Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 03 Mei 2025, 20:59

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Orienteren tweezitter
BerichtGeplaatst: 08 Apr 2012, 11:01 
actief lid

Beste lezers,

Ik weet dat er op het forum veel mensen zijn die kennis hebben van trikes en motoren. Zelf vlieg ik een bullix met een monster motor, en wil in de toekomst overstappen op een tweezitter.
Er zijn verschillende tweezitters in de handel. De xitor en de light versie zijn er twee die er goed uit zien, maar nog steeds erg veel geld kosten. De light is volgens mij gebruikt niet of nauwlijks in de handel. Nieuw zijn ze nogal duur.

Mijn oog is ook gevallen op de flaanders trike. Een trike die best gezien mag worden, en qua prijs ook betaalbaar is. Wat de trike precies moet kosten weet ik niet, maar dat heb ik mij laten vertellen. Ik weet ook niet wat de verschillen zijn met aantal cc en stuwdruk etc. Ook het verschil van geluidsniveau zou ik willen weten.
Zijn er ook al flaanders trikes te koop die dulv gekeurd zijn? Ik hoorde dat ze daar wel mee bezig waren.

Ik zou graag een advies willen wat ik nou het beste zou kunnen kopen. Aan iedere trike zullen voor en nadelen zitten, maar daar moet uit te komen zijn. Zijn er mensen die mij een goede tip willen geven? Misschien zijn er mensen waar ik de trike een keer mag komene bekijken?

Graag jullie reactie!

Jan van den Brink.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Help!
BerichtGeplaatst: 08 Apr 2012, 19:20 
actief lid

Boomkruiper schreef:
Beste lezers,

Ik weet dat er op het forum veel mensen zijn die kennis hebben van trikes en motoren. Zelf vlieg ik een bullix met een monster motor, en wil in de toekomst overstappen op een tweezitter.
Er zijn verschillende tweezitters in de handel. De xitor en de light versie zijn er twee die er goed uit zien, maar nog steeds erg veel geld kosten. De light is volgens mij gebruikt niet of nauwlijks in de handel. Nieuw zijn ze nogal duur.

Mijn oog is ook gevallen op de flaanders trike. Een trike die best gezien mag worden, en qua prijs ook betaalbaar is. Wat de trike precies moet kosten weet ik niet, maar dat heb ik mij laten vertellen. Ik weet ook niet wat de verschillen zijn met aantal cc en stuwdruk etc. Ook het verschil van geluidsniveau zou ik willen weten.
Zijn er ook al flanders trikes te koop die dulv gekeurd zijn? Ik hoorde dat ze daar wel mee bezig waren.

Ik zou graag een advies willen wat ik nou het beste zou kunnen kopen. Aan iedere trike zullen voor en nadelen zitten, maar daar moet uit te komen zijn. Zijn er mensen die mij een goede tip willen geven? Misschien zijn er mensen waar ik de trike een keer mag komene bekijken?

Graag jullie reactie!

Jan van den Brink.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: Orienteren tweezitter
BerichtGeplaatst: 09 Apr 2012, 09:54 
Zeer actief lid

Jan schreef:
Help !

Hoi Jan,
Mijn eerst advies is dat je er geen haast mee moet hebben, en volg je eigen gedachte.
Ik zit eigenlijk een beetje in het zelfde schuitje.

Ik heb de indruk dat men vooral in Nederland een beetje meer naar een 4-takt neigt, omdat dat nu eenmaal een vriendelijker geluid produceert.
Maar als je dat niet veel uitmaakt dan heeft Jacco er nog wel één (tweetakt) te koop, voor een zeer nette prijs. En er zijn in Nederland toch al heel wat die er mee vliegen, dus ervaring in overvloed wat de Xenit Plus betreft. De prijs prestatie van deze trike is top.

Om de Flanders trike eens te zien vliegen zou ik eens en PBtje sturen naar Oscar (dyssie), hij vliegt er inmiddels één.
Voor de rest zijn er nog geen andere 4-takt gekeurde tweezitters te koop, zover ik weet.

