Za 02 Mei, 2009 21:32:26 Onderwerp: Politiehelikopter blaast Rijnsburgse ultralightpiloot uit de
--------------------------------------------------------------------------------
Politiehelikopter blaast Rijnsburgse ultralightpiloot uit de lucht
Gepubliceerd op 02 mei 2009, 16:29
Laatst bijgewerkt op 02 mei 2009, 20:08
scheveningen -
Een Rijnsburgse ultralightpiloot die op Koninginnedag boven Scheveningen vloog, is bijna verongelukt door toedoen van een politiehelikopter. Volgens de Rijnsburger heeft de helikopterpiloot hem in levensgevaar gebracht.
Piloot Cors Kromhout was opgestegen van een veld in Rijnsburg met een paramotor, een paraglidingscherm met hulpmotor. Boven het Scheveningse strand vloog hij op 150 meter hoogte toen een heli van het Korps Landelijke Politiediensten naderde. Die begon om hem heen te cirkelen. ,,Hij vloog op zeventig meter afstand'', zegt Kromhout. ,,Ik dacht: wat moet hij nou? Dit is hartstikke gevaarlijk.'' Wat Kromhout vreesde, gebeurde ook. Door de hevige turbulentie van de wieken klapte zijn scherm volledig in, waardoor hij een korte vrije val maakte. De vleugel opende zich weer, maar door de klap waarmee dat gebeurde raakte de propeller beschadigd. Kromhout maakte een landing op de Scheveningse boulevard. Daar deed hij zijn beklag bij politieagenten.
Volgens een politiewoordvoerder was de helikopter boven Den Haag op zoek naar een vermist kind. De piloot kwam dichtbij omdat hij wilde controleren of de paramotor wel op de juiste hoogte vloog en voorzien was van een registratienummer.
Kromhout heeft alle vereiste papieren. Hij vloog in een voor kleine luchtvaart opengesteld deel van het luchtruim. Als extra voorzorg had hij voor zijn start de luchtverkeersleiding van Schiphol op de hoogte gebracht. Ook de vluchtcoördinator van vliegveld Valkenburg was ingelicht.
Paramotors vliegen met parachuteachtige vleugels die erg gevoelig zijn voor turbulentie. Daarom vliegen ze alleen bij rustig weer. Volgens Kromhout had de helikopterpiloot moeten weten dat hij hem in levensgevaar bracht door zo dicht te naderen. ,,Ik had wel dood kunnen zijn.''
Een woordvoerder van het KLPD zegt dat de helikopterbemanning zegt 'op gepaste afstand' te zijn gebleven. ,,Hij zat te laag. Boven de bebouwde kom is de minumumhoogte 300 meter.'' Boven een strand geldt die beperking als daar sprake is van een 'mensenverzameling'.
Lees:http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/leidenenregio/article4655046.ece/Politiehelikopter_blaast_Rijnsburgse_ultralightpiloot_uit_de_lucht
Terug naar boven
Yvin
Site Admin
Geregistreerd op: 18 Jun 2006
Berichten: 914
Woonplaats: Vaassen
Geplaatst: Zo 03 Mei, 2009 13:47:25 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Schandalig dat er geen excuusje vanaf kan. Misschien toch niet onverstandig om eens een overkoepelend orgaan van de helikopterpiloten te benaderen.
Schijnbaar zijn er toch onverlaten die niet op de hoogte zijn van het gevaar dat een helikopter kan veroorzaken voor een paramotor.
Ik had het eens in de achterhoek dat een helikopter, die bezig was met rondvluchten, mij te dicht begon te naderen. Als een haas cirkelde ik naar beneden.
Voor dit soort situaties is het handig om een stijlspiraal te kunnen uitvoeren.
Ik doe dit overigens ook als ik een vliegtuig in mijn omgeving zie.
We zijn moeilijk te zien en met het draaien van een 360 vergroot je de kans aanzienlijk dat je wel wordt gezien.
_________________
Si vis pacem para bellum.
Terug naar boven
tinus
Geregistreerd op: 22 Jun 2006
Berichten: 288
Woonplaats: Purmerend
Geplaatst: Zo 03 Mei, 2009 22:57:35 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Citaat:
Geachte heer Zuiderhoek,
Middels de kant heb ik vernomen dat een paramoteur piloot in problemen is gekomen door toedoen van een KLPD helikopter. Van de situatie zelf heb ik geen informatie, dus daar wil en kan ik geen oordeel over vellen.
http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/reg ... t_de_lucht Wel wil ik graag opmerken dat indien een scherm van een paramoteur niet zomaar inklapt, maar dat dit door zeer sterke turbulentie veroorzaakt wordt en in dit geval met zekerheid gezegd kan worden dat het van de helikopter afkomstig is geweest.
De piloot van de helipkopter is, naar ik hoop, onbewust zeer onverantwoord bezig geweest door de paramoteur veel te dicht in de lucht te benaderen en door om hem heen te cirkellen, waardoor er geen turbulentvrije doorgang meer was voor de paramoteur. Het controleren of er een registratienummer in het scherm staat, mag nooit een reden zijn om welke piloot dan ook in gevaar te brengen. De piloot van de helipkopter had zich in vebinding kunnen stellen met politie op de grond en die had kunnen kijken of er een registratie in het scherm stond.
Ik zou u willen vragen of u aan de piloten van de helikopter de volgende richtlijnen mee zou willen geven:
Benader een paramoteur alleen van achteren of van opzij, maar nooit van onder, boven of recht van voren. Hiermee behoud de paramoteur altijd de mogelijkheid om een rustige richting te blijven vliegen. Mocht het registratienummer niet leesbaar zijn, vraag aan politie op de grond of ze dit willen bekijken. Mocht dit dan nog niet mogelijk zijn, blijf dan achter de piloot vliegen totdat deze geland is en controleer het geheel dan.
Ikzelf heb meegemaakt dat een KLPD helikopter piloot mij van Amsterdam-Zeeburg tot aan Almere heeft gevolgd om vervolgens naast mij te landen en mijn papieren heeft gecontroleer. (Zie foto). De correctheid van de piloot destijds heeft ons paramoteurpiloten altijd de indruk gegeven dat de helipiloten van de KLPD wisten waar ze mee bezig waren.
Ik hoop dat dit een incident was dat niet meer voor zal komen en dat u de piloten van de KLPD heli's op de hoogte wilt brengen. Ik kom graag eens langs, indien hier prijs op wordt gesteld, over de ervaringen die wij hebben als kleine luchtvaarttuigen met overig luchtverkeer.
Met vriendelijke groeten,
Martijn van Voorst
Voorzitter Taakgroep Snorvliegen KNVvL
_________________
Snorvliegen.Net
Aerofun, It's fun to fly through the air!
Terug naar boven
Yvin
Site Admin
Geregistreerd op: 18 Jun 2006
Berichten: 914
Woonplaats: Vaassen
Geplaatst: Ma 04 Mei, 2009 10:00:44 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Professionele brief Martijn, bedankt.
_________________
Si vis pacem para bellum.
Terug naar boven
Terug naar boven
baba
Geregistreerd op: 14 Okt 2006
Berichten: 35
Woonplaats: Witmarsum
Geplaatst: Di 12 Mei, 2009 21:49:43 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Ik ben wel heel benieuwd hoe dit gaat aflopen. Als er straks meer bekend is houden jullie ons dan op de hoogte?
Bauke