"Zeg het nog eens", "Wat zeg je", "Station calling say again callsign", "Je moet je gas loslaten als je praat".
Kortom je bent slecht te verstaan en of je verstaat de ander slecht. Ik had er in ieder geval lang last van.
Ik heb/had een helm met een Loescher headset met Peltor oorkappen.
Om de problemen met zenden en ontvangen te verkleinen heb ik de volgende aanpassingen uitgevoerd.
- microfoon vervangen
- versterker voor de airband radio gemaakt
- bougie en kabel afgeschermd
- gel earseals aangeschaft
Mijn microfoon heb ik vervangen door een dynamische noise cancelling microfoon (gekregen van Jacques) die o.a. wordt gebruikt in het leger maar vooral ook in de luchtvaart.
Een goede noise cancelling microfoon filtert al het omgevingsgeluid weg door geluid zowel aan de voorkant als aan de achterkant van de microfoon op te nemen en van elkaar af te trekken. (bij een dynamische microfoon gebeurt dat door de luchttrillingen aan beide kanten van het membraan te "meten")

Dit soort microfoon wordt ook wel een spuugmicrofoontje genoemd. Doordat de microfoon tegen je mond wordt gehouden krijg je wel een erg "plop-effect" . Door een kousje over de microfoon te trekken kan je dat grotendeels weer ondervangen( zo'n mooi schuimrubber dingetje is ook prima)

Omdat ik zowel een "normale" porto (Yaesu FT60) gebruik voor de communicatie met mijn vliegvriendjes en een airband radio (Vertex VXA300) voor de communicatie met DutchMill of de vliegveldtower heb ik een schakeling nodig om te switchen. Die schakeling zit in het kleine aluminiumkastje aan mijn airband radio.

Voor de echte diehards die nog niet zijn afgehaakt hieronder het schema dat daarbij gebruikt is.

De transistor schakeling vormt een kleine versterker die nodig is in de combinatie van mijn michrofoon en de airband porto.
In beide standen van de schakelaar luister ik de airband uit. In de zendstand voor de airband, schakel ik het geluid van de andere porto uit.
Mijn bougiekabel heb ik eerst omwikkeld met aluminiumfolie en daaroverheen een afscherming zoals die in verschillende kabels wordt gebruikt. Om mijn bougiedop heen heb ik van een blikje een metalen dop geknutseld. (In mijn dorpie was geen metalen dop te krijgen!)

Alles netjes dicht solderen want de hoogfrekwente stoorpulsen gedragen zich als water! De afscherming is vervolgens aan de dop gesoldeerd. Aan de andere kant is de afscherming aan het frame geschroefd voor een goede aarding. Ook de mantel van de toerenteller (coaxkabeltje) is aan de afscherming gesoldeerd.

De bovenstaande maatregelen waren eigenlijk allemaal voor de ontvangers van mijn mededelingen bedoeld.
Voor mezelf ben ik op zoek gegaan naar Gel earseals. De oude schuimrubbere ringen heb ik los gesneden van de kunststof ring (let op de vloeistof die er uit komt!) De Gel seals heb ik met dubbelzijdig tape op de oude ringen geplakt.

En dan nu het resultaat:
Na een eerste vlucht met de earseals: wat een verschil. Aanzienlijk minder herrie van mijn motor en ze sluiten prima af ook rond mijn bril.
En als ik wat te melden heb hoor niet meer: "Wat zeg je?", "Zeg het nog eens". Zelf moet ik dat helaas nog wel regelmatig vragen aan mijn vliegvriendjes. Mijn motor hoor je niet meer door de radio!
Wat kost dat nou.....
Microfoon: van Jacques gekregen maar voor een paar euro koop je ze op Ebay.com
Switchbox: minder dan 10€ voor de schakelaars en electronica
Afscherming Bougie: uit de blikbak gehaald
Gel Earseals: 17,50 + 7,50 verzendkosten