Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 27 Apr 2024, 22:10

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Windguru.cz
BerichtGeplaatst: 10 Jun 2009, 19:30 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:24
Berichten: 42
Woonplaats: De Westereen
Veel van ons kijken op Windguru om te weten wat de wind gaat doen. Wie kan zeggen wat het verschil is tussen WRF 9km en WRF 27km :?:

Jasper


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Windguru.cz
BerichtGeplaatst: 11 Jun 2009, 07:51 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:04
Berichten: 131
Volgens mij houden de diverse modellen rekening met het terrein.
Bijvoorbeeld bij het NAM model gebruikt men 0.11 graden (+/- 12 km) voor de 84-uurs voorspelling. Deze schijnt op korte termijn een betere voorspelling te geven.
Bij het GFS model wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een resolutie van 55 km voor een 84 uur voorspelling en van 80 km voor een 180 uur voorspelling.

Kortom, hoe verder men in de tijd wil kijken hoe groter het observatiegebied is.

Verder kwam ik op http://www.windguru.cz/nl/help_index.php?sec=pro
de volgende notitie tegen:
Hou er rekening mee dat de WRF voorspellingen enkel beschikbaar zijn in Europa en het Middelandsezeegebied, kijk op de domeinkaart:
WRF 27 km (Europa en de Middelandse zee)
1. WRF 9 km (rond Tsjechië)
2. WRF 9 km (zuiden van de VK, noordwesten van Frankrijk, België, westen van Nederland)
3. WRF 9 km (Westen en midden van de Middelandse Zee - Portugal, Spanje, Zuid-Frankrijk, Italië, Adriatische Zee, Kroatië, Slovenië, Griekenland, Egeïsche zee, Bulgarijke, West-Turkije, kust van het Westen van de Zwarte Zee)

Het woord is nu aan het KNMI en aan Captain Cook ;)


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Windguru.cz
BerichtGeplaatst: 11 Jun 2009, 18:28 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:24
Berichten: 42
Woonplaats: De Westereen
Betekent het eigenlijk dat je voor het nauwkeurigste resultaat naar WRF 9km moet kijken ? Je ziet wel verschillen ten opzichte van WRF 27km.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Windguru.cz
BerichtGeplaatst: 11 Jun 2009, 20:20 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Jasper, Kruk en de rest,

Het is voor mij ook niet helemaal duidelijk.
Via onderstaande link krijg je meer info over de diverse modellen.
http://www.windguru.com/nl/help_index.php?sec=models

Je moet upgraden naar de "Pro" (betaalde) versie om up to date informatie te krijgen over WRF voorspellingen.
Het verschil tussen WRF 9 en WRF 27km kan ik niet terugvinden buiten het moment van de dag waarop updates voor de voorspelling gemaakt worden.

De GFS voorspellingen zijn wel gratis en redelijk up to date.
Ik ben echter wel huiverig voor lange termijn windvoorspellingen.

Zelf kijk ik meer naar de KNMI Luchtvaart pagina's. Daarop worden de windverwachtingen op de dag zelf ook bijgesteld. Hier zie je ook de 500 ft (150 m) winden (en hoger). Soms kan het aan de grond rustig zijn, maar op 500 ft toch vrij hard waaien. Een situatie, waarbij je eigenlijk niet wilt vliegen. Enerzijds vanwege de grondsnelheid, die tegen de wind in nihil kan worden, anderzijds de te verwachten turbulentie. De Windguru geeft deze informatie, zover ik begrepen heb, niet.
http://teletekst.nos.nl/all/707.html

Een andere link, die ik wel voor de langere termijn (paar dagen) gebruik is:
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavnmgeur.html
Klik op het kaartje (Europa) op een puntje bij je vlieglokatie. Er komt dan een staatje met weersinformatie op.
Dit geeft een aardig beeld en blijkt ook over het algemeen redelijk accuraat te zijn.
Let wel: er kunnen grote verschillen zijn in windsterkte op diverse plaatsen in Nederland. Denk maar eens als voorbeeld aan zeewind ('s middags) en landwind (na zonsondergang) bij de kust. Verder landinwaarts heb je deze wind niet.

Denk ook aan de "dagelijkse gang". In de ochtend en avond waait het over het algemeen veel minder, dan in de middag. Hetzelfde geldt voor wolkenvorming (behoudens frontale bewolking). Aan de wolken kun je overigens ook zien of het in de bovenlucht hard waait. Hierbij bedoel ik niet zozeer de treksnelheid, maar de vorm van de wolken.

Voor snorvliegers zijn lokale omstandigheden erg belangrijk!

Mijn verhaal is eigenlijk niet helemaal een antwoord op de vraag, maar ik hoop toch iets toegevoegd te hebben.

Groetjes,

Frank (C. Cook)

Ter info: ik snorvlieg nog niet zo lang hoor. Ervaren snorvliegers kunnen veel meer informatie geven over de typische "snorvliegmeteo".
Tijdens mijn liercursus in Maurik vertelden de instructeurs veel over dat wat ze in de lucht zagen: wolkenvormen, de manier waarop vogels vlogen, de richting van de wind aan de ene en de andere kant van het veld (vlaggen, rietpluimen, etc), enz. Daar heb ik erg veel van de mini-meteo geleerd.

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.