Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 22:48

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Hoe beoordelen jullie de sterkte van hoogtewind
BerichtGeplaatst: 20 Okt 2010, 19:12 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:09
Berichten: 5
Ik heb kort geleden mijn brevet gehaald en deze zomer veel les gehad toen het warm was en er nauwelijks wind was (NB: ik vlieg trike). In het najaar probeer ik natuurlijk nu wat vluchtjes te pakken. Wat ik heel lastig vind is te beoordelen bij welke windsnelheid het nog verantwoord is om te vliegen. Met name als de benedenwind onder de 10 kn is, maar het bijvoorbeeld op 500 vt 10-15 kn wordt opgegeven(ik gebruik meteo voor de kleine luchtvaart). Op dit moment kies ik ervoor om uit voorzichtigheid dan niet te vliegen (veiligheid boven alles). Achteraf vraag ik me nog wel eens af of ik geen mooie kans heb laten liggen, zeker als er 5-10 kn grondwind wordt opgegeven en het in de praktijk op de grond in ieder geval vrijwel windstil is. Ik vlieg in omgeving Gorinchem en heb het beeld dat de uitschieters in de meteoverwachting soms meer voor de kust gelden dan voor het binnenland. Wie geeft mij raad?


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe beoordelen jullie de sterkte van hoogtewind
BerichtGeplaatst: 20 Okt 2010, 20:13 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Accarion,

Laat ik meteen met de deur in huis vallen. Je maakt goede afwegingen en bent verantwoord bezig. Het is overigens veel beter om te weinig dan om te veel te vliegen. Een Engelse tekst die het mooi beschrijft: it is far better to be on the ground wishing to be in the air, than to be in the air wishing to be on the ground.

De wind situatie, die je beschrijft is vliegbaar, maar de 15kts (27km/u) zorgt er voor, dat je nauwelijks vooruit gaat. Een bijkomend nadeel is, dat je lang op dezelfde plaats zult blijven hangen en daarmee ook op die plek lang voor een geluidsproduktie zult zorgen. Als dat in de buurt van bewoning is, dan kan dat tot een zekere mate van overlast leiden. En dat is iets wat we te allen tijde natuurlijk willen vermijden.

Het kan trouwens zijn, dat er op de grond nauwelijks wind staat en op 100m wel 30 Kts (54km/u).
Zelf gebruik ik dezelfde bron als jij, maar dan via pag 707 van Teletekst.
Je kunt ook naar hooggeplaatste vlaggen of hoge bomen kijken. Let ook op de treksnelheid van wolken. Soms zie je lensvormige wolken. Blijf dan maar aan de grond!
De vorm van wolken kan je ook veel vertellen. Denk maar eens aan windveren...
Deze windveren bevinden zich overigens op grote hoogte.

Met name in de winter kun je heel soms bij een sterke nachtelijke uitstraling winden van wel 60kts (108km/u) op 300m hoogte krijgen. Dit wordt in het Engels een low level night jet genoemd.

Blijf overigens in de loop van de dag de informatiebronnen bekijken. Het gebeurt vaak, dat er in de ochtend nog veel wind voor de namiddag voorspeld wordt, maar later wordt de verwachting bijgesteld. Kan uiteraard ook de andere kant op.

Ik ben vorig jaar driemaal achter elkaar voor niets naar mijn startplek gereden (40km enkele reis). Dit jaar heb ik eenmaal met, achteraf gezien, te veel wind gevlogen. De wind zou in de loop van de avond gaan liggen. Bij de start stond er een behoorlijke, maar vliegbare wind. Die werd helaas niet minder maar meer. Alles was goed gegaan, maar toch weer een wijze les gehad. Wacht tot de verwachting ook werkelijkheid wordt.

Praat er veel over met andere vliegers. Zoals één onzer snorvliegers onder zijn berichten plaatst: kennis is het enige, dat zich vermenigvuldigd als je het deelt.

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe beoordelen jullie de sterkte van hoogtewind
BerichtGeplaatst: 21 Okt 2010, 14:44 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:35
Berichten: 12
Woonplaats: epe
Accarion,

Het probleem van het weer inschatten komt mij bekend voor. Zelf maak ik naast 707 gebruik van de volgende link: ftp://ftp.knmi.nl/pub_weerberichten/hoogtewinden.html
Deze gegevens komen vrij goed overeen met de werkelijkheid.
Los van de hoogtewinden ben ook ik deze zomer een paar keer aan de grond gebleven terwijl er wel heteluchtballonnen in de lucht zaten en het weer min of meer dreigend en donker was.
Ik kies in ieder geval voor de veilige kant met als consequentie dat je een keer vaker aan de grond blijft.

Groet Hans


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe beoordelen jullie de sterkte van hoogtewind
BerichtGeplaatst: 21 Okt 2010, 17:56 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Alfred en ik hebben meestal als bovengrens 10-15 knopen bovenwind. Als je relatief laat start dan heb je meestal mooie vluchten. Later in de avond dempt het negen van de tien keer uit.

Zeker als wij luchtballonnen in de lucht zien dan weten wij zeker de goede afweging te hebben gemaakt. ;)

Ik kan mij nog eens een vlucht met Alfred herinneren dat we teveel tegenwind hadden. We zijn toen met zijn tweeën naar 1200 gegaan en hebben daar liftje gespeeld. ;) Naast elkaar vliegen, dan wat op en neer gaan en naar elkaar zwaaien. :? Dan kan voor een keer leuk zijn maar meestal vervelend.

Als je een toegewijde vrouw hebt, kan je natuurlijk altijd opteren voor een overlandvlucht. :idea:

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.