Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 14:32

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 19 Apr 2012, 09:47 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Pim had vandaag onder "Algemeen" en onderwerp "Voor Henk" een link geplaatst naar een pagina, waarop twee Temporary SRZ (Special Rules Zones) gepubliceerd zijn i.v.m. het bezoek van Hare Majesteit de Koningin aan deze plaatsen op koninginnedag.

Alleerst de NOTAM (Notice to Airmen), zoals die gepubliceerd staat:

M0487/12 - RESTRICTION - NOTAM active from 30 April 2012 at 03:00 UTC until 30 April 2012 at 12:00 UTC

TEMPORARY SPECIAL RULES ZONE 'RHENEN' ACTIVATED. AREA: 515724N0053354E RADIUS 2NM BTN GND/2000FT AMSL. AREA PROHIBITED FOR ALL ACFT. ROYAL, POLICE, SAR AND MEDICAL FLIGHTS ARE EXEMPTED. GND - 2000FT AMSL, 30 APR 03:00 2012 UNTIL 30 APR 12:00 2012. CREATED: 12 APR 07:07 2012
--------------------------------------------------------------------------------
M0488/12 - RESTRICTION - NOTAM active from 30 April 2012 at 03:00 UTC until 30 April 2012 at 13:30 UTC

TEMPORARY SPECIAL RULES ZONE 'VEENENDAAL' ACTIVATED. AREA: 520125N0053326E RADIUS 2NM BTN GND/2000FT AMSL. AREA PROHIBITED FOR ALL ACFT. ROYAL, POLICE, SAR AND MEDICAL FLIGHTS ARE EXEMPTED. GND - 2000FT AMSL, 30 APR 03:00 2012 UNTIL 30 APR 13:30 2012. CREATED: 12 APR 07:15 2012


Er komen allerlei vragen naar me toe, omdat ik op wetgebied de kar trek. Zo vroeg een snorvlieger zich af of alle snorvliegers voldoende in staat zijn NOTAMs te lezen en decoderen. Die vraag kan ik uiteraard niet beantwoorden. Jullie wel. Als je bovenstaande NOTAM kunt lezen en ook toe kunt passen, dat zit het wel "snor".
Zelf gebruik ik voor de vluchtvoorbereiding een NOTAM App op mijn iPhone. Soms staan er handige waarschuwingen, maar als je in bovengenoemd gebied vliegt in de aangegeven tijd dan kun je echt in de problemen komen (UTC tijd!! Hoe laat is dat in onze tijd?).

Hierbij nogmaals de link, die Pim gepubliceerd had.
Dan kun je in Jip en Janneke taal nakijken of je de NOTAM goed gelezen hebt.

http://www.knvvl.nl/uploads/tqwOwZrSgoy ... g_2012.pdf

Kijk rond 4 en 5 mei ook even extra naar de NOTAMs.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hieronder nog twee leuke oefen NOTAMs:

M0053/12 - PARAGLIDING WILL TAKE PLACE WITH WINCH LAUNCHING CABLE UP TO 1500FT AMSL AT BELTRUM PSN 520514N0063339E RADIUS 2NM, EXP INTENSE GLDFLY IN VCY AND ABOVE. GND - 1500FT AMSL, DAILY 0900-SS, 29 OCT 09:00 2012 UNTIL31 DEC 15:32 2012. CREATED: 18 JAN 14:34 2012

1. Kun je de positie plotten op je kaart?
2. Ben je de Engelse taal machtig genoeg om te weten waar het hier om gaat?
3. Wat betekent GLDFLY, VCY en SS?

Het betreft hier dus een NOTAM van onze ongemotoriseerde schermvliegvrienden, die gelierd worden naar een hoogte van maximaal 1500 voeten....en hoe hoog is dat in meters?

M0147/12 - TEMPORARY SPECIAL RULES ZONE 'DE RIJSBERGSE VLIEGERDAGEN' ACTIVATED FOR KITE FLYING.AREA: 513023N0044107E BTN GND/1000FT AMSL RADIUS 1NM. REQUEST TO AVOID AREA. GND - 1000FT AMSL, 0500-2200, 18 AUG 05:00 2012 UNTIL19 AUG 22:00 2012. CREATED: 15 FEB 11:50 2012

1. Mag je hier vliegen?
2. Zo ja, is het verstandig hier te vliegen?
3. Wanneer geldt deze NOTAM?
4. Vanaf en tot welke hoogte (en als je meters gebruikt, tot welke hoogte in meters?)?

