Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 02 Mei 2025, 18:58

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Veranderlijke weersomstandigheden...een leermoment!
BerichtGeplaatst: 03 Jun 2014, 21:07 
actief lid

Gisterenavond weer eens gevlogen.
Samen met een collega een tochtje uitgezet van ongeveer 40km (enkele reis).
Het zag er zo mooi uit.. weinig tot geen wind. Wel lichte bewolking waardoor af en toe de avondzon te zien was...

Na ongeveer 20 minuten vliegen begon het echter onstuimig te worden. :o Even daarvoor had ik mijn risers open gezet om sneller te kunnen gaan vliegen....mijn collage vliegt sneller met z'n Bullix 4-takt.. :( toen de turbulentie toenam alles weer neutraal gezet en contact gehouden met het scherm... :idea:
Tijdens de vlucht portofooncontact gehad met mijn collegavlieger : "....ook last te hebben van heftige turbulentie..." Vervolgens samen besloten om terug te keren naar de startlocatie.
Schuddend en pendelend richting het veld gevlogen. Vervolgens 3 tot 4 keer de landing in gezet.. ook lager aan de grond was het turbulent waardoor ik de aanvlieg/landingsfase heb moeten afbreken (mijn collega was overigens wel geland en maakte mij attent op de weersverandering). Ook de 'rotors' nabij een rij bomen speelde een rol wat zeker niet moet worden onderschat!
Normaliter land ik altijd met de motor uit. Dit keer besloot ik om met de motor aan te gaan landen zodat ik de snelheid gecontroleerd kon gaan afbouwen. Dat is gelukt en wist mijn trike keurig aan de grond te zetten! Wel met knikkende knieen :?

Kortom: dit is een leermoment geweest. Het leert ook om de weersverwachtingen goed in de gaten te houden. Achteraf gaf Windfinder zeer lichte regen in de regio (Maasbommel) waarin we vlogen. Ook een draaiende wind van 180 graden :shock:
Een half uur later is de wind vrijwel gaan liggen..van turbulentie was geen sprake meer.

Helaas heb ik de landing niet gefilmd; wel het moment dat het onstuimig wordt nadat ik de risers open heb gezet... een kort gedeelte:

https://www.youtube.com/watch?v=63UlC2hE7vc

Dit verhaal zal niet voor iedereen spannend zijn maar het geeft wel aan dat je alert moet blijven bij veranderlijke situaties.

Groet, Michel

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: Veranderlijke weersomstandigheden...een leermoment!
BerichtGeplaatst: 04 Jun 2014, 16:25 
Zeer actief lid

Het deint wel wat. je zou er zeeziek van worden :roll: :mrgreen: ...

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC