Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 02 Mei 2025, 08:00

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Titel: Re: "Verstoorders" Oostvaardersplassen veroordeeld
BerichtGeplaatst: 10 Dec 2009, 19:59 
Hoofd Moderator

Beste Snorvliegers,

Ik ben op het internet op zoek gegaan naar onderzoeken, die over de impact van luchtvaart (geluid) op flora en fauna gaan.
Tijdens mijn jarenlange vliegcarriere (inclusief opleiding is dat inmiddels ruim 29 jaar) is het me opgevallen, dat luchthavens soms ware dierentuinen zijn. Elke grotere luchthaven heeft een dienst, die vogels weg probeert te houden van start- en landingsbanen. Vliegtuigen, die bulderend opstijgen veroorzaken niet voldoende verstoring om vogels en andere dieren te verdrijven.

Op de militaire vliegbasis Gilze-Rijen moest ik de aanvang van de vlucht uitstellen vanwege herten op de startbaan. Frapant is, dat net voor mij twee straaljagers opgestegen waren.

Ik kan veel van dit soort ervaringen opschrijven. Natuurbeheerders zullen met vergelijkbare ervaringen komen, maar dan uitleg naar de, voor luchtvaart, negatieve kant.
Ervaringen kunnen klaarblijkelijk niet als maatstaf gebruikt worden. Het gaat om onderzoek en bewijzen.

Hieronder staat een engelstalige tekst. Het betreft de samenvatting van een onderzoek, dat plaatsgevonden heeft in Alaska. De Amerikaanse luchtmacht liet straaljagerpiloten in dit gebied oefenen in laagvliegen.

Een korte samenvatting voor snorvliegers, die de Engelse taal niet machtig zijn:

Onderzoek is gedaan naar reacties bij een kudde kariboes in het seizoen, dat ze kalveren.
Er zijn geen kariboes kalveren overleden door geluidsoverlast. Er is nauwelijks extra beweging over afstand geconstateerd.
De korte termijn reacties zijn minimaal geweest, zeker als je ze vergelijkt met de reacties, die geconstateerd werden bij de aanwezigheid van roofdieren.
Het onderzoek heeft slechts een aantal maanden geduurd, waardoor er geen lange termijn reacties onderzocht zijn. Voorzichtigheid is volgens de onderzoekers geboden om de afwezigheid van korte termijnreacties tevens als maat voor eventuele lange termijn reacties te gebruiken.

Hieronder de Engelse tekst:

The Fortymile Caribou Herd (FCH) is the most prominent caribou herd in interior Alaska. A large portion of the FCH calving and summer range lies beneath heavily used Military Operations Areas (MOA) that are important for flight training. We observed the behavior of Grant’s cow caribou (Rangifer tarandus granti) and their calves before, during, and immediately following low-level military jet overflights. We also monitored movements of radiocollared cow caribou and survival of their calves. We conducted fieldwork from mid May through early June
2002.
We concluded that military jet overflights did not cause deaths of caribou calves in the FCH during the calving period nor result in increased movements of cow–calf pairs over the 24-hour period following exposure to overflights.
Short-term responses to overflights were generally mild in comparison to caribou reactions to predators or perceived predators. Caribou responses to overflights were variable, but responses were generally greater as slant distances decreased and jet speeds increased. A-10 jets caused less reaction than F-15s and F-16s. Although we found that short-term reactions of caribou to jet overflights were mild, we advise against assuming there are no long-term effects on calving caribou from jet overflights.

[link2]Lees het hele document in PDF (14 pagina's),http://www.bioone.org/doi/pdf/10.2193/0022-541X(2005)069%5B1133:SIOMOO%5D2.0.CO%3B2?cookieSet=1[/link2]

Voor de zekerheid, het gaat hier om straaljagers, die soms heel laag over komen vliegen.

Groetjes,

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn UTC