Oh ja, voor onze Friese vliegvrienden, kijk even de NOTAMs na over de grote oefening, die nu plaatsvindt vanaf vliegbasis Leeuwarden.

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 19 Apr 2012, 15:52 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Pim en alle andere vliegers,

Het is naar mijn mening toch wel echt belangrijk, dat je als snorvlieger beschikbare luchtvaart informatie kunt lezen.
Niet elke NOTAM wordt als een "Jip & Janneke taal beschikking" gepubliceerd.
Het hoort gewoon bij de vluchtvoorbereiding om NOTAMs te controleren.

Hetzelfde geldt ook voor het lezen van METARs, TAFs, SIGMETs, etc.
Nou is het natuurlijk wel zo, dat METARs en TAFs alleen voor luchthavens uitgegeven worden.
Met informatie uit pagina 707 van Teletekst of "het weerbulletin kleine luchtvaart" (http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_ve ... vaart.html) kom je uiteraard al een heel eind.

Er zijn overigens "decoders" op internet beschikbaar. Geen idee of die het goed doen.
Vanwege mijn achtergrond kan ik de "beroepsidiotentaal" lezen en heb de decoders niet nodig.
Iedereen, die het luchtruim kiest moet het trouwens gewoon kunnen lezen hoor.

En zo moeilijk is het niet.
Voor METARs en TAFs is het vrij eenvoudig. Als het moeilijk wordt om te lezen, dan is het weer toch niet geschikt om te vliegen met een Paramotor.

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 19 Apr 2012, 19:43 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Bedankt mannen voor de update :mrgreen: ...

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 19 Apr 2012, 21:29 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
toch zijn dit leuke en vooral nuttige opgaven, de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ook niet altijd de notams lees hoor,
maar ben vorig jaar daardoor wel een keer geschrokken toen ik een Apache helikopter op steenworp afstand achter me had hangen op ca 450 voet (is serieus waar en mn vliegmaat die evenzeer geschrokken was kan getuigen)
na de ontmoeting met het gevaarte toch maar de notams gelezen, gek genoeg kon ik hier totaal niks over vinden.

later bleek uit de media dat er een militaire oefening noordelijk van ons aan de gang was.

dus om toch maar even een invullig te geven op je opgave:


M0147/12 - TEMPORARY SPECIAL RULES ZONE 'DE RIJSBERGSE VLIEGERDAGEN' ACTIVATED FOR KITE FLYING.AREA: 513023N0044107E BTN GND/1000FT AMSL RADIUS 1NM. REQUEST TO AVOID AREA. GND - 1000FT AMSL, 0500-2200, 18 AUG 05:00 2012 UNTIL19 AUG 22:00 2012. CREATED: 15 FEB 11:50 2012

In groen een reactie van Frank onder de antwoorden van Gertjan.

1. Mag je hier vliegen? ja mits de juiste hoogte van ca300mtr aangehouden(boven zee niveau)

BTN GND/1000FT (inderdaad, vanaf de grond tot 1000 voeten AMSL "Above Mean Sea Level", dus boven zee niveau. Soms staat er AGL, "Above Ground Level". Dan moet je dus eerst weten hoe hoog de locatie zelf boven MSL ligt. In Nederland is het verschil tussen de grond en zee niveau over het algemeen klein, hoewel....Zuid Limburg...
"BTN" staat voor "between", "tussen".
De radius is 1NM, dus een straal van 1852m (om precies te zijn). Een cirkel met een doorsnede van 3704m dus.


2. Zo ja, is het verstandig hier te vliegen? enh nee, want weten de vliegeraars hoe lang hun touwtje is

Er staat "REQUEST TO AVOID THE AREA", "VERZOEK OM HET GEBIED TE VERMIJDEN". Je mag er dus vliegen, maar het hoeft uiteraard geen betoog, dat het niet slim is daar te vliegen. Je zou zelfs op goed vliegerschap aangesproken kunnen worden als je toch door het gebied vliegt.
Andere woorden, die gebruikt kunnen worden zijn "RESTRICTED" EN "PROHIBITED", resp, dat er een restrictie aan zit (eerst oproepen bijvoorbeeld) of dat het verboden gebied betreft.


