Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 08:19

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: NOTAMS, iPhone App, ideaal
BerichtGeplaatst: 18 Jun 2013, 06:59 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste Paramotorvliegers,

Wellicht zijn jullie al op de hoogte van de "NOTAMs" iPhone App.
Ik gebruik deze App al een hele poos, ook in het buitenland.
Er zijn een aantal grote voordelen van deze App.

1. Het grootste voordeel is, dat je de NOTAMs op een kaartje kun laten zien. Je ziet dan in één oogopslag of een bepaalde NOTAM voor jou van belang is.
2. Er zit een "RAW" en "DECODED" button in de App. In RAW komt de NOTAM in tekst op, zoals elke vlieger hem zou moeten kunnen lezen.
In DECODED komt de NOTAM in tekst op zoals elke vlieger hem zal kunnen lezen.
De taal is uiteraard Engels. Lukt het je nog niet de NOTAM te lezen, dan is aanvullende training een vereiste.

De App is niet officieel, maar een betere, openbare versie heb ik nog niet gezien.
Doe de vluchtvoorbereiding op de dag zelf. Sommige NOTAMs komen pas heel laat uit. Voorbeeld: onlangs in Normandië gevlogen. In Arromanches was volgens het herdenkingsprogramma parachutespringen op het strand gepland. Pas op de dag zelf was de NOTAM hierover gepubliceerd. Ik heb vanwege mijn beroep ook toegang tot een officiële vluchtvoorvoorbereidingssite. Op zowel die site als de NOTAMs App stond de NOTAM er pas op de dag zelf.

Hieronder staan 8 plaatjes.

Het scherm van de App store.
De iPhone versie kost 4.49 Euro, de iPad HD versie 6,99 Euro (ik heb geen aandelen).


Afbeelding

Openings pagina. Je kunt hier twee luchthavens invullen.

Afbeelding

Als je in de Flevopolder vliegt, dan zou je EHLE (Lelystad) en EHHV (Hilversum) in kunnen vullen. Alle NOTAMs tussen deze twee velden worden dan weergegeven. Zie verder.
Als voorbeeld om meer NOTAMs te zien heb ik Lelystad en Midden Zeeland ingevuld. Je kunt overigens ook een plaatsnaam invullen waar een luchthaven bij ligt. De App laat dan vanzelf de luchthaven zien met de vier letter code.
Je kunt bij NOTAMs zien of de NOTAMs ingeladen zijn (hier staat 146).
"Alternate" hoef je niet in te vullen. Dat is de "uitwijkhaven". Als je een vluchtplan indient, dan heb je de verplichting een uitwijkhaven op te nemen.


Afbeelding

Klik op het pijltje bij NOTAMs. De volgende pagina zie je dan:

Afbeelding

Je kunt alle NOTAMs apart bekijken, maar dat is voor de meeste vliegers niet interessant. We mogen toch niet vanaf een luchthaven starten of er op landen. Dus die NOTAMs zijn niet interessant.
Klik rechtsonder op "Map". Je krijgt dan onderstaand plaatje te zien. De twee gekozen luchthavens en een lijn er tussen.


Afbeelding

Alle NOTAMs staan in beeld. Als je op een gevarendriehoek klikt, dan komt er een korte tekst:

Afbeelding

Klik je vervolgens weer op de tekst (pijltje geeft aan, dat er meer tekst is), dan krijg je de volledige NOTAM in "RAW" te zien. De tekst zoals elke vlieger hem zou moeten kunnen lezen.

Afbeelding

De praktijk leert, dat niet iedere paramotorvlieger helemaal los is op het lezen van NOTAMs. Klik rechtsonder op "DECODED" (gedecodeerd) en het volgende plaatje komt op.
Je moet wel de Engelse taal machtig zijn. Nogmaals, als je ook deze tekst niet begrijpt, dan is aanvullende training echt noodzakelijk.


Afbeelding

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: NOTAMS, iPhone App, ideaal
BerichtGeplaatst: 18 Jun 2013, 07:16 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 30 Aug 2012, 09:23
Berichten: 5
Woonplaats: Nunspeet
Goede tip ! Gelijk op mijn iPhone gezet. Duidelijk, overzichtelijk en niet te ingewikkeld.

Wellicht komen wij elkaar de komende tijd eens tegen.

_________________
Always looking for good weather

PH-8B1
FB Thorix/Powerplay


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.