Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 07 Mei 2025, 21:06

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Re: mededeling Taakgroep 25/10 in ‘Overleg vanaf 2012’
BerichtGeplaatst: 27 Okt 2012, 10:20 
Hoofd Moderator

Pim,

Ik heb jou repliek even rustig de revue laten passeren.

Ik maak de wet niet en ik maak ook de regelgeving niet.
In ons kikkerlandje zijn er veel belangen die spelen.
De hele herdenking van operatie Market Garden op de Ginkelse heide heeft op losse schroeven gestaan doordat de milieu groep van bepaalde overheden (bewust schrijf ik het zo, want ik weet niet precies wie erachter gezeten heeft) de herdenking op die lokatie vanuit milieu aspect niet meer acceptabel vond.

Het lijkt me duidelijk, dat ik allang heel veel geregeld had willen zien. Ik begrijp ook jouw frustratie en zie ook jouw angst, dat jouw Bullix net wel of net niet binnen de eventuele limieten van een lichte of zware trike zou vallen.
Ik heb nog nooit de Engelse regelgeving genoemd bij de overheid. Voetstarters zijn volledig gedereguleerd, alles met een wieltje is MLA!

Als je het 29 pagina's dikke document, dat ik voor de Tweede Kamer gemaakt hebt zou lezen, dan kun je in de bijlages zien, dat minister Eurling een aantal knelpunten had t.a.v. de vrijstellingsregeling voor Snorvliegen.
Tevens kun je lezen, dat staatssecretaris Atsma voor het experiment was.
Als je dit compileert, dan kom je tot een vrijstellingsverzoek, waarbij je respect hebt voor de door de minister genoemde knelpunten. Het gevolg zou moeten zijn, dat de uitvoerende instantie niet meer om ons verzoek heen kan en daarmee de voetstarters vrijgesteld gaan worden. De volgende stap wordt dan invulling vinden voor de trikes. In Duitsland zijn trikes tot 120kg opgenomen bij de voetstarters. Het is slechts een mogelijkheid om tot een verdere oplossing te komen. Als ik het aan de overheid over laat, dan zal elke trike, ook de 16kg lichte prachtige Nirvana trike ook een MLA zijn. Zo is het dus in Engeland.

Ik zou graag al deze beslissingen willen nemen. Ik heb echt deze bevoegdheid niet.

Een dame bij I&M lukt het al vijf maanden niet om een simpele vraag als waarom willen de provincies geen experiment beantwoord te krijgen. Het antwoord heb ik al, zelfs van de provincies zelf. En toch wil ze het van de provincies horen. Daarvoor moeten 12 provincies bij elkaar komen en dat lukt de hele zomer (sinds begin juni) al niet. Het overleg staat nu gepland voor eind november.

Je wil niet weten hoeveel onbegrip ik ervaar bij het implementeren van een trike als snorvliegtuig.
De definitie van "vliegtuig", dat in de Nederlandse wet een "starre hoofdcontructie" heeft, moest aangepast worden om van een trike een MLA te kunnen maken. En dan nog werkt het niet, want onze Luchtwaardigheid wordt niet door de motor, maar door het scherm bepaald. Onlangs (augustus) is er een publicatie in de staatscourant geweest, waarbij de bepaling t.a.v. het onderhoud voor MLA, MLH en gemotoriseerde schermvliegtuigen dichter bij elkaar gebracht zijn. Het lijkt een mooie geste, maar er dus ook een groot gevaar in.

Je geeft voorbeelden van hoe goed we het doen.
Daar heeft geen enkele ambtenaar achter zijn of haar buro een boodschap aan. Als er één klager is, dan is dat een handvat.

Zeeland wil geen watervliegtuig. Wat doe je dan, dan maak je al het aanwezige water EHS. Daarmee verbied je het gebruik van watervliegtuigen in Zeeland. Dat heet beleid. Ik noem het pure machtsmisbruik.
Als ik de macht had deze en heel veel meer zaken aan te pakken....
Die macht heb ik niet, dus moet ik de reguliere weg volgen. Daarin ga ik heel ver. Terwijl we bezig zijn met een regeringsformatie lukt het me om twee Kamerleden op het Binnenhof te spreken over "Snorvliegen". Niet alleen te spreken, maar ook onderbouwd te motiveren om de motie de Rouwe/Meeuwis ook voor ons ingevuld te krijgen.

Je begint je repliek met inconsistentie. Denk niet, dat het mij zou lukken om bepaalde overheden bij elkaar te krijgen en dan de opdracht mee te geven, dat voor 17.00u die dag de definitie "trike" in de wet staat.
Alle door jou genoemde partijen heb ik aan tafel gehad. Ik heb het uitgelegd, tegenvragen gesteld, video's laten zien, voorstellen gedaan, noem maar op. ik ben niet bij machte om die partijen te verplichten tot een antwoord of oplossing te komen.

Stel je eens voor dat de KLPD gaat handhaven op de letter van de regelgeving.
Ik ben zo blij, dat degene, die daar op het dossier Snorvliegen zit aan onze kant staat. Hij, en ook wij, wil de rotte appelen, als die er al zijn, eruit halen en houden.
Hij ziet, dat onze regelgeving niet klopt. Tijdens het zeer goed georganiseerde Elsefly hebben we een visite kaartje afgegeven.
Ook tijdens de herdenking van de Ginkelse heide hebben we een visite kaartje afgegeven.
Het is heel belangrijk om te beseffen, dat we deze lijn door moeten zetten. Dat hebben we zelf in de hand.
Één misstap kan het hele proces weer terug naar af brengen.
De twee meest gestelde vragen over onze luchtsport zijn:
1. Is het niet gevaarlijk?
2. Maakt het niet veel herrie?

Beide vragen kunnen zeer goed ontbouwd met "Nee" beantwoord worden. En dat doe ik ook telkens. Goed onderbouwd!
Als je echt niets te doen hebt, lees dan de Regeling Burg Luchthavens eens door. Laat de genoemde formules voor wat het zijn.
Je zult lezen over "Lden", de nieuwe maat voor geluidsbepaling. De lichtste categorie zijn de "lichte vliegtuigen", die tussen 150 en 5700kg zitten. Daar vallen het grootste gedeelte van de snorvliegtuigen buiten. Feitelijk is er dus geen maat voor ons. En de maat, die er is blijkt niet limiterend te zijn vanwege de 60dB(A) eis.

Het Plaatsgebonden Risico (PR) wordt alleen voor vastvleugelige vliegtuigen berekend. Het PR voor snorvliegtuigen is verwaarloosbaar.
Verder weten we zelf, dat onze luchtsport één van de meest veilige vormen van gemotoriseerde luchtvaart

En toch blijven te veel overheden met het onderbuik gevoel zitten en moet luchtvaart in het algemeen zo veel mogelijk teruggedrongen worden. Zelfs tegen het uitdrukkelijke beleid in, dat de RBML niet voor tegenwerking van de kleine luchtvaart mocht zorgen.

Samen met de KNVvL blijf ik gewoon doorgaan voor onze zaak. Afgelopen week al diverse malen constructief overleg gehad over het traject waar we nu in zitten. Besef ook, dat de KNVvL een kleine organisatie is. Ook wij zijn de KNVvL. We doen het immers samen. De Voorzitter, Vice voorzitter, Operations, etc zijn allemaal voor ons bezig. Vergeet dat niet.
En vergeet ook niet, dat de KNVvL de wet niet schrijft, was het maar waar!

Tot zover weer.

SAMEN STERK!

Veel vlieg plezier.

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: mededeling Taakgroep 25/10 in ‘Overleg vanaf 2012’
BerichtGeplaatst: 28 Okt 2012, 15:07 
Hoofd Moderator