Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 07 Mei 2025, 07:16

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Titel: Re: Keuzes... Altijd lastig.
BerichtGeplaatst: 15 Jul 2012, 18:47 
Zeer actief lid

Hoi Willem,
Ik kon uit jou vragen niet concluderen dat je snel wilt vliegen, misschien heeft men dit aangenomen omdat je een zweefvlieg achtergrond hebt.
Als je het snorvliegen wilt ervaren zou ik zeker als rug-gedragen snorvlieger de cursus beginnen. Er wordt gesuggereerd dat je met een trike sneller vliegt, vaak is dat natuurlijk ook zo, maar dit komt puur omdat je meer massa onder het (zelfde) scherm hebt hangen, en als de motor maar groot genoeg is vliegt alles. (om Fokker nog maar eens te citeren).

Rug gedragen vliegen, vliegt nog altijd het meest dynamisch, reageert direct op je stuurbewegingen, en dat komt vooral doordat je als rug-gedragen vlieger (of paraglider/bergvlieger) met je gehele lichaam kunt sturen. Want je kunt ook je gewicht (verplaatsing) gebruiken bij het sturen.
Dus jou draaicirkel als rug-gedragend vlieger is half zo groot, t.o.v. een trike (massa is traag). En omdat je dan relatief licht bent kun je vaak ook nog wel een thermiek belletje meepakken, waarbij je de motor even stop zet. Zo zijn er maar weinig die thermieken met een zware trike, en even aangenomen als zweefvlieger ben je niet vies van een beetje thermiek.
Daarnaast is de snelheid eigenlijk niet zo belangrijk, ik vergelijk het altijd met rijden in een cabrio, daar ga je ook mee toeren op kleine weggetjes en vermijd je de snelweg. Dit is in de lucht niet veel anders als jij die cumeltjes eens van boven wilt zien en voelen met jou cabrio vliegtuigje, dan doe je dat liever met 40km/u dan met 80 km/u, neem dat even van mij aan, of zie; http://www.youtube.com/watch?v=nXWb-V8eT10
(In Nederland tref je het wolken dek, soms ook nog wel iets lager dan 6000 ft)

Ik vlieg zelf ook meestal trike, maar ik kan de motor ook als rug-gedragen vliegen, voordeel van de trike is natuurlijk wel bij 0-wind lach je iedereen uit, want jij vliegt zo weg. Daarnaast is het starten en landen gemakkelijker, maar heb je er wel iets meer ruimte voor nodig.
Dan is trike vliegen natuurlijk ook leuk want je kunt (2 zits) iemand meenemen, en je plezier delen. Maar als je kiest voor een trike om alleen mee te vliegen, zou ik hem zo licht mogelijk kiezen, hoe lichter hoe dynamischer je vliegt en thermiekt.

Je kunt tegenwoordig kiezen uit vele verschillende schermen met snelheden variërend van 35km/u tot zo’n 65km/u en dat zijn mooie snelheden om volop te genieten van je vlucht.

Succes met je keuze,
Groet,
Roger

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC