Cook schreef:
De afgelopen anderhalf jaar samen met Martijn en de KNVvL veel energie gestoken in een woord, dat niet in het het woordenboek of de wet terug te vinden is. Nog sterker, we moeten telkens uitleggen wat het is en dan nog worden we niet begrepen. Toch is de luchtsport achter het woord een sinds 2004 legale bezigheid in Nederland.
Met het woord krijg je soms de lachers op je hand, maar te vaak wordt er niet begrepen wat er mee bedoeld wordt. En als je uitlegt wat het is, dan wordt je niet geloofd. Zo simpel kan het toch niet zijn. En dan kun je weer van voor af aan beginnen. Er is zelfs een politica, die overtuigend in een gemeenteraad een volgens haar beter bekende bijnaam voor deze luchtsport uitlegde:"vliegende grasmaaier". Voor deze grasmaaier zouden heuse startbanen nodig zijn, die dan ook nog eens in een uiterwaard gerealiseerd zou gaan worden. Tsja, de gemeenteraad kon het echte woord niet opzoeken, het bestond immers niet. Het gevolg was een unaniem tegen zijn.
In het dorp waar ik tot voor kort woonde (landelijk bekend mede dankzij o.a. oorlogsmisdadiger M., drugscrimineel Z., meerdere belastingfraudeurs, een voormalig piramidespel organisator, schrapende bankpeopletjes, een handje vol economische delicten –nu dat ik dit zo schrijf komt het me daar als een gemiddelde PVV-vergadering over-, actieve homo en hetero-leden van de Gooise matras en waypoint van Cook) stond in de herfst een gepensioneerde omhoog gevallen spelletjes ondernemer met plaatselijke politieke aspiraties met z’n bladblazer zijn buren op een zaterdagochtend wakker te irriteren.
Toen zijn buurman (een voormalig beurtschipper en zandhandelaar met z’n geld veilig in het buitenland en de laatste jaren actief lijstduwer van een politieke dorpspartij) de geluidsterrorist middels een heterdaadje aansprak sprak deze op zeker moment de volgende historische woorden uit: “Met die snorvliegers hier zit het niet snor”.
Waarom ik dit hier laat weten?
A)
Door soortgelijke ervaringen en doordat ik t.b.v. mijn werk enige jaren in de politieke en bestuurlijke keuken van de Haagse en provinciale maffia heb mogen kijken heb ik van het overgrote deel van politici en bestuurders geen hoge pet meer op.
B)
Een gemiddelde bladblazer produceert aanzienlijk meer decibellen dan een gemiddelde paramotor.
C)
Overduidelijk was hier letterlijk en figuurlijk sprake van de tegenwoordig zeer in zwang zijnde ‘Not In My Backyard’-mentaliteit.
Cook, voel je met deze posting niet persoonlijk aangesproken:
Vanaf het moment dat je via Almere o.a. de overlandvlucht ‘Stichtse Brug – Loosdrecht - Hollandse Brug’ vliegt t/m het moment van m’n verhuizing zag en hoorde ik vanuit m’n tuin of vanaf de weg dat jij je altijd boven en rondom m’n dorp aan de wet- en regelgeving hield. Sterker, je hield veel grotere marges aan. Je vloog om de bewoonde gebieden en het stiltegebied van de Eemnesserpolder heen.
Dit in schril contrast tot menig sportvlieger die vanaf Hilversum naar Lelystad (of andersom) in een Cessna e.d. vliegen. En sportvliegers die hun passagiers al laagcirkelend boven het dorp vanuit een Socata hun huis laten zien. Waarbij veelal uitgebreid gewaggeld wordt en met het gas wordt gespeeld. Tja, je moet wat doen om op te vallen.
R.A.Kruk