Hoi Pim,
De luchtvaart gebruikt voeten (feet) en Nautical Miles (NM, is 1,852m). Er was ooit een plan om meters te gebruiken. in China en Rusland is dit lang de standaard geweest. Ik weet niet hoe de standaard nu in China is, maar Rusland is/gaat terug naar voeten. De wind werd daar in meters per seconde gegeven en de luchtdruk voor de hoogtemeter in een waarde, die op landing 0 ft aangaf. De rest van de wereld gebruikt QNH. Dan krijg je de elevatie van de luchthaven t.o.v. zeeniveau te zien als je komt landen. Dat is handig, want dan heb je ook een goede referentie t.o.v. het omliggende terrein.
De de USA wordt het zicht in Landmijlen, Statute Miles, gegeven. Een landmijl is 1,609m. Als het zicht lager is, dan gebruikt men weer voeten. Op de meeste plaatsen in de wereld worden meters gebruikt. De luchtdruk (hoogtemeter instelling) gaat op de meeste plaatsen in hPa, in de USA in inches kwik.
Ook ons LVR gebruikt waarden door elkaar. In artikel 45 staan de minimum hoogtes gegeven. Zo staat lid 1a: 300m (1000ft) boven het hoogste obstakel binnen een straal van 600m (vrij "vertaald"). Bij de horizontale waarde staan weer geen voeten of mijlen.
Een leuke anecdote uit de jaren vijftig/zestig uit de vorige eeuw. Een KLu jachtvlieger heeft twee kaarten aan elkaar geplakt. Op de een stonden de obstakels in voeten of de ander in meters. Daar zit een factor drie verschil tussen. Helaas liep de vlieger in slecht weer in bergachtig gebied klim naar grotere en dacht op een gegeven moment op veilige hoogte boven de bergen te zitten. Hij zat nog in de wolken. Toen hij uit de wolken kwam zag hij bergen om zich heen met toppen, die ruim boven hem zaten. Het zijn van die verhalen, die heel vaak herhaald zijn.
Het geeft geen antwoord op je vraag Pim, maar het geeft aan, dat er veel maten gebruikt worden. Het meten met meerdere maten zien we overigens ook op andere plaatsen terug...... Ja inderdaad!
Groetjes,
Frank
_________________ PH-9C5 Fresh Breeze Thorix 130 Swing Powerplay Scorpio 26 Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Frank Moorman
|