Ik ging vandaag "even" langs bij Paramax om mijn trouwe Adventure paramotor op te halen. Die was vanuit Italie verscheept naar Oosterbeek, en vervolgens door Jacques, in Drachten afgeleverd. Bij binnenkomst in de Parashop werd ik gelijk afgeleid, niet door een mooie struise dame van 1000 weken, maar door een prachtige rode glimmende 2-persoons trike.
Die glimmende machine moest natuurlijk eerst even bekeken worden. Ik had zo'n exemplaar nog niet eerder gezien. Wat opviel dat werkelijk alles heel netjes was afgewerkt. Allerlei instrumenten zijn standaard gemonteerd, net als een anti collision lights en front lights(handig voor landen waar night VFR is toegestaan), intercom voor vlieger en passagier etc, evenals een zeer comfortabele passgierststoel met stoelverwarming behoort bij de standaard uitrusting!
Je kunt zien dat deze machine zeer professioneel is gebouwd door iemand die al jaren in de luchtvaart industrie werkzaam is. Een degelijk product met Nederlandse invloeden. Is het kopie van een Xcitor ? In mijn ogen is iedere trike, net als een paramotor, een kopie van een andere trike. Hetzelfde geldt voor auto's; in ieder exemplaar zit een stuur, en meestal 4 wielen. Net als bij het ontwikkelen van de eerste auto's is het in het belang van de klant dat er meerdere fabrikanten zijn die steeds nieuwe auto's ontwerpen; anders zouden we nog steeds in een zwarte T-Ford rijden.
Als je de buizen die "overhead" lopen, verder uit elkaar plaatst, dan zou je kunnen zeggen dat hij op de Flanders trike lijkt. Maar kennelijk wilde de bouwer geen vliegend klimrek maken

(sorry Martijn&Florien). Smaken verschillen gelukkig!
Ik hoop dat we snel een strenge winter krijgen zodat ik als passagier heerlijk op de verwarmde Chesterfield achter in de Zenith, van de Elfstedentocht kan gaan genieten!! Ik verwacht overigens niet dat ik op korte termijn zelf zo'n luxe driewieler zal gaan aanschaffen. Mijn eigen "landingsgestel" functioneert nog altijd prima, maar mocht ik ipv 2 groene lampjes bij "landinggear down" er een rode bij krijgen, dan zal ik zeker de Zenith -of waarschijnlijk weer een kopie daarvan- gaan bekijken.
p.s. Voor iedereen die bezig is zich te oriënteren om een trike aan te schaffen; ga kijken in Drachten, of ga in januari naar de beurs in Wageningen! The proof of the pudding is in the eating, tenslotte.
Jacques, als ik jou was zou ik op een mooie winterdag naar Paramax in Drachten gaan om Zenith uit te proberen. Wellicht dat je een asbakje mist; want je hebt zeker de neiging je sigaar gewoon in je mond te houden !!!
Gr, Louis 2