Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 02 Mei 2025, 20:15

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Belangrijk bericht. Medische keuring...
BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2014, 12:51 
Zeer actief lid

De medische keuring is ook zeer belangrijk dat je die altijd bij
je hebt..

*Anders is je Brevet niet geldig
*Je verzekering is niet geldig
*En de luchtvaart politie schrijft een zeer hoge boete uit als je die
niet bij je hebt. of niet meer geldig,

Dus voor diegene die de medische keuring nog niet voor elkaar hebben. haal je voordeel hier mee uit met deze bericht :idea: :arrow: ...het
kan je enorm veel problemen voorkomen :roll: ...

Gr Evers

Afbeelding

Voor het laatst bewerkt door evers op 23 Mrt 2014, 13:05, in totaal 2 keer.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: Belangrijk bericht. Medische keuring...
BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2014, 13:00 
Zeer actief lid

....en de meeste ziektekostenverzekeraars vergoeden de keuring, dus om de kosten hoef je het niet te laten.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2014, 14:14 
Zeer actief lid

Ik vind het een goed plan om je medisch te laten keuren en je brevet is inderdaad niet geldig als je geen medische verklaring hebt, maar.....
Moet je wel een brevet hebben? Volgens mij moet je kunnen aantonen dat je vliegvaardig bent, dat kan natuurlijk met een brevet maar ook met een "diploma" van je instructeur en een nette logging van je vluchten. Of heb ik het effe niet goed begrepen.
Maar evengoed bedankt voor de tip, maandag maar even een afspraak maken:)

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2014, 15:10 
Zeer actief lid

Klopt René. Je heb daar een punt. Brevet hoeft het niet perse te zijn denk ik. als je maar kan
aantonen dat je een goede opleiding hebt gehad voor het paramotor vliegen :o :mrgreen: ...

Gr Evers

Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2014, 15:58 
Zeer actief lid

Ik kreeg deze brief pas binnen. Waarschijnlijk gaat ook voor de paramotor vliegers op een Europees verband
medische gekeurd worden. als dat zo is .dan is je huidige medische keuring maar beperkt geldig.

Ik denk dat Frank daar meer duidelijkheid kan over geven :!: ...

Gr Evers

Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2014, 16:05 
Startend poster

Interessant aan de Medische Verklaring is de restrictie onder punt IX: Only valid for Glider Pilot License and Balloon Pilot License. Wij zijn beiden niet; we hebben immers een Paramotor Glider License.

Je brevet is dus alleen geldig met een geldige medische verklaring, terwijl de medische verklaring niet geldig is voor paramotoristen.

Hier de KNVvL in 2009 op gewezen waarna ik per post een "addendum" heb ontvangen met de melding "valid for gliding, recreational ballooning and paramotor gliding". De tekst op de medische verklaring was echter in 2011 en in 2013 nog niet aangepast. En ook in 2014 dus niet….

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2014, 21:30 
Zeer actief lid

Pim. ik wacht in volle verwachting af. tot dat jij een controle van de luchtvaartpolitie krijg. ik denk dat jij met
heel veel nullen naar huis gaat :roll: :o :mrgreen: ...daarna zal de rechter wel zn recht spreken denk ik :arrow: ...

Gr Evers

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2014, 21:48 
Zeer actief lid

...ervaring??????????????????????? :roll:

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2014, 13:24 
Hoofd Moderator

Beste vliegers,

De materie is doordat de overheid ons brevet formeel niet erkend uiterst lastig.
Het PGL (Paramotorbrevet) heeft op dit moment een vergelijkbare status als het GPL (zweefvliegbrevet). Voor zweefvliegen gaat dat volgend jaar veranderen.

In Nederland moet je je bekwaamheid aan kunnen tonen en voor verzekeringen is dit ook belangrijk. Het brevet wordt uitgereikt na het doorlopen van de erkende KNVvL opleiding, dat afgesloten wordt met een theorie en praktijk examen.
Bij positief resultaat kan het brevet aangevraagd worden. De medische keuring is onderdeel van het brevet.
Lees ook: http://www.brevet.aero/medische-keuringseisen

In 2015 gaat er het één en ander veranderen.
De Europese overkoepelend organisatie EASA verplicht haar staten dan om bepaalde brevetten volgens een bepaald protocol uit te geven.
Het zweefvliegbrevet wordt dan een formeel brevet. De verwachting was, dat de KNVvL bevoegd zou worden dit brevet uit te geven. Helaas is de mening van IL&T anders en worden de brevetten door deze instantie en dan waarschijnlijk gedelegeerd naar KiWa uitgegeven.
Dit heeft flinke gevolgen, waaronder de kosten van het brevet.

Paramotorvliegen valt bij EASA nog steeds onder de zgn. Annex II. Dit is een vergaarbak van luchtvaart waarvoor (nog) geen overkoepelende regels opgesteld zijn. Dit betekent, dat de nationale authoriteit de regelgeving bepaalt. In Nederland is dat het ministerie van Infrastructuur & Milieu.

De verantwoordelijkheid is min of meer gedereguleerd naar de KNVvL en het KEI.
Vandaar, dat wij nog steeds een KNVvL PGL brevet kennen (overigens wordt dit brevet bij de FAI aangesloten landen wel erkend).

Als onderdeel van het brevet is een medische keuring vereist.
Johan (zie eerder deze thread) heeft een aantal malen contact met de KNVvL gehad over het formulier. Er was immers geen apart formulier voor paramotorvliegers. Het formulier voor zweefvliegers (http://www.brevet.aero/download_file/54 ... _zweef.pdf) moest gebruikt worden. Dit is niet alleen verwarrend, het zou zuiver juridisch ook wel eens niet correct kunnen zijn en in het buitenland verwarrend kunnen werken. Dit werd overigens tegengesproken, maar het is en blijft onduidelijk.

Reden voor mij, mede na contact met Johan hierover, om een poos terug contact op te nemen met de KNVvL. Er werd beloofd, dat het formulier aangepast zou gaan worden, waarbij duidelijk zou worden, dateert ook voor paramotorvliegers geldt. Dat is dus nog steeds niet gebeurd.
Het zal duidelijk zijn, dat het formulier nu wel aangepast moet gaan worden.

Status van ons brevet: zuiver formeel is een paramotorbrevet niet verplicht in Nederland. Daarmee zou zuiver formeel een medische verklaring ook niet nodig kunnen zijn. Of dit juridisch klopt durf ik niet zo te stellen.
Er wordt wel geëist, dat je je bekwaamheid aan kunt tonen. De rechter zou best wel eens in een mogelijke toekomstige zaak kunnen besluiten, dat deze bekwaamheid met een "proeve van bekwaamheid" aangetoond moet worden. Een proeve van bekwaamheid is de formele uitdrukking van een examen.

Hier zit dus ook een stukje vliegerschap. Je gaat niet zelfstandig de lucht in als niet (onafhankelijk) aangetoond is, dat je bekwaam bent.

Wellicht is er een mooie vergelijking te maken met de situatie in Zeeland.
De RBML gaf de provincies beleidsvrijheid om zelf ruimte voor luchtvaart te creëeren. Dus mogelijkheden i.p.v. onmogelijkheden.
Zeeland heeft deze beleidsvrijheid anders uitgelegd. Zij heeft het starten en landen vrijwel onmogelijk gemaakt voor ons.
De rechter heeft onlangs besloten, dat dit niet de bedoeling van de regelgeving geweest kan zijn en heeft opdracht gegeven tot aanpassing van het beleid.

Op dezelfde manier zou je de eisen voor het brevet ook uit kunnen leggen. Formeel is het niet nodig, maar het kan nooit de bedoeling van de regelgeving zijn om zonder brevet zelfstandig te mogen vliegen. De rechter zou dit ook zo kunnen zien.
Denk ook aan je verzekering!
Kortom, ga niet zelfstandig zonder een geldig PGL brevet vliegen.
Dit is iets dat je als paramotorvlieger niet moet willen.

Het meest eenvoudige zou zijn, dat het Rijk het PGL brevet verplicht stelt.
Dan wordt echter het Rijk ook verantwoordelijk voor de inhoud en krijgen we de situatie, zoals die zich nu ook bij het zweefvliegen dreigt te ontwikkelen. Dit is in die vorm een zeer onwenselijke situatie. In de Air Sports Mail (KNVvL blad), die onlangs uitgekomen is staat een interessant artikel hierover.

Het formulier dient nu overigens wel aangepast te gaan worden. Ik zal als vertegenwoordiger van paramotorvliegen binnen de KNVvL dit wederom onder de aandacht brengen en vragen om een oplossing.

Ik sluit altijd af met "Veel vliegplezier". Helaas woon ik binnen een straal van 50NM van Den Haag en zal minimaal tot woensdag moeten wachten om weer te kunnen genieten van onze prachtige luchtsport.

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2014, 17:24 
Zeer actief lid

JW schreef:
...ervaring??????????????????????? :roll:

Mij hebben ze wel gecontroleerd de luchtvaartpolitie. maar gelukkig geen boete gehad :mrgreen: ...

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC