Beste allen,
Zoals vaker kan geschreven tekst verkeerd geïnterpreteerd worden. Waarschijnlijk zul je je verbazen als je onderstaande leest. Van belang is, dat je emotie uitschakelt en zuiver feitelijk naar de situatie kijkt.
Hieronder beschrijf ik een verzoek door een gemeente in Nederland aan een paramotorvlieger met een generieke TUG ontheffing.
In het kort werd er aan de betreffende generieke TUG houder gevraagd om op het moment dat er een evenement in de betreffende gemeente was de TUG melding i.p.v. 48 uur nu 5 werkdagen van te voren door te geven.
Tevens werd gevraagd of de geplande vliegroute doorgegeven kon worden.
De betreffende vlieger heeft mij hierover ingelicht en tevens gevraagd wat hiermee te doen. Ik heb telefonisch contact opgenomen met de behandelend ambtenaar.
Het bleek, dat een helikopter ooit een aantal keren achter elkaar laag over een evenement binnen de bebouwde kom gevlogen was. Dit gebeurde dusdanig laag, dat er paniek uitgebroken was.
Generieke TUGs worden voornamelijk gebruikt door helikopter bedrijven. Als nu een Paramotor van een generieke TUG gebruik maakt, dan kan bovenstaande ook gebeuren.
Om rekening met deze situatie te kunnen houden verzoekt de gemeente om ruim van te voren het gebruik van de TUG te melden en tevens de route aan te geven. Hierdoor kan het evenement rekening houden met een eventuele herhaling van de bovengenoemde situatie.
Hiervoor werd de evenementen kalender naar de vlieger gestuurd.
Een ongelooflijk verhaal, dat negatieve reacties op kan wekken. Juist daarom heb ik in het begin de waarschuwing gegeven voorzichtig te zijn met het interpreteren van geschreven teksten.
Ik heb ongeveer 20 min gesproken met deze uiterst vriendelijke en geinteresseerde ambtenaar. Er bleek meer "zeer" te zitten, zoals een enkele klacht uit het buitengebied. Ik gaf aan, dat we juist de bebouwde kommen vermijden om overlast te voorkomen, maar dat het soms slimmer zou zijn om juist over bebouwde kommen te vliegen. Bij Natura 2000 wil je immers niet gepakt worden voor "verstorende bezigheden". Hiervoor kun je beboet worden. Voor het volgens de in het LVR geldende regels overvliegen van bebouwde kommen niet. Dit voorbeeld gaf aan hoe lastig het soms voor ons is. Het laag overvliegen van bebouwde kommen kan als misdrijf gezien worden, zeker als je het doet, zoals de helikopter het gedaan zou hebben (ik was er niet bij, dus weet niet hoe laag hij zat).
Het ging de ambtenaar er juist om om samen op een prettige manier oog te hebben voor elkaars situatie.
Ik gaf heb daarop het voorbeeld van een vlieger in Zuid Holland, die een bezoek kreeg van een boer op zijn TUG. De vlieger voelde, dat er iets aan de hand was en vroeg daar ook naar. De boer had geen last van het geluid, maar wilde om privacy redenen niet, dat er over zijn boerderij, die in de buurt van de TUG lag, gevlogen zou worden. De vlieger gaf meteen aan, dat dit geen enkel probleem was. Hij kon te allen tijde de boerderij vermijden. De boer was uiterst verbaasd, dat er zo snel een goede oplossing was.
Op deze manier wilde de gemeente eigenlijk ook met ons samenwerken. Gewoon direct overleg en samen mogelijke knelpunten bespreken en daar waar mogelijk oplossen.
Dat zal niet altijd mogelijk zijn. We maken geluid, maar voldoen aan alle strenge criteria vermits we ons aan de regelgeving houden.
Aansluitend heb ik een uitgebreide email verstuurd met daarin uitleg over waar we ons aan moeten houden en hoe we als paramotorvliegers in Nederland vliegen.
Tevens de link naar
http://www.paramotorweb.nl doorgegeven, zodat deze ambtenaar meer te weten kan komen over onze luchtsport en de restricties, die voor ons gelden.
De aanleiding van bovenstaande lijkt te bizar voor woorden. Je zou het zelfs bijna een stukje escalatie kunnen noemen. Door persoonlijk contact op te nemen heb ik uit kunnen leggen hoe de regelgeving in elkaar zit en dat er geen relatie zit tussen het gebruik van een generieke TUG en laag overvliegen van een locatie binnen de bebouwde kom tijdens een evenement.
De ambtenaar wilde als "goede buren" mogelijke toekomstige problemen voorkomen. Dat is ook precies zoals wij het bij onze vlieglocaties willen doen. Geen overlast veroorzaken en juist begrip hebben voor opmerkingen van direct omwonenden.
De lering, die we uit dit verhaal moeten trekken: hoe bizar opmerkingen vanuit de overheid ook kunnen zijn, neem op een fatsoenlijke manier contact op en probeer erachter te komen wat de onderliggende problematiek is. Door goed overleg kun je als "goede buren" heel ver komen.
Ben en blijf een ambassadeur voor onze luchtsport en besef, dat er veel onbegrip is.
En als je er niet uitkomt, neem contact met mij op. Ik heb al veel van dit soort gesprekken gevoerd.
Veel vliegplezier,
Frank