info te komen. Heel vreemd.
Je kunt via deze site veel informatie opvragen:
http://www.vliegen.sietse.net/De vier lettercode "EHAA" staat voor de FIR (Flight Information Region) Nederland. Dus heel Nederland.
Je kunt via deze site ook weerinformatie opvragen.
ARO staat voor "ATS Reporting Office". Daar waar je op een vliegveld je vluchtplan in kunt dienen.
ATS staat voor Air Traffic Services.
De "vrijbrief" (soloverklaring) geeft alleen aan, dat je voldoende in staat bent gevonden om alle handelingen solo uit te voeren, maar dat er wel een instructeur direct beschikbaar moet zijn. Zowel op de grond als in de lucht. Je bent als vlieger te allen tijde zelf verantwoordelijk. Eigenlijk geldt dit dus vanaf je eerste vlucht. We vliegen, behoudens een aantal typen trikes vanaf vlucht één solo. Daarmee is de vlieger dus formeel de gezagvoerder en aansprakelijk. Het zou van zeer slecht instructeursschap getuigen als een instructeur een cursist laat starten van een terrein, dat dicht bij een verboden gebied ligt (volgens de NOTAM) o.i.d.
Groetjes,
Frank