3.Wanneer geldt deze NOTAM? tijdens de RIJSBERGSE VLIEGERDAGEN' ACTIVATED FOR KITE FLYING""(18 AUG 05:00 2012 tot19 AUG 22:00 2012

De vraag is hierom welke datum en tijd het gaat. In de internationale luchtvaart wordt te allen tijde UTC (Universal Time Coordinated) tijd gebruikt. Vroeger werd dit GMT (Greenwich Mean Time) genoemd. In de winter hebben we UTC+1 in Nederland en tijdens zomertijd UTC+2. In deze NOTAM staat geen "UTC" genoemd. We mogen er van uitgaan, dat het hier wel bedoeld wordt. De echte tijden zouden dan dus van 18 aug 07.00 tot 19 aug 24.00uur zijn. Soms zie je de toevoeging LCL (Local, of te wel lokale tijd). De NOTAM is dus niet volledig en er kan verwarring optreden. Gezond verstand gebruiken is het devies.

4. Vanaf en tot welke hoogte (en als je meters gebruikt, tot welke hoogte in meters?)? tussen de grond en de 1000voet (ca 300 meter)

Inderdaad, ca 300m (330m).

ben benieuwd of ik het begrepen heb,

Gertjan, wat mij betreft mag jij door voor de wasmachine...haha!

v gr Gertjan

Veel vliegplezier, Frank

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 20 Apr 2012, 07:15 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste Gertjan,

Zoals je misschien al gezien hebt heb ik in groen reacties bij jouw antwoorden geplaatst.

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 20 Apr 2012, 18:08 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste snorvliegers,

Hierbij een link naar uitleg over NOTAMs:
http://www.instructie.beekhof.info/Docu ... %20CLR.pdf

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 20 Apr 2012, 20:43 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Pim,

Het lijkt mij (en ook de snorvlieger, die me er over vroeg) een goed idee om er iets meer mee te doen. Eigenlijk meer dan dat!
Wellicht zijn er meer essentiële zaken, die moeten trainen en/of examineren (zowel in theorie als praktijk). Niet zoeken naar meer werk, maar uitzoeken of we onze praktijk gerichte opleiding nog beter kunnen maken.

Ik neem het initiatief wel om de scholen en examinatoren om goede raad te vragen.

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 21 Apr 2012, 07:02 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Pim,

Zoals gezegd moet het praktijk gericht zijn. Dat een ILS (Instrument Landing System) op RW06 van Schiphol de status II E 2 heeft, waardoor er alleen cat. II nadering gevlogen kan worden met bijbehorende limieten boeit de snorvlieger niet.
Het gaat uiteraard om zaken, zoals in het voorbeeld.

Hetzelfde geldt voor het weer.

Over het weer gesproken. Dat mag ook wel eens wat vriendelijker worden voor ons.
Het is wachten op de volgende METAR van Lelystad:

SA EHLE 18005 CAVOK 25/18 NOSIG

Actuele weer (zit normaal gesproken nog een datum/tijdgeoep bij). Zuidelijk windje, geen lage bewolking, goed zicht, 25 graden (dauwpunt 18 graden. Hoe groter het verschil, des te droger de lucht), geen veranderingen verwacht.

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 21 Apr 2012, 22:40 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste snorvliegers,

Lees het artikel om te zien hoe belangrijk vluchtvoorbereiding kan zijn:

http://www.knvvl.nl/afdelingen/schermvl ... de_vogezen

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: NOTAM 30 april 2012 Rhenen en Veenendaal
BerichtGeplaatst: 22 Apr 2012, 11:26 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
In onze omgeving zijn ook nogal wat paragliders aan de lier actief, aangezien deze tot behoorlijke hoogte kunnen komen (met kabel) kan ik me voorstellen dat ook deze mannen zich aan bepaalde regels moeten houden, of mogen die zo op de bonnefooi tot honderden meters hoog lieren? Worden hun bewegingen ook in een notam genoemd? ( net als in het begin van deze topic bij de vliegeraars?
Een kabel is mijns inziens bijna onmogelijk Te zien.

Groeten Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.