Succes met je zoektocht !

Groet,
Roger

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2012, 10:03 
Zeer actief lid

Beste Jan,

Ik vlieg al jaren met de Xenit (niet de plus maar de standaard) en met veel plezier;
Aantrekkelijk in aanschaf en onderhoud.
Voldoende stuwkracht voor twee niet al te zware piloten. ( 2 x < 100 kg is prima te doen)
De Silent Twin van Flanders lokt mij ook ivm een viertaktmotor (is zuiniger en stiller)
Persoonlijk vind ik het eivormige model niet mooi, maar dat is een kwestie van smaak...
Fly Products heeft nu de ECO 2 (met een Rotax 503 met 150 kg stuwdruk) En leuke cockpit !!
Ik weet dat men bij Fly Products heeft geëxperimenteerd met viertakt motoren (HKS 700 en B&S als de Flanders)
Die noemde men de ECO 4. Het is hem niet geworden, omdat er toch te weinig kracht in zat en te zwaar werd.
Deze is dus uiteindelijk niet in productie genomen. Tweetaktmotoren zijn nu eenmaal krachtiger.
Eerlijkheidshalve is de beste tweezitter nog altijd de XCitor van Fresh Breeze. Maar daar hangt een stevig prijskaartje aan...
Ik heb gekozen voor de ECO2 van Fly Products. Is ook in zelfbouwkit verkrijgbaar (bespaart je 1500,-) Compleet pakket met goede handleiding en is in twee dagen in elkaar te zetten !!
De ECO2 kost minder dan de helft van een XCItor en je hebt een dijk van een trike.
Je bent van harte welkom om de ECO2 bij mij te komen bekijken.
Ook de Xenit staat er nog en is voor een redelijk bedrag te koop. We kunnen er zelfs mee vliegen bij mooi weer.
Succes bij je keuze.

PARAMAX Drachten (06-46677554)

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2012, 11:02 
Zeer actief lid

Nog een aanvullend antwoord op je vragen;
De Flanders Silent Twin schijnt inmiddels gekeurd te zijn.
Ook de ECO 2 is gekeurd (en toegelaten voor 2 personen in NL)

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2012, 19:40 
actief lid

Hartelijk bedankt voor je reactie. Ik maak binnenkort een keer een afspraak en reizen we af richting het noorden.
Lijkt me leuk.

Groetjes, Jan

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2012, 21:00 
Zeer actief lid

Even ter verduidelijking. De Flanders tandem is op dit moment niet DULV gekeurd. Dus waar dit verhaal vandaan komt is mij een raadsel. We zijn wel bezig met een keuring instantie en als het mee zit kan hij over n maand ingeschreven worden in het Nederlandse luchtvaart register. Als de 1 niet wil dan doen we een andere toch?

Mocht je interesse hebben in deze super stille en zuinige viertakt en je hebt je brevet met trike ervaring dan kan je me altijd bellen om proef te vliegen.

Groeten Jurg
www.skydance.nl

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2012, 16:02 
Zeer actief lid

Gisteren nog even een bezoekje gedaan aan de fabriek van fly Products.

De Eco2 bekeken en proefgezeten, een stoere trike met genoeg power!

Nog even met de eigenaar over de certificering gepraat en hij vertelde dat de Eco2 alleen een loadtest heeft ondergaan en geen DULV certificering (of gelijkwaardig). Helaas kun je deze trike dan niet inschrijven in NL.

Hij vertelde ook dat de motor Rotax 503 wordt vervangen door de Rotax 582.

Groetjes uit Italië, vanochtend weer heerlijk aan het strand gevlogen ;)

Eric, Jacques en Louis

Dealer van:
Flyproducts paramotors
Fresh Breeze paramotors
Ozone Paramotor gliders
Flanders paramotortrikes
Micro Avionics headsets

http://www.poweredparagliding.nl
http://www.FlandersParamotorTrikes.nl

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op