Hoi Pim,
Met veel plezier heb ik je betoog gelezen, zoals ik meestal wel doe. Ikzelf heb vaak gestreden met / tegen de overheid en ik heb in die tijd wel geleerd om vanuit een ander oogpunt naar onze problematiek te kijken. Ik ben het absoluut met je conclusie eens, maar dat neemt niet weg dat ik ook snap waarom het voor ons toch niet lukt.
Om te beginnen moet men een situatie nemen die niets met paramotorvliegen te maken heeft, maar wel vergelijkbaar is. Dus een kleine groep mensen die mogelijk overlast kunnen veroorzaken. De gehele groep bestaat uit 200 man die hun hobby wil voeren. Met zelfgemaakte hovercrafts over het water en land scheren, waarbij het geluid 60db is op 150 meter afstand. De groep wil dat dit in principe overal zou moeten kunnen. Algemene gedachte is dat er in NL vast wel een stuk grond beschikbaar is dat gebruikt kan worden voor deze hobby, maar de groep wil meer. Ze willen een vrijbrief dat ze overal kunnen starten en dat alleen in beperkte gebieden niet gestart mag worden. Men (beleidsmakers) vindt dat onzin en de groep dient niet zo te zeuren, want ze hebben de kans hun hobby uit te oefenen. Stel dat de groep hobbyisten nu ineens niet 200 is, maar 125.000. Die kun je niet met z’n allen op hetzelfde stukkie grond laten spelen. Door het grote aantal is het draagvlak onder de bevolking ook veel groter om het toe te staan.
Je betoog over de grasmaaier gaat hier dus mank. De groep is niet klein maar is zelfs erg groot. Ik denk dat er in NL wel 10.000 mensen zijn die een motorgrasmaaier hebben. Hoe groter de groep, des te eerder het geaccepteerd wordt. Indien je een enkele tiener snoeppapier op de grond ziet gooien dan zeggen we er wat van. Is deze zelfde tiener samen met zijn maatjes en is de groep 20 man, dan zijn er nog maar weinig mensen die er iets van zeggen.
Terug naar de kleine groep. Die is niet in staat om draagvlak te vinden onder de bevolking. Het heeft de bevolking namelijk niets te bieden. Enige mogelijkheid en conclusie die ik zelf inmiddels ook onderschrijf is om je verhaal te blijven houden en aansluiting te vinden bij soortgelijken, om op die manier de vuist groter te maken en meer draagvlak te krijgen. Dit doen we middels de KNVvL, maar helaas is dat niet een uniforme eenheid naar buiten toe. Doordat de club uit losse groepen bestaat, wordt daarbinnen vaak het recht van de sterkste gehanteerd.
Wat we in NL nodig hebben is een groot veld waar we onbeperkt kunnen vliegen en waar ALLE opleiding van NL gegeven zouden moeten worden. Er is geen boer in NL zo vrij om dit veld altijd beschikbaar te stellen, dus we zouden het veld moeten kopen. Eigen grond maakt het makkelijker. Heeft men z’n brevet dan zou men naar een lokaal veldje kunnen gaan om daar lekker rond te vliegen. En met rondvliegen bedoel ik niet rondhangen rond een veld. Het grote eigen veld zou ook gebruikt kunnen worden als opstap naar oefenterrein voor het EK en WK. Als je eenmaal een veld hebt, dan kun een EK houden en dan komt er aandacht, media aanwas en meer acceptatie. JE hebt het volk namelijk iets te bieden. Kijk bv naar Rotterdam Cityracing.
Onze wens is er, de mogelijkheden zijn er, alleen het draagvlak nog niet. Dus likken likken en nog een likken tot je de stontsmaak niet meer uit je waffel krijgt, om maar draagvlak te creëren.
|